Gå til innhold

Lettere fødsel etter sp.ab?

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

Jeg er 29 år og hadde en spontanabort for ca ett år siden.(I uke 10)

3mnd senere ble jeg gravid igjen.

En venninne mener hun har hørt at fødselen vanligvis blir "lettere" etter en spontanabort,fordi livmora er "slapp".

Er det noe i dette??

Lurer også på om det er vanlig å foreta grundigere undersøkelser på de som hr mistet en gang,enn de som ikke har?

Føler ikke at jeg har fått noe ekstraservice...

I så fall hva kan man undersøke som man ikke gjør vanligvis,og i hvilke uker gjøres dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/46887-lettere-f%C3%B8dsel-etter-spab/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke noen jordmor, men svarer allikevel.

Du får nok ikke noen enklere fødsel selv om du har spontanabortert, flergangsfødende får iallefall ikke alltid det.

Det er ingen grunn til at du skal får ekstra oppfølging etter en spontanabort, da må du ha abortert tre ganger etter hverandre (iallefall her hos oss) før du får det.

Gjest Eple79

Du får nok ikke noen enklere fødsel selv om du har spontanabortert, flergangsfødende får iallefall ikke alltid det.

Det er ingen grunn til at du skal får ekstra oppfølging etter en spontanabort, da må du ha abortert tre ganger etter hverandre (iallefall her hos oss) før du får det.

Hei!

Jeg vet ikke hvordan det er der du bor, men her hvor jeg bor er det slik at hvis du spontanaborterer kan du få ekstra oppfølging i senere svangerskap. Jeg kan ikke si med sikkerhet om det gjelder før 12. sv.uke. Jeg skjønner at det er trist uansett når det skjer. Jeg spontanaborterte da jeg var 18 uker på vei. Nå er jeg gravid igjen, og legen og jordmora som fulgte meg opp etter aborten har sagt at jeg kan få så mye ekstra nå som jeg vil. Men jeg tror uansett at HVIS jeg skulle abortere en gang til, ville det skjedd uansett ekstra oppfølging eller ikke. Men JEG vil føle meg bedre.

Jeg synes du skal gjøre dett du selv føler for. Hvis du er redd og nervøs så synes jeg du skal gå noen ekstra ganger til lege og jordmor.

Jeg hadde tre aborter før jeg fødte normalt,

Hadde en veldig lett fødsel men det tok 37 timer etter vannet gikk, og det var tungt, smerte fornemmelsen ved en abort var for meg værre- kansje fordi kroppen ikke var moden,

det gjorde at jeg var livredd drypp som jeg følte som helt grusomt under den siste aborten ,

men som under fødselen var helt ok.... det er så forskjellig ..smerten er noe man føler som en vei fram mot målet under en fødsel , mens når man mister et svangerskap er smerten noe som fratar deg noe,

kan nesten ikke sammenliknes selv om det sitter samme sted.

Jeg tror ikke fødselen går fortere selv om du har abortert , men opplevelsen av å gå gjennom prosessen i en posetiv kontekst kan nok ha innvirkning på opplevelsen, det var i allefall posetivt for meg.

Pass på at du sier fra hvordan du har det ,

for om du er redd og fortsatt er veldig traumatisert av gammle opplevelser kan nok det gjøre fødselen tyngre, jordmødrene er stortsett så erfarne at de kan lede deg gjennom det og hjelpe deg til å stole på at kroppen din får dette til.

Det var litt av problemet for meg at jeg motarbeidet kroppen min fordi jeg følte at den var bitt fienden....om du skjønner.

Lykke til, den stoltheten og gleden man føler etter å ha svist ut barnet er hvert alt....gled deg:)

Åsa Prebensen, Jordmor

Förlossningen blir inte lättare efter en spontanabort, men det blir en betydligt positivare upplevelse. Jag tycker att du har fått ett fint svar av "era", angående detta.

Angående extra undersökningar, så gjöres inte detta normalt, efter "endast " 1 spontanabort. Det är ju tyvärr så att spontanaborter, är så vanligt som vid ca 10% av alla graviditeter. Detta innebär att många kvinnor har liksom dig haft detta, utan att det skall utgjöra någon extra risk för flera eller andra komlikationer. Givetvis får man gjöra en individuell bedömning i varje enskilt fall, speciellt om det finns mycket oro eller andra oklarheter. Det normala är alltså att du skall följa ett vanligt upplägg under graviditeten .Du bör diskutera detta med din jordmor/doktor, om du tycker att du behöver en bättre uppföljning. Lycka till!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...