Gjest libi Skrevet 6. april 2002 Del Skrevet 6. april 2002 Under mitt svangerskap med datteren min, var jeg til ultralyd i uke 7 og to ganger i uke 18. Årsaken til den tidlige ultralyden var småblødninger. De to andre var den ordinære ultralyden + en til, fordi de ikke fikk målt babyens hode. På en av de to ultralydene i uke 18, sa jordmor at småblødningene som hadde vart fra uke 4-11, nok skyldtes at morkaka hadde ligget foran. I slutten av uke 31 fikk jeg plutselig relativt store blødninger. På sykehuset konstaterte de at jeg hadde foranliggende morkake. En time etter undersøkelsen, løsnet morkaken. Fem timer etter at blødningen startet, ble datteren min født, ved keisersnitt. Alt gikk heldigvis bra, og jeg har i dag en flott datter på 19 måneder. Nå i ettertid lurer jeg på hvorfor den foranliggende morkaken ble oppdaget på ultralyd? Jeg hører stadig om at kvinner som får dette konstatert, får ny ultralyd i uke 32. Legen sa til meg etter fødselen at morkakeløsning som oftest skjedde mellom uke 32 og 34. Hvorfor tar de da ultralyd først i uke 32 for å se om den har trukket seg opp? En annen ting jeg lurer på er om årsaken til løsningen hadde med den foranliggende morkaken å gjøre? Ble det rett og slett for tungt? Eller kan det ha sammenheng med relativt høy alder. Jeg var 37 ½ da datteren min ble født. Jeg røyker ikke og var totalt avholdende fra alkohol under svangerskapet. Jeg ønsker egentlig å bli gravid igjen nå. ”Alle” sier til meg at jeg vil få bedre oppfølging i et evt. neste svangerskap. Det er det imidlertid ikke noe helsepersonell som har lovet meg. Og i tilfelle, vil de kunne forutse om morkakeløsning skjer igjen? Eller skjer det alltid plutselig? Hvor stor sjanse er det for at det skjer igjen? Som du sikkert forstår, vil et nytt svangerskap også innebære mye frykt for at det skal gå galt. Bl.a. vil jeg være veldig engstelig for å ikke være i nærheten av sykehus/ annen hjelp. Håper på svar fra jordmor og gjerne andre med erfaring. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47163-morkakel%C3%B8sning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
stini Skrevet 6. april 2002 Del Skrevet 6. april 2002 Hei Libi Jeg kan forsøke å svare på noe av det du spør om. Jeg mistet min datter i uke 34, hun døde fordi morkaken løsnet. Jeg fikk den skumle varianten, den uten symptomer og uten blødninger. Jeg er nå gravid igjen i uke 18 og har fått et risiko svangerskap. Grunnen til det er fordi det er en økt fare for at morkaken løsner igjen. Sjansen for morkakeløsninger er ca. 1 prosent og dersom vi har hatt dette før øker dette tallet til ca. 2 prosent. Og av disse prosentene er det ca. 15-20 prosent av barna som dør. Det er de kalde, harde fakta jeg fikk av overlegen. Jeg vet at de har 3 årsaker til morkakeløsninger (som de tror da..) og det er svangerskapsforgiftning, høy alder og røyking. Ellers så vet de lite. Jeg tror nok ikke de kan forutse om den løsner igjen, men jeg vil få ekstra oppfølging som hjelper på psyken min. Og kanskje kan de oppdage en liten løsning, eller at det er i ferd med å skje. Det er ikke lett å gå gravid igjen, datteren min døde 25. sept. og jeg har termin 9. sept. Så alt er veldig nytt. Uansett blir det et nerveprirrende svangerskap. Ønsker deg lykke til med avgjørelsen. Klem fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47163-morkakel%C3%B8sning/#findComment-179334 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 7. april 2002 Del Skrevet 7. april 2002 Det er godt å høre at det gikk bra med både deg og barnet da du var så uheldig å oppleve morkakeløsning, noe som kan være en svært dramatisk komplikasjon. De aller fleste som har forliggende morkake tidlig i svangerskapet, opplever at morkaken har trukket seg opp når de kommer til ny ultralyd rundt uke 32. Man har ikke sett det hensiktsmessig å innkalle til hyppigere ultralyd i slike tilfeller. Selvsagt blir det undersøkt nøye hvis det mot formodning skulle oppstå blødnigner. Når din lege sa at morkakeløsning som oftest skjedde mellom uke 32 og 34, så er dette strengt tatt ikke noe man kan forutse før blødninger eller kraftige magesmerter setter inn. Dessuten så skjer morkakeløsning også blant de kvinner som har morkaken plassert på gunstigere steder enn foran mormunnen. Det viktigste er at man kommer seg raskt til sykehus hvis man har mistanke om at noe slikt kan være på gang. Har man fått diagnostisert foranliggende morkake, må man alltid være obs hvis blødniger skulle oppstå. Slikt må aldri bagatelliseres. Det er ingen særlig større sjanser for at du i ditt neste svangerskap skal oppleve dette igjen. Imidlertid er jeg enig i at du bør få ekstra oppfølging fordi den psykiske belastningen du har vært gjennom kan gjøre deg ekstra engstelig i neste svangerskap. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47163-morkakel%C3%B8sning/#findComment-179400 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest libi Skrevet 7. april 2002 Del Skrevet 7. april 2002 Hei Libi Jeg kan forsøke å svare på noe av det du spør om. Jeg mistet min datter i uke 34, hun døde fordi morkaken løsnet. Jeg fikk den skumle varianten, den uten symptomer og uten blødninger. Jeg er nå gravid igjen i uke 18 og har fått et risiko svangerskap. Grunnen til det er fordi det er en økt fare for at morkaken løsner igjen. Sjansen for morkakeløsninger er ca. 1 prosent og dersom vi har hatt dette før øker dette tallet til ca. 2 prosent. Og av disse prosentene er det ca. 15-20 prosent av barna som dør. Det er de kalde, harde fakta jeg fikk av overlegen. Jeg vet at de har 3 årsaker til morkakeløsninger (som de tror da..) og det er svangerskapsforgiftning, høy alder og røyking. Ellers så vet de lite. Jeg tror nok ikke de kan forutse om den løsner igjen, men jeg vil få ekstra oppfølging som hjelper på psyken min. Og kanskje kan de oppdage en liten løsning, eller at det er i ferd med å skje. Det er ikke lett å gå gravid igjen, datteren min døde 25. sept. og jeg har termin 9. sept. Så alt er veldig nytt. Uansett blir det et nerveprirrende svangerskap. Ønsker deg lykke til med avgjørelsen. Klem fra Kjære Stini! Tusen takk for at du svarte på spørsmålene mine. Jeg synes det er fryktelig leit å høre at du mistet datteren din. Jeg var heldig, men jeg vet at det slett ikke er noen selvfølge at jeg har henne. Jeg kan forstår at du står overfor psykisk påkjennelser nå når du nå venter barn igjen. Det er klart du er engstelig. Og jeg forstår også at det er spesielt fordi du venter barn på samme tid av året som du mistet datteren din. Jeg vil virkelig ønske deg lykke til! Gode klemmer fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47163-morkakel%C3%B8sning/#findComment-179705 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.