Gå til innhold

Når begynte de å si sjuetre og ikke tre og sjue?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det heter ikke femogførti, men førtifem! 

Lady HM skrev (1 minutt siden):

Det er fullt mulig at talefeilen sjue er noe vi aldri kommer til å bli kvitt - men at man kan skrive det er for meg fullstendig uforståelig. Det heter tjue!

Ja jeg skrev tjue feil men du skjønte vel hva jeg skulle frem til

Anonymkode: e9a1a...c3b

Jeg er "for gammel" og sier definitivt ikke "sjue".

Minnner meg om en gang jeg var i Trondheim og skulle ha taxi. Spurte en ung jente, som var typen til å si "sjue" i stedet for tjue. Jeg syntes hun sa nummeret var "null-sjuetre-sjuetre", hun måtte gjenta det utallige ganger, for jeg kunne bare ikke forstå hvordan nummeret i Trondheim kunne være det samme som til Oslo Taxi - 02323 🤣

Mine foreldre sa tall for det meste på gamlemåten. Jeg sier det litt om hverandre. 

Jeg er stygt redd for at jeg sier "sjue" og "sjole", men jeg hører det ikke selv. Og er derfor heller ikke i stand til å endre det for jeg vet ikke hva jeg evt skal gjøre for å endre.

Vhanja skrev (14 minutter siden):

Mine foreldre sa tall for det meste på gamlemåten. Jeg sier det litt om hverandre. 

Jeg er stygt redd for at jeg sier "sjue" og "sjole", men jeg hører det ikke selv. Og er derfor heller ikke i stand til å endre det for jeg vet ikke hva jeg evt skal gjøre for å endre.

Jeg skjønner ikke at man ikke hører at man sier det feil - det er jo stor forskjell på å si "kjole" og "sjole"? Men jeg har skjønt at man rett og slett ikke hører selv at man sier feil, men jeg fatter ikke hvordan det er mulig. :) 

Annonse

AnonymBruker

Kan dere slutte å henge dere opp i sjue vs tjue?😅 Var egentlig ikke det denne tråden skulle handle om, men om man sier femogførti eller førtifem liksom

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg sier tjuetre og ikke treogsjue. Kommer aldri til og endre på dette ;) 

Anonymkode: 96694...64a

Ok hvor gammel er du? 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan dere slutte å henge dere opp i sjue vs tjue?😅 Var egentlig ikke det denne tråden skulle handle om, men om man sier femogførti eller førtifem liksom

Ok hvor gammel er du? 

Jeg er veldig gammel ;) 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok hvor gammel er du? 

Hva skulle den handle om da? Da?

Bøtteknotten

Tellemåten ble endret for ganske så lenge siden, men «gammel vane (dame), vond å vende».

Fra Store Norske Leksikon:

«Den nye tellemåten» var en endring i hvordan tallord skulle uttales på norsk. Uttalen av 23 ble for eksempel endret fra tre og tjue / tre og tyve til tjuetre. Endringen ble vedtatt av Stortinget i november 1950, og gjaldt fra 1951. Dette er eneste gang det er vedtatt hvordan norsk skal uttales.

Etter «den gamle tellemåten» ble 21 uttalt en og tjue / en og tyve, 67 sju og seksti / syv og seksti og 83 tre og åtti. Den gamle tellemåten er fortsatt vanlig i dagligtale, særlig blant eldre.

https://snl.no/den_nye_tellemåten

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan dere slutte å henge dere opp i sjue vs tjue?😅 Var egentlig ikke det denne tråden skulle handle om, men om man sier femogførti eller førtifem liksom.

Litt begge deler tror jeg, men akkurat når det kommer til 20-29 så sier jeg nok tyve som oftest. Nå sier jeg tjuefire og ikke sjuefire riktignok, men jeg tror jeg sier mest toogtyve og ikke tjueto. Møter mange unger i jobben min og det er ikke så rent sjeldent jeg må spørre "mener du sju eller tyve nå?" når de skal si fødselsdatoen sin, det må da snart være flere unger som har talefeil enn de som klarer å uttale kj-/tj-lyden riktig?

Endret av Lillemus
Lillemus skrev (13 minutter siden):

Jeg skjønner ikke at man ikke hører at man sier det feil - det er jo stor forskjell på å si "kjole" og "sjole"? Men jeg har skjønt at man rett og slett ikke hører selv at man sier feil, men jeg fatter ikke hvordan det er mulig. :) 

De som har dysleksi har nedsatt fonemisk bevissthet.  Det betyr at de f.eks. har problemer med å lære seg andre språk og nye lyder.  For min del er det stor forskjell på å si "kjole" og "sjole", men jeg forstår at det å ikke høre det kommer sannsynligvis av dysleksi.

Annonse

AnonymBruker
Bøtteknotten skrev (9 minutter siden):

Tellemåten ble endret for ganske så lenge siden, men «gammel vane (dame), vond å vende».

Fra Store Norske Leksikon:

«Den nye tellemåten» var en endring i hvordan tallord skulle uttales på norsk. Uttalen av 23 ble for eksempel endret fra tre og tjue / tre og tyve til tjuetre. Endringen ble vedtatt av Stortinget i november 1950, og gjaldt fra 1951. Dette er eneste gang det er vedtatt hvordan norsk skal uttales.

Etter «den gamle tellemåten» ble 21 uttalt en og tjue / en og tyve, 67 sju og seksti / syv og seksti og 83 tre og åtti. Den gamle tellemåten er fortsatt vanlig i dagligtale, særlig blant eldre.

https://snl.no/den_nye_tellemåten

Takk! Akkurat det jeg mente.

Men merkelig så mange fortsatt holder på med den gammeldagse tellemåten. Kanskje det kommer ann på læreren de hadde på barneskolen? Foreldrene mine sier nemlig på den gammeldagse måten, men jeg sier på den nye måten. 

Savannah skrev (7 minutter siden):

De som har dysleksi har nedsatt fonemisk bevissthet.  Det betyr at de f.eks. har problemer med å lære seg andre språk og nye lyder.  For min del er det stor forskjell på å si "kjole" og "sjole", men jeg forstår at det å ikke høre det kommer sannsynligvis av dysleksi.

Jeg synes jo foreldrene har vært i overkant slappe når ungene ikke en gang klarer å uttale sitt eget navn om de har etternavn som begynner med Tj... Jeg korrigerte mine med en gang de begynte å si sjole eller sjøttkaker og det gikk ikke mange gangene før de sa det korrekt.

Lillemus skrev (2 minutter siden):

Jeg synes jo foreldrene har vært i overkant slappe når ungene ikke en gang klarer å uttale sitt eget navn om de har etternavn som begynner med Tj... Jeg korrigerte mine med en gang de begynte å si sjole eller sjøttkaker og det gikk ikke mange gangene før de sa det korrekt.

De hadde vel ikke dysleksi.

Ekstra skrev (1 minutt siden):

I en del ungdomsmiljøer sier de aller fleste "sj" i stedet for "kj", jeg tviler på at de fleste har dysleksi.

Jepp, det er jo utrolig mange unger som ikke kan kj-/tj-lyden, det kan ikke være mer enn en brøkdel av disse som har dysleksi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...