Gå til innhold

Prognose bipolar

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er sjelden one size fits all. Likevel tror jeg det er en ganske gjengs oppfatning i fagmiljøet at prognosen er god om man følger noen råd. Regelmessig livsstil, ikke utsette seg for svære stresspåkjenninger, holde seg unna rus, ta medisiner som foreskrevet, jevnlig kontakt med kompetent psykiater. Noen steder finnes det bipolarskole man kan få henvisning til. Man kan melde seg inn i bipolarforeningen, og få kontakt med likesinnede der. 

Mitt inntrykk (og egen erfaring) tilsier at bp blir verre etter hvert om man ikke får iverksatt virksom behandling. Står man på litium bør man bør jevnlig få sjekket kreatinin i blod, og ev. mikroalbumin i urin. Da får man fanget opp svekket nyrefunksjon før det utvikler seg.

Mange hevder de blir mer stabile med alderen. Jeg vet ikke hvordan det hadde vært med meg det bipolare nå (er 41) om jeg ikke hadde fått ECT, men jeg tviler på det ville vært så mye bedre. Imidlertid har jeg minimalt med trang til destruktive handlinger om noe går meg i mot nå sammenlignet med hvordan det var i 20-åra. Om det blir nye sykdomsepisoder i framtida får jeg heller ta det . Vel er det en kronisk diagnose, men det bidrar ikke særlig positivt om jeg skulle levd livet ut i fra en ide om at jeg kommer til å bli psyk. Dette med utvikling av demens har jeg lite kunnskap om, men jeg vil jo si at jeg heller vil ha mange år med god psykisk helse enn å avstå fra behandling i frykt for demens senere i livet. 

Først vil jeg slutte meg til det FjellOgDalar skriver i de to første avsnitt.

Et søk Google Scholar på "Bipolar disorder and dementia" gir disse funn (kortversjon på norsk av kupton):

Det er en vel 2 ganger økt risiko for demens hos personer med BP (BP 1 og 2 slått sammen).

Risiko for demens øker med antallet sykdomsepisoder.

Litium halverer risiko for demens.

Min forståelse av hva dette betyr:
Når en har sykdommen BPD, er det viktig også med tanke på å forebygge demens, at en snarest mulig får god behandling som forebygger nye sykdomsepisoder. Behandling med litium synes å være et godt valg.

FjellOgDalar skrev (11 timer siden):

Det er sjelden one size fits all. Likevel tror jeg det er en ganske gjengs oppfatning i fagmiljøet at prognosen er god om man følger noen råd. Regelmessig livsstil, ikke utsette seg for svære stresspåkjenninger, holde seg unna rus, ta medisiner som foreskrevet, jevnlig kontakt med kompetent psykiater. Noen steder finnes det bipolarskole man kan få henvisning til. Man kan melde seg inn i bipolarforeningen, og få kontakt med likesinnede der. 

Mitt inntrykk (og egen erfaring) tilsier at bp blir verre etter hvert om man ikke får iverksatt virksom behandling. Står man på litium bør man bør jevnlig få sjekket kreatinin i blod, og ev. mikroalbumin i urin. Da får man fanget opp svekket nyrefunksjon før det utvikler seg.

Mange hevder de blir mer stabile med alderen. Jeg vet ikke hvordan det hadde vært med meg det bipolare nå (er 41) om jeg ikke hadde fått ECT, men jeg tviler på det ville vært så mye bedre. Imidlertid har jeg minimalt med trang til destruktive handlinger om noe går meg i mot nå sammenlignet med hvordan det var i 20-åra. Om det blir nye sykdomsepisoder i framtida får jeg heller ta det . Vel er det en kronisk diagnose, men det bidrar ikke særlig positivt om jeg skulle levd livet ut i fra en ide om at jeg kommer til å bli psyk. Dette med utvikling av demens har jeg lite kunnskap om, men jeg vil jo si at jeg heller vil ha mange år med god psykisk helse enn å avstå fra behandling i frykt for demens senere i livet. 

Takk for svar! Ja, det er vel ikke bare én komponent, men flere. At i tillegg til medisin så er livsstil viktig. Jeg må jo si det at jeg har årets hittil lengste edrue (har for det meste vært rusfri fra narkotika i år, men drukket alt for mye) periode, og også mest stabile periode mentalt sett. Så jeg merker jo at jeg bør fortsette å ikke drikke/drikke minimalt. 

Jeg har jobbet på sykehjem for demente og er veldig redd for å få det. Da er det jo veldig oppløftende at å bli mer stabilisert mtp det bipolare og medisinering vil kunne senke risikoen. 

kupton skrev (4 minutter siden):

Først vil jeg slutte meg til det FjellOgDalar skriver i de to første avsnitt.

Et søk Google Scholar på "Bipolar disorder and dementia" gir disse funn (kortversjon på norsk av kupton):

Det er en vel 2 ganger økt risiko for demens hos personer med BP (BP 1 og 2 slått sammen).

Risiko for demens øker med antallet sykdomsepisoder.

Litium halverer risiko for demens.

Min forståelse av hva dette betyr:
Når en har sykdommen BPD, er det viktig også med tanke på å forebygge demens, at en snarest mulig får god behandling som forebygger nye sykdomsepisoder. Behandling med litium synes å være et godt valg.

Takk for svar! 

Jeg skal lese de linkene. Da håper jeg virkelig at Litium vil være med på å gi meg et nytt og bedre liv. Det er ikke ofte jeg er så stabil og bra psykisk som jeg er nå. Jeg håper Litium kan gjøre sånn at det er dette her som blir min normaltilstand og ikke unntakstilstand. Altså fravær av depresjon, mer positiv tenkning, mer energi, betydelig mindre fravær av destruktive og negative tanker og handlinger. For da får jeg faktisk rom til å jobbe videre med meg selv og livet mitt. 

Er det en fornuftig forventning å ha til en vellykket medisinering? Eller sikter jeg for høyt? På generelt grunnlag tenker jeg. 

Glitter skrev (2 minutter siden):

Er det en fornuftig forventning å ha til en vellykket medisinering? Eller sikter jeg for høyt?

Det er en fornuftig forventning. De pasientene som får et godt tilbud med medisiner og psykoedukasjon, og som følger rådene, ser vi ikke annet enn til avtalte kontroller.

kupton skrev (Akkurat nå):

Det er en fornuftig forventning. De pasientene som får et godt tilbud med medisiner og psykoedukasjon, og som følger rådene, ser vi ikke annet enn til avtalte kontroller.

Ok. :) Det blir spennende tider imøte. 

Annonse

kupton skrev (7 timer siden):

Er ikke dette en litt ufullstendig forklaring? Det finnes de som oppfyller det du sier her, men som likevel får tilbakefall. Trodde det hadde med sykdommens aktivitet og alvorlighetsgrad å gjøre? Mener det ikke vondt. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...