Gjest Maglev Skrevet 4. april 2002 Del Skrevet 4. april 2002 Gjøres det noen forskning på tannbehandling? Det inntrykket jeg har er at metodene som brukes i dag er egentlig de samme som er blitt brukt i minst 30 år. Bruken av boring i tennene har vel vært brukt hele dette århundret, det eneste som har blitt bedre et at boret nå drives av elektrisitet og at de kommer ut vann. Hvorfor har det ikke skjedd mer på dette området? Tannlegeskrekk er noe veldig mange sliter med, og dessverre kan man si så er det vel med god grunn at mange er redd for å gå til tannlege. Mange av de behandlingsmetodene som har blitt brukt og som brukes i dag er langt fra smertefrie. Det burde derfor være extra viktig at det ble funnet nye og bedre metoder slik at tannlegeskrekk kunne gå over i historien. Kan f.eks laser erstatte boret, andre måter å bedøve på, mer bruk av narkose ved større tannbehandlinger? Hva mener du selv er det største fremskrittet som er blitt gjort innen tannbehandling de siste 10 årene? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/46891-forskning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Johannessen, Tannlege Skrevet 4. april 2002 Del Skrevet 4. april 2002 Først og fremst vil jeg si at dette er et meget viktig og vesentlig spørsmål. Det ble en vekker for meg og jeg skal love deg at jeg vil ta opp dette i de miljøer der forskning foregår. For det forskes, mange glimrende forskere utreder spørsmål og gåter innen vårt fag. Det er bare få år siden en ung kvinne tok den første doktorgrad på problemet om tannlegeskrekk. Dette arbeidet er nå grunnlaget for kurser og påvirkning av tannlegene våre. Problemet rundt smerte er innfløkt. På det fakultetet jeg arbeider går farmakologer, kirurger, andre spesialutdannde tannleger og en glimrende, kvinnelig fysioterapeut sammen for å løse gåten og problemene med smerte og smertebekjempelse. Tannlegers adferd ovenfor pasientene er en meget viktig del av forskningen nå. Men forsking og den viten den bringer oss tar tid. Det har vel også vært slik at vi har måttet bruke tiden vår på å behandle og drive forskning som ikke var så fremadrettet. Du spør hvilken del av forskingen innen vårt fag som har hatt størst betydning? Svaret er at det er oppdagelsen av fluors styrking av tannemaljen. Den systematiske bruk av fluor gjennom tannpasta, skyllinger, aktiv fluorterapi på barneskolene, holdningene i henhold til fluor og tannhelse har vært en dramatisk forbedring av tannhelsen i Norge. Men hvis du konkret vil vite hva som har vært av størst betydning i det siste ti-år? Mitt svar er at menneskets drøm om å kunne gjeninnsette tenner via et implantat gikk i oppfyllelse da titanimplantanene viste seg ( etter 30 års forsking) å være en god og sikker behandlingsmetode. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/46891-forskning/#findComment-178493 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.