Gå til innhold

Ble kvalt i svime ufrivillig opp til flere ganger og svime av

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg er ei dame på 41år. I helgen ble jeg kvalt i svime flere ganger. Jeg lå på magen og vedkommende holdt et grep ved at hele armen hans klemte og jeg ble kvalt i svime. Dette skjedde opp til flere ganger. 

Jeg har smerter i hele halsen og vondt for å svelge. Vondt i nakken også. Det kjennes ut som en klump i svelget. Har kjent meg små svimmel i ettertid. 

Vil dette gå over av seg selv? Har det skjedd noe skade i halsen? 

Jeg vil helst ikke at dette blir loggført hos legen min. (Ikke spør hvorfor, det vil jeg ikke svare på)

Hva gjør jeg? 

Dette var ufrivillig!!🥺🥺🥺😥😥

Anonymkode: e4601...3dd

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei. 

Jeg er ei dame på 41år. I helgen ble jeg kvalt i svime flere ganger. Jeg lå på magen og vedkommende holdt et grep ved at hele armen hans klemte og jeg ble kvalt i svime. Dette skjedde opp til flere ganger. 

Jeg har smerter i hele halsen og vondt for å svelge. Vondt i nakken også. Det kjennes ut som en klump i svelget. Har kjent meg små svimmel i ettertid. 

Vil dette gå over av seg selv? Har det skjedd noe skade i halsen? 

Jeg vil helst ikke at dette blir loggført hos legen min. (Ikke spør hvorfor, det vil jeg ikke svare på)

Hva gjør jeg? 

Dette var ufrivillig!!🥺🥺🥺😥😥

Anonymkode: e4601...3dd

Hei kjære deg. Jeg vet ingenting om når og hvor fort plagene går over, men slik mishandling håper jeg du finner mot i deg til å grensesette. Du trenger ikke å svare på spørsmålene mine, men jeg vil stille dem likevel.

Er dette utført av en i din husstand eller en annen du kjenner godt og har en relasjon til? I såfall ville jeg tatt en telefon til krisesenter om jeg var deg. Du kan prate med dem på telefon, eller du kan be om å få komme til dem og prate med dem der. De kan gi deg råd om hva du kan gjøre for å sikre liv og helse framover, og de har helt sikkert erfaring til å svare på spørsmålene du stiller her også.

Er dette første gang denne personen har skadet deg, eller har dette skjedd før?

Ta godt vare på deg selv - dette er IKKE greit, uansett hva du har gjort i forkant av denne hendelsen. Fysisk eller psykisk vold er ALLTID ulovlig.

Kayia skrev (5 minutter siden):

Hei kjære deg. Jeg vet ingenting om når og hvor fort plagene går over, men slik mishandling håper jeg du finner mot i deg til å grensesette. Du trenger ikke å svare på spørsmålene mine, men jeg vil stille dem likevel.

Er dette utført av en i din husstand eller en annen du kjenner godt og har en relasjon til? I såfall ville jeg tatt en telefon til krisesenter om jeg var deg. Du kan prate med dem på telefon, eller du kan be om å få komme til dem og prate med dem der. De kan gi deg råd om hva du kan gjøre for å sikre liv og helse framover, og de har helt sikkert erfaring til å svare på spørsmålene du stiller her også.

Er dette første gang denne personen har skadet deg, eller har dette skjedd før?

Ta godt vare på deg selv - dette er IKKE greit, uansett hva du har gjort i forkant av denne hendelsen. Fysisk eller psykisk vold er ALLTID ulovlig.

Det er første gang han har rørt meg med vold. Men han har sittet inne for vold tidligere. Både mot e mann og en tidligere kjæreste.

Han er kjæresten min. 

Som sagt i den andre tråden så kan du ringe krisesenteret. De er veldig vant til denne type problemstillinger. 

Neste gang overlever du kanskje ikke. Og uansett om du overlever så blir du jo fysisk og psykisk skadet av dette. Selv om du elsker han så trenger du hjelp.

kvinne 41år skrev (1 minutt siden):

Det er første gang han har rørt meg med vold. Men han har sittet inne for vold tidligere. Både mot e mann og en tidligere kjæreste.

Han er kjæresten min. 

Nå har det skjedd første gangen. Det kommer til å skje igjen. Det kan jeg garantere. 

Min eks var også en gjenganger. I rettsaken var vi tre jenter, og han var tidligere dømt også. 

Kan du klare å ta en tlf til krisesenteret?

