Gå til innhold

Menstrasjons smerter...

Anbefalte innlegg

Gjest girl18

Eg er en jente på 18 år som har hatt mensen noe lunde regelmessing i flere år nå. I begynelsen var den litt uregelmessing og eg følte meg gjerne litt utillpass (normalt) men det gikk fint.-)

Nå i det siste halve året så har eg begynt å få noen utrolig sterke smerter den første og andre dagen når eg har mensen. siden blir alt mye bedre, mensen varer i ca 5 4-6 dager. Smertene er nå så store at det går ut over livet mitt, eg klarer ingen ting, blir i tillegg kjempe dårlig og sefølgelig iritert av den grunn..

Det eneste som hjelper er å ta et par smertestilende, noe som eg i utgangspungtet er svært i mot, men har blitt nødt til å gjøre oftere og oftere i det sist.

Så det eg lurer på er hva eg kan gjøre for å ungå disse smertene, eg har hørt at om man spiser fisk i tiden før mensen så skal man ungå smerter, men det hjelper ikke lengre. Hvor skadelig er det å ta to/tre smertesilende som ibonux eller paracet disse to dagene i månden? og hva kan gjøres for å bli kvitt smertene helt slik at eg slipper å bruke tabeletter?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47130-menstrasjons-smerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke skadelig å ta smertestillende midler når man ikke overdriver. Det beste mot menstruasjonssmerter er medikamenter av typen NSAID (Ibux, Naproxen, Ledox osv). De kan kjøpes i små mengder uten resept, men finnes også i sterkere utgave på resept. Hvis det ikke hjelper er p-pille en mulighet. Snakk med din lege om det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47130-menstrasjons-smerter/#findComment-179625
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...