Gå til innhold

Sagt og gjort mye dumt når jeg har det dårlig

Anbefalte innlegg

Jeg ødelegger mye for meg selv og mine hjelpere. Jeg har (heldigvis for de) ikke venner, men helsevesenet har måtte tåle mye dritt fra meg. Jeg vet ikke om jeg har det dårlig heller egentlig. Forrige gang jeg var innlagt på dps skrek jeg stygge ting til legen der og sparket bordet på han også tok jeg kaffekoppen hans og kasta i veggen så det spruta ut over hele skrivebordet hans. Det føltes godt den gang, men nå er jeg litt dårlig samvittighet. 

Anonymkode: 7b24b...f93

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ødelegger mye for meg selv og mine hjelpere. Jeg har (heldigvis for de) ikke venner, men helsevesenet har måtte tåle mye dritt fra meg. Jeg vet ikke om jeg har det dårlig heller egentlig. Forrige gang jeg var innlagt på dps skrek jeg stygge ting til legen der og sparket bordet på han også tok jeg kaffekoppen hans og kasta i veggen så det spruta ut over hele skrivebordet hans. Det føltes godt den gang, men nå er jeg litt dårlig samvittighet. 

Ble du erstatningspliktig? Sånn oppførsel er uhørt og bør ikke tolereres fra andre enn psykotiske pasienter som ikke vet hva de gjør. 

Anonymkode: d02b6...59f

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Bare litt? Eller sliter du med skamfølelse?

Utagering har en kort gevinst i form av «tilfredsstillelse» der og da. Minuset er at man i etterkant blir man tynget av samvittighet/skamfølelse. Ville det føltes litt lettere/bedre om du fikk be vedkommende om unnskyldning?

Anonymkode: c95e4...a33

frosken skrev (2 timer siden):

Bare litt? Eller sliter du med skamfølelse?

Er du klar over at svaret ditt kan være med på å øke den dårlige samvittigheten? Er det det du ønsker?

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ble du erstatningspliktig? Sånn oppførsel er uhørt og bør ikke tolereres fra andre enn psykotiske pasienter som ikke vet hva de gjør. 

Anonymkode: d02b6...59f

Er dette beste måten å møte noen som har dårlig samvittighet?

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er du klar over at svaret ditt kan være med på å øke den dårlige samvittigheten? Er det det du ønsker?

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er dette beste måten å møte noen som har dårlig samvittighet?

Dårlig samvittighet er etter min mening på sin plass her, og et sunnhetstegn. Eller mener du at vedkommende ikke bør ha det etter å ha oppført seg sånn? 

Viktig å behandle helsevesenet som er der for å hjelpe med respekt. 

Jeg skjønner du har dårlig samvittighet. Jeg har også dårlig samvittighet for diverse. Ikke for å ha vært ufin mot helsevesenet, men andre ting. Det er en vond følelse, men den er naturlig. Og jeg tror det er for å hjelpe oss til å bli bedre mennesker. 

Hos noen, inkludert meg, kan skamfølelse bare øke trangen til videre destruktivitet, og det blir en ond sirkel det er vanskelig å komme ut av. Jeg satt nylig fast i en slik loop, og ante ikke hvordan komme ut. Men med litt hjelpemidler så klarte jeg å bryte ut og nå etter en uke er jeg takknemlig og lettet for det. Det er deilig å tenke på at jeg ikke trenger å fortsette i det sporet nå. 

Så hvis du ennå sitter fast, se etter hvordan du kan bryte ut og starte litt på nytt. Å behandle de som skal hjelpe deg ordentlig er et viktig steg.

Vendi skrev (2 timer siden):

Dårlig samvittighet er etter min mening på sin plass her, og et sunnhetstegn. Eller mener du at vedkommende ikke bør ha det etter å ha oppført seg sånn? 

Vedkommende uttrykker allerede sin dårlige samvittighet. Jeg mener at vi ikke trenger å gni det ettertrykkelig inn.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Oi……….! Jeg skjønner godt at du har dårlig samvittighet. Hva var det som skapte reaksjonen din? Og hva er diagnosen din? 

Anonymkode: 85021...4b4

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Oi……….! Jeg skjønner godt at du har dårlig samvittighet. Hva var det som skapte reaksjonen din? Og hva er diagnosen din? 

Anonymkode: 85021...4b4

Frustrert men vil ikke gå så mye inn på det. Har asperger

Annonse

AnonymBruker skrev (På 18.10.2022 den 22.39):

Det var vel egentlig noen andre du var sint på sikkert da? Og i ren frustrasjon over den situasjonen du er i akkurat nå, så var det helsepersonell som fikk dette sinnet. 

Men det kan være greit å ha i bakhodet at helsepersonell er der for deg og for å hjelpe deg. Om du heller har klart og formulert din frustrasjon med ord istedet for å fysisk utagere, så hadde det vært en styrke.  Om du hadde sagt noe sånt som at : " Nå er jeg så sint at jeg har lyst til slå i veggen"... så hadde omgivelsene forstått det.   

Så det å kunne formulere hvordan man har det med ord istedet for å utagere fysisk kan være noe å prøve å få til.

Endret av Stormwind

Du er ikke alene om å ha gjort dumme ting som psyk. Profesjonelle helsearbeidere forstår at problemer med affektregulering ofte er en del av sykdomsbildet. Framover er det nok lurt å tenke på andre måter å få ut frustrasjon på enn å utagere slik. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...