Annonse

Tenker det samme som @Grendel 

Det å leve i utrygghet er både vondt og skadelig. En blir bare dårligere og dårligere.  Som flere skriver, ring krisesenteret for råd. Jeg ville også dratt til fastlegen med dette. Vold er uansett aldri greit.

kvinne 41år skrev (43 minutter siden):

Han er kjæresten min. 

Har du vært utsatt for vold tidligere av andre personer? Det kan være en grunn til at du er kjæreste med denne mannen og at du ikke ser alvoret, eller lar det synke inn. Du må kontakte krisesenter, lege og politi. Krisesenteret vil hjelpe deg. Han har utøvd vold tidligere, mannen er farlig og han må bli stoppet sånn at han ikke fortsetter å skade andre. Når han går så langt som han har gjort med deg nå, så er det sannsynlig at det kan ende i drap. 

kvinne 41år skrev (52 minutter siden):

Han er kjæresten min. 

Jeg støtter det de andre sier. Du var nær ved å bli drept og det vil helt sikkert skje igjen. Kanskje dreper han deg til slutt.

Det som allerede har skjedd er at du er endret til å være redd og ufornuftig lojal. Dette viser seg gjennom at du ikke vil at dette skal journalføres og at du ikke vil snakke med fastlege. Det riktige ville vært å kontakte lege for å få dokumentert skadene samt hjelp til å bli bedre, anmelde dette til politiet og å avslutte forholdet NÅ.

Igjen: Henvend deg til et krisesenter, de kan dette og kan ta ryggen din om du er redd for det som kommer etter at du har bedt han om å aldri mer kontakte deg. 

Har du barn, og hvis ja - bor de hjemme?

Endret av Kayia

Det store problemet her er at du mest sannsynlig ikke vil høre på noen av oss her, og det er ganske typisk. Du er mest opptatt av eventuelle skader istedenfor å tenke at du burde løpt derfra så fort du fikk sjanse til det.

Uansett om du har gjort noe du er redd han vil bruke mot deg, uansett hvor lite du tror du er verdt å elske av andre, og uansett hvilke gode sider han ellers viser, så er det virkelig ikke verdt å utsette seg for så grov og livsfarlig vold. Det er nok flere i samme situasjon som deg som flere har prøvd å advare. De har heller ikke hørt på andre, og i noen tilfeller går det helt galt tilslutt. Og jo, det kan skje deg. Det kan helt reellt hende at du ender opp som drapsoffer dessverre. 

Endret av Kashmir
Kayia skrev (3 timer siden):

Jeg støtter det de andre sier. Du var nær ved å bli drept og det vil helt sikkert skje igjen. Kanskje dreper han deg til slutt.

Det som allerede har skjedd er at du er endret til å være redd og ufornuftig lojal. Dette viser seg gjennom at du ikke vil at dette skal journalføres og at du ikke vil snakke med fastlege. Det riktige ville vært å kontakte lege for å få dokumentert skadene samt hjelp til å bli bedre, anmelde dette til politiet og å avslutte forholdet NÅ.

Igjen: Henvend deg til et krisesenter, de kan dette og kan ta ryggen din om du er redd for det som kommer etter at du har bedt han om å aldri mer kontakte deg. 

Har du barn, og hvis ja - bor de hjemme?

Barna er myndig og bor ikke hjemme. 

De vet ikke om dette, annet enn sønnen min tror jeg knakk tommelen fordi jeg falt. Jeg vil bare ikke at de skal vite sannheten. 

Halsen og nakken gjør så vondt, svelget er stramt. Hode verker og jeg er bare svimmel.  Handa er så hoven og strammer under gipsen.

Ligger hjemme. Fornuften sier en ting. Men vi har akkurat flyttet inn i ny leilighet. Jeg er bare så sliten nå. Vil ikke klare utgiftene her alene, det betyr at jeg må ut igjen. Tenker så mye alternativer. Jeg er bare så sliten.

Kroppen bare skjelver og jeg føler meg så mislykket.

Har levd i et voldelig forhold for mange år siden. Føler dette som et skikkelig nederlag at det skjer igjen. Prøvde å roe han ned. Prøvde komme meg ut. Prøvde å løpe til utgangsdøra flere ganger, før han dro meg ned i sofaen. Reiv av meg klærne og jeg tryglet om at han ikke skulle voldta meg.

