laban Skrevet 20. januar 2023 Del Skrevet 20. januar 2023 Kashmir skrev (1 minutt siden): Nei det har jeg aldri sett, at når en undersøkelse viser et resultat, så spekuleres det i om spørsmålsstillingen, begrepene eller rapporteringen har endret seg! Jeg opplever heller at man tar undersøkelser på alvor og vil finne ut av årsaken. Det går an å gjøre begge deler samtidig. Særlig når det handler om bare selvrapportering. Kashmir skrev (1 minutt siden): Det er alltid foreldre som påvirker barn mest. På godt og vondt. Det er det ikke noen tvil om altså. Her er det ikke bare snakk om barn, men (de som nærmer seg) ungdom. Da spiller de jevnaldrendes holdninger og handlinger også en stor rolle. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470712-mobbing-i-skolen-%C3%B8ker/page/2/#findComment-4140852 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 20. januar 2023 Del Skrevet 20. januar 2023 Kashmir skrev (1 minutt siden): Vært eller er fremdeles. Det kan godt være mye av årsaken tror jeg. Men jeg tror også at det er et tema foreldre vegrer seg for å snakke om og ta på alvor. Ja ikke før det er deres barn som blir mobbet, det er ikke så nøye med andre barn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470712-mobbing-i-skolen-%C3%B8ker/page/2/#findComment-4140853 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 20. januar 2023 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2023 laban skrev (10 minutter siden): Det går an å gjøre begge deler samtidig. Særlig når det handler om bare selvrapportering. Her er det ikke bare snakk om barn, men (de som nærmer seg) ungdom. Da spiller de jevnaldrendes holdninger og handlinger også en stor rolle. Selvfølgelig går det an, men jeg ser som sagt ikke poenget eller hva intensjonen skal være annet enn å ville svekke troverdigheten til nesten 500 000 barn og unge. Hvorfor ikke bare ta det på alvor og tenke på hvorfor dette skjer? Mobbing er veldig alvorlig, og det er ikke noe nytt fenomen. Det har vært mobbing i alle år. Og ikke bare fortsetter det, men nå øker det også. Det er alvorlig. Og det er absolutt verdt å finne årsaken til det. Ja gruppepress har mye å si. Men hvem barna dine er venner med og hvem de omgås har man som foreldre garantert påvirket. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470712-mobbing-i-skolen-%C3%B8ker/page/2/#findComment-4140860 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 20. januar 2023 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2023 stjernestøv skrev (17 minutter siden): Ja ikke før det er deres barn som blir mobbet, det er ikke så nøye med andre barn. Her er du ved kjernen av noe. Jeg tror foreldre er så redde for at deres barn skal bli mobbet, at de mer overser at andre blir det. Det er mao mye frykt og derav unnfallenhet til å handle og å snakke om det. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470712-mobbing-i-skolen-%C3%B8ker/page/2/#findComment-4140861 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 20. januar 2023 Del Skrevet 20. januar 2023 Kashmir skrev (9 minutter siden): Selvfølgelig går det an, men jeg ser som sagt ikke poenget eller hva intensjonen skal være annet enn å ville svekke troverdigheten til nesten 500 000 barn og unge. Generelt svekker man ikke troverdigheten til respondentene ved å kvalitetsvurdere undersøkelsen og metoden. Eksempelvis bør man alltid se på oppslutningen, dvs. hvor mange som har svart. Jeg er ikke uenig i at man skal forsøke å finne årsaker, jeg mener bare at man også må forsikre seg om at man måler det man ønsker å måle. Kashmir skrev (15 minutter siden): Men hvem barna dine er venner med og hvem de omgås har man som foreldre garantert påvirket. Tja - på ungdomsskolen settes det ofte sammen nye klassegrupper, og mange foreldre opplever at de ikke lenger har samme betydning for barnas sosiale liv. Spesielt ikke digitalt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470712-mobbing-i-skolen-%C3%B8ker/page/2/#findComment-4140864 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 20. januar 2023 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2023 laban skrev (13 minutter siden): Generelt svekker man ikke troverdigheten til