Gå til innhold

Jeg blir nektet kontakt med eksen

Anbefalte innlegg

Jeg har vært sammen med ei nydelig jente i ca 5 måneder nå. Før henne var jeg sammen med eksen i ca et og et halvt år, og da det ble slutt reiste hun hjem til faren sin på en annen kant av landet. To-tre måneder etter, traff jeg min nåværende kjæreste.

Jeg har (faktisk) vært venner med eksen siden den dagen det ble slutt, selv om det var lite kontakt mellom oss i en periode. Min nåværende kjæreste har hele tiden beskyldt meg for å fortsatt ha følelser for eksen. I begynnelsen begrunnet hun det med at jeg hadde en "flørtete" tone når jeg snakket med henne på tlf. Hun var ikke interessert i å høre på at jeg snakket med eksen, sa hun. Så jeg tok konsekvensen av det, og snakker som oftest med eksen når hun ikke er tilstede.

Eksen min har mange venner og halve slekten sin her, derfor var hun her en tur i vinter for å hilse på folk. Jeg var innstilt på å ta en fest sammen med henne, men lot det være fordi jeg skjønte at det ikke ble særlig godt motatt. Og det er greit, det skjønner jeg godt. Men min nåværende kjæreste ville ikke at jeg skulle treffe eksen i det hele tatt, noe jeg nektet å godta. Derfor inngikk vi et kompromiss, eksen skulle komme på besøk til meg mens min nåværende kjæreste var til stede. Jeg tenkte i min mannlige enkelhet at da kunne jeg ikke bli mistenkt for noe som helst, men hva skjer? Kjæresten min lager middag til datteren sin når eksen og søskenbarnet mitt kommer på besøk. Jeg setter meg i stuen sammen med min eks og mitt søskenbarn, og tør knapt å snakke til henne for å ikke irritere kjæresten. Etter en stund eksploderer kjæresten min fullstendig og drar hjem til leiligheten sin mens besøket fortsatt er der. En halv time senere drar de fordi jeg må på jobb, og når jeg er ferdig på jobb halvannen time senere så får jeg en melding på tlf: Sakene mine står ferdig pakket utenfor leiligheten hennes.

Jeg blir rimelig forbannet og henter tingene mine, og det går et par dager. Etterhvert blir vi venner igjen, og hun sier at dersom vi lar være å fokusere så mye på eksen så kommer hun sikkert til å bli mindre sjalu etterhvert.

Greit nok, jeg nevner ikke eksen med et ord. Hun sier opp leiligheten sin og flytter opp til meg. Hos meg finner hun diverse småting som tilhører eksen, brev jeg har skrevet til henne mens vi var sammen, noen skolebøker og noe sminke som lå bortgjemt i et skap. Hver gang farer hun opp og spør hvorfor jeg har eksens ting, og hver gang svarer jeg som sant er at jeg visste rett og slett ikke at det var der. Så kaster vi det.

En gang var hun inne på epost-programmet og fant noen eposter som jeg skrev med eksen da vi var sammen. Hvorfor har jeg dem enda, spurte hun. Så jeg slettet dem, men ble samtidig rimelig irritert og la inn passordbeskyttelse på eposten. Jeg har over 800 eposter til sammen i inn- og utboksen, jeg tenkte ikke på at det var epost der fra eksen.

Så spurte hun meg her en kveld hvor ofte jeg snakker med eksen. Vi ringer hverandre et par ganger i uken, og det sa jeg til henne. Og hun fly forbanna igjen! Og jeg fly forbanna igjen! Men jeg kan til en viss grad forstå at hun reagerer på det, så jeg gikk med på å begrense kontakten til å ringe henne en gang i måneden.

Så, i ettermiddag, var datteren hennes å lekte med pengboka mi. Plutselig tar hun frem et bilde av seg selv, og et bilde av eksen min. Og det ser kjæresten min. Jeg er helt enig i at jeg ikke burde hatt det bildet der, men jeg åpner aldri pengboka lengre enn dit sedlene og myntene ligger, så jeg hadde rett og slett glemt at det bildet lå der.

Det prøver jeg å forklare, men kjæresten min tar med datteren sin og drar herfra. Senere fikk jeg en melding hvor hun gir meg et ultimatum: Enten kutter jeg all kontakt med eksen, eller så er det over og ut.

Jeg nekter å kutte kontakten med eksen. Ikke fordi jeg har følelser for henne enda, men hun er faktisk en veldig god venn, og jeg liker å snakke med henne. Dessuten godtar jeg ikke at kjæresten min skal bestemme hvem jeg får ha kontakt med, det går ut over min frihet føler jeg.

Er jeg for sta, eller stiller hun urimelige krav? Hva mener dere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/46853-jeg-blir-nektet-kontakt-med-eksen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ho stiller urimelige krav.

