Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har nå 20 dager igjen til termin og føler meg mer enn klar til å føde. Jeg har vært på to ekstra ultralydkontroller fordi jeg har et stort barn. De viser at barnet kommer til å bli ca. 4.700 gram ved termin.

Jeg er veldig sliten og sover knapt nok om natta. Plages med bekkenløsningsmerter og slapphet, men har ellers ingen andre problemer. Har ikke merket kynnere eller andre ting, og har heller ikke fått beskjed om barnet er festet eller ikke. Det ligger i hodeleie og jeg har trykkende stikninger ned mot endetarm, så kanskje det holder på å feste seg.

Spørsmålet mitt er: finnes det noe jeg selv kan gjøre for å sette igang fødselen eller framskynde modningen uten at det er farlig for barnet eller meg? Jeg er veldig redd for å bli gående helt til termin siden babyen blir så stor! Jeg er selv liten (kun 1.58 høy og ganske spebygd) så jeg er redd dette blir en tøff fødsel. Vil gjerne ha den overstått snarest mulig!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/46803-kan-jeg-framskynde-f%C3%B8dselen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest labolina

Jeg syns du skal ta det opp med din faste lege / jordmor, og spørre om det kan vurderes igangsetting før terminen på bakgrunn av stort barn. Mer eller mindre useriøse forslag (som "fødepizza", lakserolje, vindusvask, gå i trapper) bør du egentlig holde deg langt unna. For det første er det liten sjanse for at det skal virke, sannsynligvis blir du bare sliten og trøtt, både av hva du fysisk utsetter kroppen for, og av den psykiske påkjenningen det er å gå der og tro at "nå, nå, skal jeg sette i gang fødselen, i morgen skal jeg føde". Og for det andre - hvis det mot formodning skulle virke, så kan jo fødselen bli ukontrollert, komme brått på, osv. Og med et stort barn ville jeg vel foretrukket en kontrollert igangsetting på sykehus med fagpersonell tilstede, enn å guffe innpå med alskens greier og risikere voldsomme rier med umoden livmorhals. Det kan jo gi en lang og hard fødsel, i tillegg til at barnet er så stort.

Håper jordmor gir deg et godt svar her, og i tillegg syns jeg du skal ta det opp med fast lege / jordmor, det er de, og kun de, som kan og bør gi det svar på sånt. Ikke hjemmesiden til manne.....

Åsa Prebensen, Jordmor

Jag tycker att du har fått ett bra svar från "labolina". Ta det med ro, förslossningen kommer antagligen i gång av sig självt runt termin. Är livmoerhalsen mogen , kan du pröva det ofarliga trixet med att ha samlag. Sperman innehåller nämligen hormonet prostaglandin, som man ger till kvinnor(dock i betydligt högre dos), när de skall försöka att sätta igång förlossningen. Det är annars viktigt att du tar upp dina tankar och funderingar med din jordmor eller doktor. De kan då på bästa sätt stötta och hjälpa dig egenom den sista tiden. Lycka till!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...