Gå til innhold

Har jeg begynt på overgangsalderen?

Anbefalte innlegg

Jeg er ei kvinne på 43 år, har dessverre ikke noe mor å spørre om når hun kom i overgangsalderen, siden hun døde for 10 år siden. Men jeg har det siste året merket at mensen har endret seg, jeg blør av og til mye mindre og nesten ikke, så neste gang kan jeg blø mer og vanlig som jeg alltid har gjort. Har fått mye mindre sexlyst og har jeg merket meg. Har varme, og svette og frysetokter og det plager meg endel. ustabil i humøret mitt, fått dårligere hukommelse i det siste og. Jeg vet ikke så mye om overgangsalderen. Kunne tenke meg noe som dempet svette og frysetoktene og varmefølelse. Men aner jo ikke hva det er. Jeg tok en hormonprøve for rundt et år siden og da sa legen at hormonene mine var normale. Men tror noen at jeg har kommet i overgangsalderen? Og hva kan jeg gjøre? Plager meg dette.

Anonymkode: 16ac0...f81

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/469609-har-jeg-begynt-p%C3%A5-overgangsalderen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er ei kvinne på 43 år, har dessverre ikke noe mor å spørre om når hun kom i overgangsalderen, siden hun døde for 10 år siden. Men jeg har det siste året merket at mensen har endret seg, jeg blør av og til mye mindre og nesten ikke, så neste gang kan jeg blø mer og vanlig som jeg alltid har gjort. Har fått mye mindre sexlyst og har jeg merket meg. Har varme, og svette og frysetokter og det plager meg endel. ustabil i humøret mitt, fått dårligere hukommelse i det siste og. Jeg vet ikke så mye om overgangsalderen. Kunne tenke meg noe som dempet svette og frysetoktene og varmefølelse. Men aner jo ikke hva det er. Jeg tok en hormonprøve for rundt et år siden og da sa legen at hormonene mine var normale. Men tror noen at jeg har kommet i overgangsalderen? Og hva kan jeg gjøre? Plager meg dette.

Anonymkode: 16ac0...f81

Det høres ut som du er i det man kalle premenopause, altså den tiden der mensen begynner å bli uregelmessig og andre symptomer kan begynne å komme. Snittalderen for dette er 50-52 år, men det er like vanlig å få dette fra 48-55 sa gynekologen jeg var hos for en uke siden. :) Be legen din om henvisning til gynekolog (regn med lang ventetid) eller bestille time hos privat gynekolog (koster 1600-1650,- her) for en prat om hva du bør/kan gjøre videre.

Det finnes naturpreparater som noen finner lindring i, Femarelle, rødkløvertinktur eller remifemin f.eks., men hormoner er det som hjelper mest.

• 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...