Og om din fremstillinger er riktig og "objektiv", oppfører ho seg som en person med psykopatiske (anti sosiale) trekk ofte gjør !

Pass deg og vær VÅKEN !

Mvh

Jeg er ganske sikker på at min fremstilling er så objektiv som den kan bli når man selv er part i en sak.

Det som er så rart, er at hun sier at hun aldri har vært sjalu i de forholdene hun har vært i før.

Jeg er ganske sikker på at min fremstilling er så objektiv som den kan bli når man selv er part i en sak.

Det som er så rart, er at hun sier at hun aldri har vært sjalu i de forholdene hun har vært i før.

Så veldig nydelig fremstiller du vel henne ikke, for hun stiller urimelige krav, akkurat det er hevet over en hver tvil.

Det kan godt tenkes hun ikke har vært sjalu i tidligere forhold. Sjalusi handler om mangel på tillit og trygghet. Hun er usikker, og usikkerhetsmomentet er din eks. Men ingen eier sine partnere, noe hun tydeligvis ønsker å gjøre.

Jeg tror du ganske enkelt bare må ta et valg....et forhold til henne uten kontakt med din eks, eller bryte ut av forholdet og opprettholde vennskapet med eksen.

"Det som er så rart, er at hun sier at hun aldri har vært sjalu i de forholdene hun har vært i før."

Det trenger jo ikkje være ett fnugg av sannhet i den påstanden, eller så må du vurdere din oppførsel ovenfor eksen !?

Eg er kanskje "helt på jordet" i mitt innlegg, men det er verdt å holde alle muligheter åpne vet du !

Forresten: Åssen forhold har din kjæreste`s datter til sin far ?

Mvh

Annonse

"Det som er så rart, er at hun sier at hun aldri har vært sjalu i de forholdene hun har vært i før."

Det trenger jo ikkje være ett fnugg av sannhet i den påstanden, eller så må du vurdere din oppførsel ovenfor eksen !?

Eg er kanskje "helt på jordet" i mitt innlegg, men det er verdt å holde alle muligheter åpne vet du !

Forresten: Åssen forhold har din kjæreste`s datter til sin far ?

Mvh

Hvorfor ble eksen eks? - men det vil du kanskje ikke svare på? Det høres jo ut som dere har en god tone fortsatt.

Og det andre høres slitsomt ut. Også for datteren hennes. Det må være vanskelig å forholde seg til at en av dere stadig flytter inn og ut! Tror egentlig du har gjort ditt valg, så hva var det du spurte om?

terningkast6

Her må du nok vurdere hva du vil, fortsatt ha kontakt med eksen og helvete på hjemmebane, eller ofre din nåværende kjæreste til fordel for eksen.

Hvis du er skikkelig glad i henne du er sammen med nå og ønsker at det skal vare så må du nok ofre dine prinsipper og gi slipp på eksen din.

Du klarer ikke å forandre på kjæresten din, er hun sjalu så er hun sjalu, sjalusien hennes kan være så vondt for henne å takle at hun velger å gå fra deg på grunn av dette, eller kanskje du ikke klarer å leve med det?

Du får i alle fall ikke i pose og sekk denne gangen ser det ut til.

Hvorfor ble eksen eks? - men det vil du kanskje ikke svare på? Det høres jo ut som dere har en god tone fortsatt.

Og det andre høres slitsomt ut. Også for datteren hennes. Det må være vanskelig å forholde seg til at en av dere stadig flytter inn og ut! Tror egentlig du har gjort ditt valg, så hva var det du spurte om?

Eksen ble eks fordi hun mente at hun var for ung til å binde seg så mye som vi hadde gjort. Hun ville leve livet, tror jeg.

Jeg har bestemt meg for å være sta ja, ikke f... om jeg gir avkall på min frihet. Der går grensen.

Annonse

Han har jo føyet henne i det meste, uten at det har hjulpet.

Hvis hennes sjalusi er så plagsom som han gav uttrykk for, så ba jeg han overveie om han orket å være i et slikt forhold.

Nei det er ikke plagsomt til vanlig, vi har det vanligvis kjempefint sammen. Jeg er vanvittig glad i henne, og har slett ikke lyst å miste henne.

Men vi har kommet til et punkt hvor hun har satt et ultimatum som krever at jeg må gi en del av min frihet, og der går grensen for meg.

Eksen ble eks fordi hun mente at hun var for ung til å binde seg så mye som vi hadde gjort. Hun ville leve livet, tror jeg.

Jeg har bestemt meg for å være sta ja, ikke f... om jeg gir avkall på min frihet. Der går grensen.

