Poetica Skrevet 5. april 2002 Del Skrevet 5. april 2002 Hei! ) Jeg skrev ett innlegg tidligere i dag jeg, men det kom visst ikke inn, lell. *hmmff* Saken gjelder min 14 årige datter, som nå skal begynne med regulering endelig - hun er sen i tannfellingen, derfor har man ikke kunnet gjøre noe før nå; de siste tennene faller nok snart ut. ) Tannlegens (kjeveortoped) anmerkninger på trygdekontorets blå-hvite skjema er vanskelig å tyde, han har en skikkelig kråketærskrift, men jeg tror det står følgende (mine anmerkninger står i parantes): "Særlige merknader: 03 + 05 tilstede. Saksebitt 4+/-. 3+ ser ut til å ligge palaturalt for 2+. Ageneri(?) 7-7. (- = minus, her) Søster tidligere behandlet. Behandlingsplan: Ex 03 + 03. Fast amproval(?) i overkjeve. Kirurgi -> feste krok 3+. Hale 3+ på plass og korrigere bittet. Etter min mening tilhører pasienten gruppe B Kostnadsoverslag: 15000,-. Behandlingen begynner april 02 Antatt varighet ca 2 år." Hun skal operere den tannen som står nesten inn mot ganen på sykehuset. Vil denne operasjonen bli utført i narkose, eller i lokalbedøvelse, tror du? Bør jeg forberede henne på noe spesielt i forhold til smerter, skolefravær eller sånt?? Er det noe spesielt vi bør tenke på sånn ellers i forhold til å gjøre dette mest mulig levelig for henne? (Hun er en svært sårbar jente, som slett ikke er like tøff som storesøsteren) Har du noen anmerkninger utover dette, så kom gjerne med de. ) Vet du forresten om det stemmer at de nye reglene fra i år innebærer en slags søskenmoderasjon i forhold til slik tannbehandling? (Vi vet nemlig med sikkerhet at også minstejenta på 6 år vil trenge regulering i minst like stor grad som sine storesøstre, antagelig enda mer, da de nye tennene nå kommer opp på kryss og tvers allerede) Forøvrig; tannlegen sier at det er sjelden at 12 årsjeksler ikke er tilstede, hun mangler de i underkjeven, jeg mangler alle. Stemmer det at det er sjelden?? Og hvorfor det'a? (Neida, vi har ikke anlegg til visdomstenner heller vi, da. :oD ) På forhånd tusen takk for svar! ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47051-operasjon-i-forbindelse-med-regulering/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Johannessen, Tannlege Skrevet 7. april 2002 Del Skrevet 7. april 2002 Hei Poetica. Jeg tolker dette dit hen at din datter skal gjennom en reguleringsbehandling. Den blir omfattende men dere, og særlig datter, kommer til å bli glade fordi det blir gjort. Behandlingsbehovet kvalifisrerer til refusjon i kl. B, - altså 75%. Det krirurgiske inngrepet for å kunne hale ned hjørnetannen er ikke noe å grue seg til. Jeg kan ikke tenke meg hun kommer i narkose, men at dette blir gjort i lokalbedøvelse evntuelt kombinert med et beroligende middel. Unger er tøffere slik enn foreldre tror. Dette er en naturlig ting og dere bør forholde dere til det. Det er plagsomt å gå med regulering, men disse ungene venner seg til det. Og jeg kan betro deg noe som fagmann: Foreldre er alltid mye mere pysete på ungenes vegne enn ungene er det. Jeg kjenner ikke til noen regel som gir søskenmoderasjon hos tannleger. Det er skjelden at 12 års jeksler ikke er anlagt, men det er vanlig i *poeticafamilien* Lykke til til dere sier: 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47051-operasjon-i-forbindelse-med-regulering/#findComment-179653 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poetica Skrevet 8. april 2002 Forfatter Del Skrevet 8. april 2002 Hei Poetica. Jeg tolker dette dit hen at din datter skal gjennom en reguleringsbehandling. Den blir omfattende men dere, og særlig datter, kommer til å bli glade fordi det blir gjort. Behandlingsbehovet kvalifisrerer til refusjon i kl. B, - altså 75%. Det krirurgiske inngrepet for å kunne hale ned hjørnetannen er ikke noe å grue seg til. Jeg kan ikke tenke meg hun kommer i narkose, men at dette blir gjort i lokalbedøvelse evntuelt kombinert med et beroligende middel. Unger er tøffere slik enn foreldre tror. Dette er en naturlig ting og dere bør forholde dere til det. Det er plagsomt å gå med regulering, men disse ungene venner seg til det. Og jeg kan betro deg noe som fagmann: Foreldre er alltid mye mere pysete på ungenes vegne enn ungene er det. Jeg kjenner ikke til noen regel som gir søskenmoderasjon hos tannleger. Det er skjelden at 12 års jeksler ikke er anlagt, men det er vanlig i *poeticafamilien* Lykke til til dere sier: Tusen takk for koselig svar, du har nok rett, jeg er litt pysete på ungenes vegne i blant, men spesielt for henne, hun er litt pysete selv også.. Storesøsteren (LMB) gjorde en tilsvarende, men enda mer komplisert operasjon på begge sine hjørnetenner (de lå som en V ned mot de midterste framtennene), men hun har alltid vært tøff og taklet det veldig bra. (Selv om hun i dag har blitt redd tannlegen nettopp pga denne operasjonen som hun gjorde på tannlegehøyskolen i Oslo) Det må være noe med disse hjørnetennene i familien også, jeg selv har faktisk en (hjørne)melketann på høyre side. Den står fremdeles stødig, og jeg har aldri hatt hull i den, så jeg håper den blir stående livet ut. (Jeg er 40 nå) Den andre tanna som skulle vært der egentlig, den ligger vannrett over, og der ligger den godt. Det blir ikke noen regulering på meg i hvertfall, selv om mange har prøvd å overtale meg! ;o) Ha en vakker vårdag!! ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47051-operasjon-i-forbindelse-med-regulering/#findComment-179812 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.