Gå til innhold

Kan jeg spørre om å få jobbe en dag mindre i uken?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er fullt lovlig å søke om redusert stilling, f.eks. 80 % hvis du har full nå. Men det er ikke noen rettighet hvis man ikke har en spesiell grunn.

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/redusert-arbeidstid/

Vær også klar over at hvis det passer for arbeidsplassen at du jobber redusert en stund nå, kan du ikke være sikker på å få tilbake full stilling senere, hvis du skulle ønske det. 

Du må sjekke om det står noe om slikt i kontrakten din, særlig hvis det er vanlig med små stillingsprosenter i bedriften. 

Vhanja skrev (34 minutter siden):

Nei, det har du ikke rett til. Vil tro stillingsprosenten din står i kontrakten. Men du kan alltids spørre.

Ok. Da aksepterer jeg det. :). Ja jeg kan sikkert alltid spørre. 

laban skrev (28 minutter siden):

Det er fullt lovlig å søke om redusert stilling, f.eks. 80 % hvis du har full nå. Men det er ikke noen rettighet hvis man ikke har en spesiell grunn.

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/redusert-arbeidstid/

Vær også klar over at hvis det passer for arbeidsplassen at du jobber redusert en stund nå, kan du ikke være sikker på å få tilbake full stilling senere, hvis du skulle ønske det. 

Du må sjekke om det står noe om slikt i kontrakten din, særlig hvis det er vanlig med små stillingsprosenter i bedriften. 

Ok. Da forstår jeg. Jeg trodde at man kunne redusere om man ønsket men da er det anderledes regler enn jeg trodde. Jeg kan undersøke nærmere. Er mulig at jeg må stresse mindre på jobb. Jeg stresser lett og derfor blir det hardt å jobbe 5 dager. Men jeg kan sikkert prøve å stresse ned litt og da går det nok bedre med 5 dager på jobb i uken  :)

Anonymkode: 7986e...62e

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg ønsker å jobbe 4 dager istedet for 5 dager i uken. Har man som ansatt rett til å få redusert til 4 dager foreks? 

Med småbarn har man vel rett til å jobbe redusert en periode, om det ikke er til vesentlig ulempe for arbeidsgiver, eller noe sånt.

Om det ikke er din situasjon går det uansett an å søke om det. Var jeg deg ville jeg søkt fir en begrenset periode, slik at du har rett til å øke stillingsprosenten senere, om du ønsker. Det har du ikke rett til om du får innvilger reduksjon til 80% stilling.

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ok. Da aksepterer jeg det. :). Ja jeg kan sikkert alltid spørre. 

Ok. Da forstår jeg. Jeg trodde at man kunne redusere om man ønsket men da er det anderledes regler enn jeg trodde. Jeg kan undersøke nærmere. Er mulig at jeg må stresse mindre på jobb. Jeg stresser lett og derfor blir det hardt å jobbe 5 dager. Men jeg kan sikkert prøve å stresse ned litt og da går det nok bedre med 5 dager på jobb i uken  :)

Jeg kan ikke helt lovverket rundt dette, men som arbeidsgiver er en interessert i å beholde arbeidstaker på jobb. For høyt stress over tid kan i verste fall føre til langvarig sykemelding. Det er ingen tjent med. Det kan finnes mange alternative løsninger, som at du i en periode søker om redusert stilling (om det er mulig)), eller tar en prat med din nærmeste leder og at dere sammen finner ut av hva som ev. stresser deg. Er det noen arbeidsoppgaver du kanskje kan gjøre mer av som vil stresse deg mindre? Eller gjøre mindre av oppgaver som øker stresset ditt.

Om stresset ligger utenfor jobben, må du se hva du ev. kan gjøre annerledes. Bedret søvn, mindre tid på telefonen, mer av noe som er positivt for deg...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...