Syns det høres ut som du har nok tro på deg selv til å klare deg uten noe forhold en stund, hvis det blir nødvendig.

Hadde jo vært fint om du klarte å gjøre det uten å såre din nåværende kjæreste altfor mye. Lykke til!

Gjest tuvali

Jeg har ikke vært sjalu i noen forhold før, men det hadde jeg jaggu blitt hvis exen til min samboer var et uromoment, for så å finne bilde av henne i lommeboka hans!! Samme hvor sant det er at du har glemt det, ville det jammen fått meg til å lure.

Jeg synes det virker som om hun har litt grunn til å være usikker på deg og dine følelser for exen, jeg.

Du velger vennskapet med exen framfor kjærlighetsforholdet til henne, og at det gjør henne sjalu, sint og såret syns jeg ikke er urimelig.

Den eneste måten du kunne ha fått i pose og sekk her var hvis din kjæreste og ex kunne blitt såpass "venner" at de i hvertfall kunne snakke sammen og være i samme rom sammen, men siden det ikke går, må du velge.

Jeg synes ikke hun er så veldig urimelig (med unntak av den gangen exen kom på besøk, da burde hun vel i det minste ha forsøkt å normalisere forholdet/bekjempe sjalusien).

Om du er FOR sta nå, vil tiden vise. Kanskje du senere angrer på at du nå velger exen, eller kanskje denne friheten din er så viktig for deg at det er det riktige.

Jeg tror du er så sta at du mister en kjæreste.

petter smart

Det var litt for mange ting du hadde "glemt". Klart hun blir usikker når hun hele tiden finner minner du har om ex'en din. Og at du krever å få ha kontakt med henne hjelper neppe.

Vil du virkelig velge vennskapet med ex'en framfor kjæresten din? Det virker som du fortsatt er gladi ex'en din og gjerne ville blitt sammen med henne igjen. Det er kanskje derfor du ikke vil bryte kontakten.

Selv mener jeg en bør ha minst mulig å gjøre med ex'er (med mindre en har felles barn). Ikke rart im ens nåværende partner blir sjalu eller mistenksom.

Du er nok for stå og hun er nok for usikker. Tror neppe dette forholdet vil fungere.

Gjest lisspia

For det første reagerer jeg på at det bare gikk et par mnd før du bandt deg på nytt.

For det andre reagerer jeg på at du begrunner bruddet med at _hun_ ville det, og ikke sier noe om dine egne følelser. Ville du egentlig ha fortsatt forholdet, er du fremdeles glad i eksen?

For det tredje mener jeg man bør rydde unna det verste av brev, bilder og eksens eiendeler før man går inn i et nytt forhold. Selvfølgelig er det lett å glemme noe, har selv gjort det, men skjønner godt at hun blir usikker på deg - det ligger litt vel mye ekse-tinger "tilfeldigvis" rundt og slenger hos deg, synes jeg.

Og så virker det ikke som du tar forholdet til henne særlig seriøst i utgangspunktet. Husk; hun har barn, og er sikkert ute etter et rolig, stabilt, tillitsfullt - _seriøst_ forhold.. Det er ikke akkurat lett å føle seg tilfreds med forholdet når en ikke synes det virker som om kjæresten er over eksen i det hele tatt, _og_ atpåtil vil ofre forholdet for et vennskapsforhold med eksen.. dersom hun greier å "føye" seg nå, tror jeg du kommer til å angre bittert for at du var så sta og tverr og barnslig (ja, jeg synes det) - den dag hun selv har "lært" av deg, og du får smake egen medisin. La oss si at du hadde vært alenefar: hadde du taklet at bodybuilder-eksen til dama di og henne hadde hatt mye kontakt, ringt, sendt mailer etc bak din rygg - og du atpåtil hadde kommet over brev/mail med intime beskrivelser og heftige detaljer...?

Ekser er ekser, og selv om noen takler å ha sin "forganger" sittende i si ega stue, er det ikke akkurat meg bekjent hverken "psykopatisk" eller unormalt å bli sjalu over noe sånnt! Det betyr vel for f.. ikke at hun vil ha makten over deg, og bestemme hvem du skal omgås og ikke! Hun er i en stressa/slitsom situasjon nok som det er som alenemor, og da bør du gi henne tryggheten hun trenger, eller gå din vei så hun kan finne seg en skikkelig mann som er klar for litt forpliktelser!

Vel kutt ut med xen da. Hvorfor skal du hele tiden snakke om xen da? Du har da slått opp med henne. Jeg hadde blitt selv irritert hvis min dame hele tiden snakka med xen, om xen, fester med xen, sender email, bilde i lommeboka av xen.....Da hadde jeg kutta henne ut med en gang..... Det mener jeg. Xer er xer og skal være xer....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...