Hører stemmen hans om igjen og om igjen i hode. Jeg sier " hver så snill. Ikke kvele meg igjen", han svarer vil ikke du dø a, det er vel dette du vil"!! Traumene fra år tilbake flæsjet så sykt tilbake. Armene hans som klemte så hardt, gjorde så vondt🥺🥺🥺og stoppet pusten... redslen da han aldri slapp...før det neste jeg husker hver gang var at han ristet kroppen min og jeg skjønte ingen ting, før han strammet armen rundt halsen bakfra igjen😭😭😭 Jeg måtte si jeg elsker deg og hver så snill hundre ganger. Til slutt gav han seg, holdt meg inntil seg hardt og sa vi hørte sammen..jeg var så utslitt og sovnet og våknet opp og prøvde gå på do å tisse. Var vondt å puste og falt sammen. Våknet opp av at ristet i meg. Ville på legevakta, men det tok en stund før han skjønte jeg måtte dit med tommelen. Vi ble enige om at jeg skulle si jeg hadde vært på kampsport. 

Vet ikke hvem som har ringt. Så på tlf at politiet hadde prøvd å nå meg kl.04.30 på natta. 

Når jeg kom inn på legevakta å sa navnet mitt, var jeg ventet. De førte meg inn på et rom innerst i lokalene. Der startet sykepleier et forhør. Ville ikke, turte ikke si noe. Men de oppfordret meg å si sannheten. Jeg ville ikke si noe. Klarte ikke. Fikk bare helt sperre. 

Nå er det 1,5døgn siden. Men smertene er så store. Redd for å hovne mer opp i halsen. 

Redd for konsekvensene av alt🥺🥺🥺😭😭😭

kvinne 41år skrev (21 minutter siden):

De vet ikke om dette, annet enn sønnen min tror jeg knakk tommelen fordi jeg falt. Jeg vil bare ikke at de skal vite sannheten. 

Halsen og nakken gjør så vondt, svelget er stramt. Hode verker og jeg er bare svimmel.  Handa er så hoven og strammer under gipsen.

Ligger hjemme. Fornuften sier en ting. Men vi har akkurat flyttet inn i ny leilighet. Jeg er bare så sliten nå. Vil ikke klare utgiftene her alene, det betyr at jeg må ut igjen. Tenker så mye alternativer. Jeg er bare så sliten.

Har levd i et voldelig forhold for mange år siden. Føler dette som et skikkelig nederlag at det skjer igjen. Prøvde å roe han ned. Prøvde komme meg ut. Prøvde å løpe til utgangsdøra flere ganger, før han dro meg ned i sofaen. Reiv av meg klærne og jeg tryglet om at han ikke skulle voldta meg.

Hører stemmen hans om igjen og om igjen i hode. Jeg sier " hver så snill. Ikke kvele meg igjen", han svarer vil ikke du dø a, det er vel dette du vil"!! Traumene fra år tilbake flæsjet så sykt tilbake. Armene hans som klemte så hardt, gjorde så vondt🥺🥺🥺og stoppet pusten... redslen da han aldri slapp...før det neste jeg husker hver gang var at han ristet kroppen min og jeg skjønte ingen ting, før han strammet armen rundt halsen bakfra igjen😭😭😭 Jeg måtte si jeg elsker deg og hver så snill hundre ganger. Til slutt gav han seg, holdt meg inntil seg hardt og sa vi hørte sammen..jeg var så utslitt og sovnet og våknet opp og prøvde gå på do å tisse. Var vondt å puste og falt sammen. Våknet opp av at ristet i meg. Ville på legevakta, men det tok en stund før han skjønte jeg måtte dit med tommelen. Vi ble enige om at jeg skulle si jeg hadde vært på kampsport. 

Vet ikke hvem som har ringt. Så på tlf at politiet hadde prøvd å nå meg kl.04.30 på natta. 

Når jeg kom inn på legevakta å sa navnet mitt, var jeg ventet. De førte meg inn på et rom innerst i lokalene. Der startet sykepleier et forhør. Ville ikke, turte ikke si noe. Men de oppfordret meg å si sannheten. Jeg ville ikke si noe. Klarte ikke. Fikk bare helt sperre. 

Nå er det 1,5døgn siden. Men smertene er så store. Redd for å hovne mer opp i halsen. 

Uff. Jeg kjenner meg igjen i mye, og dette trigger egne traumer, men jeg vil så gjerne se at du skaffer deg hjelp. 

Jeg blir helt desperat etter å få deg til å komme deg i sikkerhet, men vet at det er bare du som kan gjøre det. ❤

Annonse

kvinne 41år skrev (4 minutter siden):

Dette er det skikkelig vondt å lese, så redd du må ha vært! Det du beskriver er grov vold og mishandling, og helt klart straffbart i følge norsk lov.