respondentene ved å kvalitetsvurdere undersøkelsen og metoden. Eksempelvis bør man alltid se på oppslutningen, dvs. hvor mange som har svart. Jeg er ikke uenig i at man skal forsøke å finne årsaker, jeg mener bare at man også må forsikre seg om at man måler det man ønsker å måle. Tja - på ungdomsskolen settes det ofte sammen nye klassegrupper, og mange foreldre opplever at de ikke lenger har samme betydning for barnas sosiale liv. Spesielt ikke digitalt. Hvordan skal du kvalitetsvurdere denne rapporten? Hvordan skal noen gjøre det? Det vil jeg gjerne vite. Det handler ikke så mye om betydningen foreldre har for barns sosiale liv når de blir eldre. Oppdragelsen og påvirkningen har jo hatt stor effekt før det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470712-mobbing-i-skolen-%C3%B8ker/page/2/#findComment-4140869 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru2020 Skrevet 20. januar 2023 Del Skrevet 20. januar 2023 Det er trist når mobbetallene øker. En mobbesak er en tragedie i seg selv. Skolene gjør mye for å hindre mobbing og å stoppe den når den skjer. Det er en viktig jobb som en aldri kan undervurdere og en jobb som må foregå kontinuerlig. Jeg er som Laban nysgjerrig på om det er gjort noen endringer i selve utformingen av skjema. Det gjøres med jevne mellomrom og fører somregel til at tallene varierer ekstra mye fra året før. Jeg mener som mange her at foreldre har en svært viktig oppgave når det kommer til å forebygge mobbing. Også når mobbing foregår digitalt. De har lagt grunnlaget for hva barnet oppfatter som rett og galt helt fra starten av. Men en mobbesak handler ikke bare om den som mobber og den som blir mobbet. Resten av klassen er også medspillere. En viktig rolle for både foreldre og lærere er å lære alle barna å reagere når urett skjer. Mange mobbesaker kunne vært avsluttet hvis tilskuerne hadde sagt fra om at dette er ikke greit. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470712-mobbing-i-skolen-%C3%B8ker/page/2/#findComment-4140871 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ekstra Skrevet 20. januar 2023 Del Skrevet 20. januar 2023 Både foreldre og lærere har et stort ansvar her. Foreldre bør forsøke å lære barna gode holdninger fra de er små, ved å fremgå som gode eksempler og bidra til inkludering av alle m.m. (kfr. gamle diskusjoner om invitasjoner i bursdager). Lærere bør vise nulltoleranse for alle tegn til mobbing og utestengelse og ta for seg de det gjelder. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470712-mobbing-i-skolen-%C3%B8ker/page/2/#findComment-4140872 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 20. januar 2023 Del Skrevet 20. januar 2023 Kashmir skrev (5 minutter siden): Det handler ikke så mye om betydningen foreldre har for barns sosiale liv når de blir eldre. Oppdragelsen og påvirkningen har jo hatt stor effekt før det. Vel, jeg tillater meg å tvile på at alle som går over streken som tenåringer, har foreldre som mobber eller har feilet i oppdragelsen. Det blir for enkelt for meg. Jeg mener det samme om den omvendte situasjonen: Foreldre skal ikke nødvendigvis ha all æren dersom ungdommene deres ikke blir mobbere, rusmisbrukere eller kriminelle. Kashmir skrev (6 minutter siden): Hvordan skal du kvalitetsvurdere denne rapporten? Hvordan skal noen gjøre det? Det er ikke jeg som skal gjøre det, og jeg mener slett ikke at man skal se bort fra innholdet. Men i seriøse undersøkelser ser man også på metode, oppslutning (elevundersøkelsen er frivillig for de yngste) og feilkilder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470712-mobbing-i-skolen-%C3%B8ker/page/2/#findComment-4140873 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 20. januar 2023 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2023 Fru2020 skrev (1 minutt siden): Det er trist når mobbetallene øker. En mobbesak er en tragedie i seg selv. Skolene gjør mye for å hindre mobbing og å stoppe den når den skjer. Det er en viktig jobb som en aldri kan undervurdere og en jobb som må foregå kontinuerlig. Jeg er som Laban nysgjerrig på om det er gjort noen endringer i selve utformingen av skjema. Det gjøres med jevne mellomrom og fører somregel til at