Gå til innhold

Urinveisinfeksjoner-blir man kvitt dem?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ei jente på 33 som har vært ofte plaget av urinveisinfeksjoner i 4 år nå. Det har vært opptil annenhver måned i perioder. Utløsende faktorer ser ut til å være sex og/eller ikke nok drikke.

Jeg er svært nøye med å vaske meg etter samleie, og må drikke mye og ofte hver dag, hvis ikke så er symptomene der med en gang. Har prøvd både penicillin og juice/C-vitaminer for å gjøre urinen "sur". Sist gikk jeg på penicillin i 2 uker for å hindre tilbakefall.

Er dette noe jeg må regne med å være plaget av resten av livet, eller finnes det en behandling som gjør at jeg er kvitt det "en gang for alle"?

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/4701-urinveisinfeksjoner-blir-man-kvitt-dem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trygve Talseth, Urolog

Dessverre er det noen som blir plaget med dette gjennom lang tid. Men du bør bli undersøkt for å se om det er noen direkte årsak til dette. Det kan hende at du ikke får tømt urinblæren din helt og at det disponerer for at infeksjonene kommer tilbake. Stener i nyrene kan også være en årsak - (stener trenger ikke alltid gi smerter).

Det har i lang tid vært arbeidet for å utvikle vaksiner som kan brukes for dem som har det samme problemet som deg. Dette vil bare hjelpe dersom det er samme bakterietype som er årsaken hver gang. - Men denne behandlingen er ennå ikke kommet så langt at den er i vanlig bruk.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

• 2 uker senere...

Har du prøvd Trimetroprim. Har du tatt kuren fullt ut? Både du og legen din må følge opp bedre. Går du til regelmessig us?

Beklager at jeg bryr meg, men måtte bare.

Hei Shandy!

Ja, jeg har prøvd Trimetroprim og brukt den fullt ut hver gang. Sist i 2 uker. Har også prøvd diverse andre medisiner.

Har klart å avverge det de siste gangene ved konsentrert drikking (ikke alkohol altså ;-)

Vet ikke hva du mener med om jeg går til us, men tipper du mener test?

Har ikke fått noen beskjed om det i så fall.

Hilsen meg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...