Gå til innhold

Noen som er god i matte? Se hit står fast.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kashmir skrev (3 minutter siden):

Og jeg klandrer deg ikke. Jeg skjønte så lite av dette at jeg hadde skjønt hele Bibelen på kinesisk lettere. 

Hehe. Vel for meg er det bare å forstå det fortere enn søren for ellers kan jeg bare legge meg ned å si hadet til livet satt på spissen. Jeg mååå forstå dette…

Anonymkode: 82653...9e8

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hehe. Vel for meg er det bare å forstå det fortere enn søren for ellers kan jeg bare legge meg ned å si hadet til livet satt på spissen. Jeg mååå forstå dette…

Det så dramatisk ut. Hm. Jeg skjønte ikke engang hva betegnelsene betød, så her er det iallefall ikke hjelp å få 😅 men håper noen kan hjelpe deg her da! 

Annonse

Kashmir skrev (Akkurat nå):

Det så dramatisk ut. Hm. Jeg skjønte ikke engang hva betegnelsene betød, så her er det iallefall ikke hjelp å få 😅 men håper noen kan hjelpe deg her da! 

Jeg får rope på @Eva Sofie eller @Vhanja også er det en til som virker god i matte en jeg ikke husker navnet på. 

ISW skrev (42 minutter siden):

Hei,

Jeg er bedre i statistikk, osv. Den matten der tror jeg @Grendel er bedre på 😊

@Grendel kan du være så snill å hjelpe meg med det stykket? Jeg har holdt på med faens matteoppgaver sider kl 08 tidligere i dag og står fast med dette helvetes stykket. Jeg må forstå det siden jeg har eksamen i faget til uken. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

F og g skal være polynomer som har «omvendt rekkefølge» på koeffisientene, f eks f og g kan være med. F(æ)=æ 2 - 5æ + 6 og g(æ) = 6 æ2- 5æ+1. hva er sammenhengen her???? 

Bare tydeliggjør spørsmålet, slik at eventuelle matte-eksperter kan skjønne hva du sikter etter:

La f og g være to polynomer som har "omvendt rekkefølge" på koeffisientene. For eksempel kan f og g være gitt ved:

f(x) = x^2 -5x +6 og g(x) = 6x^2 -5x +1

Det er en sammenheng mellom nullpunktene til slike polynomer.

Finn denne sammenhengen. 

Anonymkode: 5f396...c43

Kan du gjengi oppgaven akkurat sånn som den  er formulert? Eller er spørsmålet så diffust?

Hvis oppgaven virkelig er så åpen og diffus sånn ville jeg brukt ABC formelen og sett hvordan den,ser ut hvis du bytter plass på C og A.

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare tydeliggjør spørsmålet, slik at eventuelle matte-eksperter kan skjønne hva du sikter etter:

La f og g være to polynomer som har "omvendt rekkefølge" på koeffisientene. For eksempel kan f og g være gitt ved:

f(x) = x^2 -5x +6 og g(x) = 6x^2 -5x +1

Det er en sammenheng mellom nullpunktene til slike polynomer.

Finn denne sammenhengen. 

Ok. Jeg ville gått frem sånn som jeg foreslo og sett hva som kommer ut.

Sånn kjapt i hodet tror jeg forholdet mellom nullpunktene er A/C.

Grendel skrev (3 minutter siden):

Ok. Jeg ville gått frem sånn som jeg foreslo og sett hva som kommer ut.

Sånn kjapt i hodet tror jeg forholdet mellom nullpunktene er A/C.

Men jeg har prøvd med abc formelen og det blir feil. Er skikkelig oppgitt og frustrert. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men jeg har prøvd med abc formelen og det blir feil. Er skikkelig oppgitt og frustrert. 

For lenge siden jeg trollet med slike ting, men en observasjon:

A*x^2 + B*x + C = 0,
og
C*x^2 + B*x + A = 0

Og annengradformelen sier at nullpunktene da er, for første funksjon : 

xf= (-B +-( Root(B^2-4*A*C)) / 2*A    

mens for andre funksjonen blir dette

xg= (-B +-( Root(B^2-4*C*A)) / 2*C       

Så alt er likt bortsett fra det under brøkstreken, i begge utregningene, så forholdet mellom de to blir da

xf/xg = C/A ?

Bare spekulasjon, er rusten, høy risiko for at jeg tar feil mensikkert noe i dette området

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det blir ikke feil. ABC formelen er en brøk.  Telleren i brøken blir den samme om du bytter rekkefølgen på abc

Den eneste forskjellen er at nevneren 2a byttes ut med 2c.

Altså blir forholdet mellom svarene det samme som forholdet mellom 1/2a og 1/2c.

Regel #1 i matte: Don't panic.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

A*x^2 + B*x + C = 0,
og
C*x^2 + B*x + A = 0

Så alt er likt bortsett fra det under brøkstreken, i begge utregningene, så forholdet mellom de to blir da

xf/xg = C/A ?

Bare spekulasjon, er rusten, høy risiko for at jeg tar feil mensikkert noe i dette området

Det er nærmere enn hva jeg er nå. 😭

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

A*x^2 + B*x + C = 0,
og
C*x^2 + B*x + A = 0

xf/xg = C/A ?

Takk. Jeg sitter med mobilen og later som jeg følger med på MGP. Derfor korte svar fra meg.

Bra du dro hele greia🙂

Grendel skrev (1 minutt siden):

Det blir ikke feil. ABC formelen er en brøk.  Telleren i brøken blir den samme om du bytter rekkefølgen på abc

Den eneste forskjellen er at nevneren 2a byttes ut med 2c.

Altså blir forholdet mellom svarene det samme som forholdet mellom 1/2a og 1/2c.

Regel #1 i matte: Don't panic.

Ok takk for hjelpen. Jeg har skikkelig panikk fordi jeg fikk sist uke. Hvor langt ned skal man synke? Jeg kan ikke ha E nå. Også. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...