tallene varierer ekstra mye fra året før. Jeg mener som mange her at foreldre har en svært viktig oppgave når det kommer til å forebygge mobbing. Også når mobbing foregår digitalt. De har lagt grunnlaget for hva barnet oppfatter som rett og galt helt fra starten av. Men en mobbesak handler ikke bare om den som mobber og den som blir mobbet. Resten av klassen er også medspillere. En viktig rolle for både foreldre og lærere er å lære alle barna å reagere når urett skjer. Mange mobbesaker kunne vært avsluttet hvis tilskuerne hadde sagt fra om at dette er ikke greit. Støtter det meste du skriver her! Vil bare si at nå anbefales det å anmelde skoler og kommuner som ikke tar tak, for dessverre opplever mange at det ikke blir gjort nok. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470712-mobbing-i-skolen-%C3%B8ker/page/2/#findComment-4140875 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 20. januar 2023 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2023 laban skrev (1 minutt siden): Vel, jeg tillater meg å tvile på at alle som går over streken som tenåringer, har foreldre som mobber eller har feilet i oppdragelsen. Det blir for enkelt for meg. Jeg mener det samme om den omvendte situasjonen: Foreldre skal ikke nødvendigvis ha all æren dersom ungdommene deres ikke blir mobbere, rusmisbrukere eller kriminelle. Det er ikke jeg som skal gjøre det, og jeg mener slett ikke at man skal se bort fra innholdet. Men i seriøse undersøkelser ser man også på metode, oppslutning (elevundersøkelsen er frivillig for de yngste) og feilkilder. Nesten 500 000 barn og unge har svart. Jeg vil ikke kalle noe barn som hevder seg mobbet som "feilkilde" Det handler ikke om å gå over én strek. Det handler om å plage andre i den grad at det ødelegger psyken til mennesker. Nå kan forsåvidt én episode også føre til traume, men da går det ikke under mobbing. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470712-mobbing-i-skolen-%C3%B8ker/page/2/#findComment-4140877 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 20. januar 2023 Del Skrevet 20. januar 2023 Kashmir skrev (4 minutter siden): Nesten 500 000 barn og unge har svart. Jeg vil ikke kalle noe barn som hevder seg mobbet som "feilkilde" Det handler ikke om å gå over én strek. Det handler om å plage andre i den grad at det ødelegger psyken til mennesker. Nå kan forsåvidt én episode også føre til traume, men da går det ikke under mobbing. Det er nettopp diskusjonen om hva som går under mobbing som jeg mener bør tas. Det betyr ikke at jeg underkjenner noens opplevelse. Men det er naturlig å diskutere begrepene når trivselen rapporteres som høy samtidig som mobbingen øker. Jeg har ikke konkludert, men mener denne siden av saken ikke skal ignoreres. Det er i alles interesse at en undersøkelse basert på selvrapportering holder orden på begrepene. Det er den samme debatten om språkbruk og oppmerksomhet som foregår på andre områder: Barn / unge som tidligere ble kalt sjenerte, gir nå seg selv diagnosen sosial angst, det kalles fobier når man misliker noe, osv. Det gagner ingen at vi sprenger alle skalaer på den måten. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470712-mobbing-i-skolen-%C3%B8ker/page/2/#findComment-4140890 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 20. januar 2023 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2023 laban skrev (10 minutter siden): Det er nettopp diskusjonen om hva som går under mobbing som jeg mener bør tas. Det betyr ikke at jeg underkjenner noens opplevelse. Men det er naturlig å diskutere begrepene når trivselen rapporteres som høy samtidig som mobbingen øker. Jeg har ikke konkludert, men mener denne siden av saken ikke skal ignoreres. Det er i alles interesse at en undersøkelse basert på selvrapportering holder orden på begrepene. Det er den samme debatten om språkbruk og oppmerksomhet som foregår på andre områder: Barn / unge som tidligere ble kalt sjenerte, gir nå seg selv diagnosen sosial angst, det kalles fobier når man misliker noe, osv. Det gagner ingen at vi sprenger alle skalaer på den måten. Nå begynner jeg å lure på om det er sånn at voksne faktisk i mange tilfeller ikke vet hva mobbing er! Det