Både for din egen del, for dine barns del (de ser og skjønner mer enn du tror), og for framtidige kvinner denne mannen møter bør du ringe politiet og fortelle om det som skjedde i detalj. Denne mannen har slått mange ganger før, og han vil slå igjen. Han bør ikke være noens kjæreste, men ta konsekvenser av å være et troll av et menneske.

Jeg har bedt deg ta kontakt med krisesenteret i tidligere svar, men nå vil jeg heller råde deg til å ta kontakt med politiet på telefon 800 40 008. De har et godt apparat for å lede deg gjennom de instanser du har behov for (som feks krisesenter), og vil sørge for at du er trygg. Ring med en gang du er alene, og les gjerne mer info om vold i nære relasjoner og hjelpen du kan få her før du ringer. 

Jeg tror ingen som kommer seg ut av et slikt forhold angrer at de måtte ta en ekstra flytterunde eller at det gikk med noen kroner. Jeg tror heller ikke noen føler på skam for å ha tatt tak i egen situasjon og snakket høyt til ansvarsmyndigheter rundt seg, derimot tror jeg de er stolte over å ha stått opp for seg selv. Husk at dette IKKE er din feil, men velger du å bli er det DITT valg. Ikke velg feil! Velger du å bli tror jeg nemlig du har mange år med mishandling, skam, redsel, nedbrutt selvtillit og utrygghet foran deg. 

En ting til: Ut fra spørsmålene du fikk på legevaken - tror du at de trodde på historien om kampsport? Det tror ikke jeg. Jeg er 100% sikker på at de skjønte at du er utsatt for vold i nær relasjon med en gang de så deg, men deres dilemma er at de ikke kan tvinge deg til å dele istedenfor å lyve og glatte over. Du må finne mot i deg til å svare ærlig på spørsmålene du får, slik at de kan gi deg den hjelpen du trenger.

Livet ditt bli nemlig ikke bedre av å lufte tankene dine på dol, det må andre instanser til. 

Håper du lander på å velge riktig for din eget og dine barns framtid, og sørger for at dette utysket av en mann får den straff han fortjener. Kanskje det kan hjelpe deg å vite at det er usle menn med dårlig selvtillit som slår, og at de som slår de som er svakere enn seg selv er ennå uslere og mindre. Vil du virkelig ha en slik liten ussel kar som kjæreste??

Klem til deg!

kvinne 41år skrev (1 time siden):

Ser at du tidligere har vært i voldelig forhold, og du må ikke tenke at det er et nederlag at du er i et nytt. Det er noe du mest sannsynlig ikke har bearbeidet skikkelig og derfor ikke tar signaler fra slike menn som andre uten din erfaring ville gjort. Det er uansett ikke en kvinne sitt nederlag at menn mishandler dem.Det er ikke kvinners skam, det er ikke noe du på noen som helst måte fortjener. Jeg lurte tidligere på hvordan han reagerte etterpå, og det du skriver er på ingen måte særlig betryggende. Jeg vet at du er redd, men jeg vet ikke om du skjønner hvor defekt denne mannen er psykisk. Han ser ikke på deg som et menneske, har ingen respekt, ingen sympati eller omsorg for deg. Når han sier at dere hører sammen, så mener han at han trenger deg. Bare for et par minutter, så forestill deg at du slår et menneske. Kveler det. Sett deg inn i den situasjonen i fantasien, og hold på tanken og følelsene. Du blir sikkert både uvel og vegrer for å tenke for lenge på det? Og det er en helt normal og sunn reaksjon. Så kan du tenke at du i affekt etter langvarig provokasjon i form av fysisk og psykisk plaging kommer til å dytte til en person så hen slår seg, eller du gir en ørefik og leppa begynner å blø. Hvordan ville du reagert? Mest sannsynlig ville du blitt sjokkert over deg selv, eller i det minste følt på anger og vært lei deg. Det er også normale følelser.

Mannen du er sammen med gjør mye verre ting og han angrer ikke. Han er bare redd for å bli straffet for det, så han ber deg lyve. Han behandler deg så utrolig stygt, og han er i tillegg sadistisk. 

Jeg håper virkelig at det skjer noe så du kommer deg bort uten å bli drept av denne mannen. Jeg tror dessverre også at barna dine har både bekymring og mistanker selv om de ikke bor hos dere. De vil bare ikke si noe. Det er sånn barn ofte fungerer, selv om de er "voksne". 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...