trodde jeg var avklart for lenge siden, men her er iallefall en definisjon! Og så er det alltid nyanser under dette også : 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470712-mobbing-i-skolen-%C3%B8ker/page/2/#findComment-4140892 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru2020 Skrevet 20. januar 2023 Del Skrevet 20. januar 2023 Kashmir skrev (2 timer siden): Nå begynner jeg å lure på om det er sånn at voksne faktisk i mange tilfeller ikke vet hva mobbing er! Det trodde jeg var avklart for lenge siden, men her er iallefall en definisjon! Og så er det alltid nyanser under dette også : Det er mange barn som kaller vanskelige episoder som mobbing selv om det feks er et likeverdig styrkeforhold mellom partene. Det er mange som definerer handlinger som aggressive handlinger og dermed kaller det mobbing, selv om det er feiltolkning. Det er mange som sier at de blir mobbet, når observasjon over tid sier at dette ikke er mobbing etter definisjonenen. Men samtidig så har alle som sier de er blitt mobbet opplevd noe som ikke er greit. Selv om det ikke kan defineres som mobbing. Så er det noen forskere som kommer med en annen definisjon enn den som Læringsmiljøsenteret ved UIS bruker (som også er den mest brukte ellers i forskningen) Det er noen forskere på Sørlandet som sier mobbing er når man føler på utenforskap. Da blir mobbebegrepey veldig vidt og favner enda flere elever. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470712-mobbing-i-skolen-%C3%B8ker/page/2/#findComment-4140934 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 20. januar 2023 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2023 Fru2020 skrev (11 minutter siden): Det er mange barn som kaller vanskelige episoder som mobbing selv om det feks er et likeverdig styrkeforhold mellom partene. Det er mange som definerer handlinger som aggressive handlinger og dermed kaller det mobbing, selv om det er feiltolkning. Det er mange som sier at de blir mobbet, når observasjon over tid sier at dette ikke er mobbing etter definisjonenen. Men samtidig så har alle som sier de er blitt mobbet opplevd noe som ikke er greit. Selv om det ikke kan defineres som mobbing. Så er det noen forskere som kommer med en annen definisjon enn den som Læringsmiljøsenteret ved UIS bruker (som også er den mest brukte ellers i forskningen) Det er noen forskere på Sørlandet som sier mobbing er når man føler på utenforskap. Da blir mobbebegrepey veldig vidt og favner enda flere elever. Hvordan vet du at "mange" barn forteller om dette som ikke er reell mobbing? Hvor kommer den informasjonen fra? Jeg syns det er veldig rart at barn blir mistrodd såpass, og også at en undersøkelse blir møtt med tvil. Det blir jeg ærlig talt veldig overrasket over. Jeg må si det. Men kanskje noe av nøkkelen til at mobbing aldri blir løst ( noe vil det selvfølgelig alltid være ), ligger nettopp her da. Dere som setter dette under tvil og som argumenterer for at barn lyver og overdriver og også at metodene for undersøkelsen kan være feil her, sikkert ikke er alene om å tenke sånn. Kanskje mange gjør det? Da skjønner jeg at problemet har flere sider jeg ikke har møtt på tidligere. Forskerne du henviser til snakker jo om ekskludering, og de sier ikke at annen mobbing ikke skjer! Å føle seg ekskludert er det samme som å være utstøtt, så det går så klart under mobbing. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470712-mobbing-i-skolen-%C3%B8ker/page/2/#findComment-4140951 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru2020 Skrevet 20. januar 2023 Del Skrevet 20. januar 2023 Kashmir skrev (28 minutter siden): Hvordan vet du at "mange" barn forteller om dette som ikke er reell mobbing? Hvor kommer den informasjonen fra? Jeg syns det er veldig rart at barn blir mistrodd såpass, og også at en undersøkelse blir møtt med tvil. Det blir jeg ærlig talt veldig overrasket over. Jeg må si det. Men kanskje noe av nøkkelen til at mobbing aldri blir løst ( noe vil det selvfølgelig alltid være ), ligger nettopp her da. Dere som setter dette under tvil og som argumenterer for at barn lyver og overdriver og også at metodene for undersøkelsen kan være feil her, sikkert ikke er alene om å tenke sånn. Kanskje mange gjør det? Da skjønner jeg at problemet har flere sider jeg ikke har møtt på tidligere. Forskerne du henviser til snakker jo om ekskludering, og de sier ikke at annen mobbing ikke skjer! Å føle seg ekskludert er det samme som å være utstøtt, så det går så klart under mobbing. Jeg har ikke forskning som sier at mange barn kaller noe for mobbing som ikke faller inn under den mest vanlige definisjonen for mobbing. Men jeg har langt over middels kunnskap og erfaring med mobbing. Men dette er bare en side av saken ved denne målingen. En må alltid stille spørsmål ved alle undersøkelser. Fordi det produseres undersøkelser bevisst for å vise et gitt resultat. Man må være sikker på at undersøkelsen måler det en faktisk skal måle på en objektiv måte. Har de for eksempel spurt barna direkte om de har opplevd mobbing eller har de spurt mer indirekte om hva de har opplevd og så satt det sammen trykk å "bevise" at mobbing har skjedd. Hvis en spør barn direkte om de har opplevd mobbing vil man kunne få mange falske positive fordi barn ikke vet nøyaktig hva som defineres som mobbing. Men dette er kun interressant på systemnivå. Der må en være nøye på tolkningen av en undersøkelse. I det daglige arbeidet med barn er det ikke så viktig om hendelser eller opplevelser defineres som mobbing eller ei. Lovverket krever at man tar enhver krenkelse alvorlig og setter igang passende tiltak. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470712-mobbing-i-skolen-%C3%B8ker/page/2/#findComment-4141007 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 20. januar 2023 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2023 (endret) Fru2020 skrev (21 minutter siden): Jeg har ikke forskning som sier at mange barn kaller noe for mobbing som ikke faller inn under den mest vanlige definisjonen for mobbing. Men jeg har langt over middels kunnskap og erfaring med mobbing. Men dette er bare en side av saken ved denne målingen. En må alltid stille spørsmål ved alle undersøkelser. Fordi det produseres undersøkelser bevisst for å vise et gitt resultat. Man må være sikker på at undersøkelsen måler det en faktisk skal måle på en objektiv måte. Har de for eksempel spurt barna direkte om de har opplevd mobbing eller har de spurt mer indirekte om hva de har opplevd og så satt det sammen trykk å "bevise" at mobbing har skjedd. Hvis en spør barn direkte om de har opplevd mobbing vil man kunne få mange falske positive fordi barn ikke vet nøyaktig hva som defineres som mobbing. Men dette er kun interressant på systemnivå. Der må en være nøye på tolkningen av en undersøkelse. I det daglige arbeidet med barn er det ikke så viktig om hendelser eller opplevelser defineres som mobbing eller ei. Lovverket krever at man tar enhver krenkelse alvorlig og setter igang passende tiltak. Ja, men jeg tenker at egne erfaringer ikke betyr så mye når det gjelder sak. Jeg har jo også mye kunnskap om mobbing, og det er derfor jeg blir overrasket her. Jeg har ikke hørt at noen setter slike undersøkelser under tvil når det gjelder barn og mobbing. Jeg tror de som foretar slike seriøse undersøkelser er ekstra påpasselige med å ikke stille ledende spørsmål. Det er ikke engang sikkert at det har vært særlig med spørsmål heller, for når det gjelder barn så skal man alltid være forsiktig med å spørre om alvorlige ting. Jeg har jo helt klart tillit til at undersøkelsen er gjort på en ordentlig og seriøs måte av mennesker som vet hva de gjør. Selvfølgelig skal man ta krenkelser på alvor, men jeg er ikke enig i at det ikke er viktig å definere! Det syns jeg tvert i mot er veldig viktig, for som jeg skrev tidligere : én opplevelse kan gi traumer. Mobbing over tid handler ikke bare om ofrene. Det handler også så absolutt om holdninger blant barn, hvor det kommer fra, og hvorfor det skjer. Alle kan gjøre en fæl ting en gang og to. Å gjennomføre mobbing er noe annet, så jo, det er viktig å skille altså! Jeg må jo også få legge til at jeg syns det er veldig urovekkende at du gjennom erfaring og kunnskap "vet" at mange barn lyver om mobbing. Jeg må si det.. Endret 20. januar 2023 av Kashmir 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470712-mobbing-i-skolen-%C3%B8ker/page/2/#findComment-4141017 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru2020 Skrevet 20. januar 2023 Del Skrevet 20. januar 2023 (endret) Kashmir skrev (22 minutter siden): Jeg må jo også få legge til at jeg syns det er veldig urovekkende at du gjennom erfaring og kunnskap "vet" at mange barn lyver om mobbing. Jeg må si det.. Jeg har aldri sagt at barn lyver. Barn rapporterer sin opplevelse og det skal vi ta alvorlig. Men barn flest kjenner ikke definisjonen på mobbing og klarer i de fleste tilfeller ikke vurdere selv om de er innenfor definisjonen eller ikke. Det blir det samme som de veldig mange unge som sier de er deprimerte. De sier det fordi det er blitt et vanlig uttrykk om det å ha det vanskelig, men det er svært mange av disse som ikke kommer inn under definisjonen depresjon. Men jeg gjentar. Det er bare i forskning og på systemnivå det er nødvendig å definere riktig. Når det kommer til det enkelte barn er det viktig å møte barna der de er og hjelpe dem til å få en bedre hverdagen uansett om det defineres som mobbing eller ikke. Endret 20. januar 2023 av Fru2020 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470712-mobbing-i-skolen-%C3%B8ker/page/2/#findComment-4141027 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 20. januar 2023 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2023 Fru2020 skrev (3 minutter siden): Jeg har aldri sagt at barn lyver. Barn rapporterer som opplevelse og det skal vi ta alvorlig. Men barn flest kjenner ikke definisjonen på mobbing og klarer i de fleste tilfeller ikke vurdere selv om de er innenfor definisjonen eller ikke. Det blir det samme som de veldig mange unge som sier de er deprimerte. De sier det fordi det er blitt et vanlig uttrykk om det å ha det vanskelig, men det er svært mange av disse som ikke kommer inn under definisjonen depresjon. Men jeg gjentar. Det er bare i forskning og på systemnivå det er nødvendig å definere riktig. Når det kommer til det enkelte barn er det viktig å møte barna der de er og hjelpe dem til å få en bedre hverdagen uansett om det defineres som mobbing eller ikke. Du nevnte at de "definerer" det som mobbing selv om styrkeforholdet er jevnt. Det er ikke så lett å vite om det er det, for barns styrke syns ikke alltid på utsiden. Hvordan ser du styrken til et barn? Jeg var alltid den som ledet an på skolen, var alltid frempå osv. Likevel hadde jeg veldig mye tvangspriblematikk og også angst. Jeg hadde søren ikke taklet å bli mobbet! Ikke at noen var "slemme" mot meg på noen måte heller. Og takk Gud at jeg slapp det, og ingen så dette på meg altså! Du skriver også at de oppfatter handlinger som aggresive, men at de feiltolker. Også en merkelig påstand. Jeg syns i det store og hele at det er mildt sagt bemerkelsesverdig at "mange" barn skal gjøre dette. Ang depresjon så handler det om følelser, og mulig de ikke uttrykker reell depresjon. Men det blir noe helt annet enn å bli utsatt for handlinger fra andre. Det kan ikke sammenlignes. Ja det er viktig å hjelpe barn. Akkurat dét er vi helt enige om 🙂 Det tragiske er at den hjelpen ser ut til å utebli ofte, for det er ganske mange barn dette handler om. Dessverre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470712-mobbing-i-skolen-%C3%B8ker/page/2/#findComment-4141035 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru2020 Skrevet 20. januar 2023 Del Skrevet 20. januar 2023 Sier det en siste gang. Det er overhodet ikke interessant for et barn hvilken tittel en gir vanskene de er i. De vet bare at de har det vanskelig. Det viktigste for de voksne rundt barna er å hjelpe dem ut av disse vanskene. Hva man definerer vanskene som er viktigst på systemnivå. Mobbing er vanskelig for alle det går utover. De barna som er utsatt for mobbing som det går best med er de barna som opplever støtte hjemme. Det er den viktigste faktoren for at de skal komme gjennom det på den best mulige måten. Men alle barn som har vært utsatt for mobbing tar skade av det på en eller annen måte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470712-mobbing-i-skolen-%C3%B8ker/page/2/#findComment-4141049 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.