Gå til innhold

Hvorfor er folk helt ubrukelige når det kommer til koking av vann?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ok jeg vet at jeg bruker i alle fall 1 time på å gjøre meg klar hver dag uansett hva jeg skal. 

Anonymkode: 056f3...1a7

Om ikke før, venner man seg av med å bruke en time på seg selv om morgenen om man får barn.

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva med hårkur ? Balsam skal virke før det skyldes ut. Skrubb? Det tar meg minst 30 min 

Hårkur har jeg i en gang i uken når jeg barberer meg. 

Bortsett fra den ene gangen i uken når jeg barberer og bruker hårkur så bruker jeg fem min i dusjen. 

Dusjer ikke hver dag heller. I hvert fall ikke håret. Så når jeg kun dusjer kroppen går det ennå fortere.

Endret av Glitter

Jeg har langt hår så det tar litt tid å vaske - dvs det tar mest tid å gre det etterpå. Men bruker fortsatt ikke mer enn ca 15-20 minutter på dusj + gre og ordne håret + kle meg. Hvis jeg ikke vasker håret så tar det mindre tid.

Å stå under rennende vann og bruke kroppspeeling er sløsing av mer enn varmtvann - produktet renner jo bare av! Bedre da å kjøre «engelsk stil» og skru av dusjen mens man peeler. 

Balsam tar jeg i dusjen, men ikke hårkur. Den lar jeg virke lenge før jeg dusjer. Det er jo gørr kjedelig å stå i dusjen og vente på at slike produkter skal gjøre jobben sin. Gåsj! 

morsan skrev (3 minutter siden):

Å stå under rennende vann og bruke kroppspeeling er sløsing av mer enn varmtvann - produktet renner jo bare av! Bedre da å kjøre «engelsk stil» og skru av dusjen mens man peeler. 

Balsam tar jeg i dusjen, men ikke hårkur. Den lar jeg virke lenge før jeg dusjer. Det er jo gørr kjedelig å stå i dusjen og vente på at slike produkter skal gjøre jobben sin. Gåsj! 

Fra jeg var liten har jeg vært opplært til å skru ned dusjen, dvs. bare la det gjenstå en liten stråle, mens jeg sjamponerer, balsamerer og kroppsvasker.  Vil anslå at jeg er i dusjen 12 minutter når jeg vasker håret, men da bare halve tiden med fullt trykk. De hyppige dusjene uten hårvask er helt korte.

#rapporterer :rolleyes:

Annonse

90tallsbarn skrev (21 timer siden):

Ser det isåfall her jeg bor. Jeg bruker det kokte vannet til å vaske med, altså det som blir til overs. Ser de jeg bor med kan koke egg, legge ferdigmat i vannbad osv, så bare tømmer de ut vannet når maten er ferdig. Eller hvis jeg har kokt vann til å drikke, og de kommer med en gang etter meg tømmer de ut alt og koker nytt. Dette blir vel ekstremt unødvendig bruk av vann og strøm? Hvorfor er folk så dumme?

Jeg heller også vann fra egg- eller kaffekjeler i oppvaskvannet om jeg allerede har vann i kummen. Det har ikke falt meg inn å tenke på vannet som skittent fordi det er kokt. Hadde jeg hatt vaskebøtte for gulvvask ville jeg gjort det samme. Unntaket er om egg har sprukket. Jeg har nok ikke like sterke følelser rundt dette som deg, så det har heller ikke slått meg å tenke at de som ikke gjør dette er dumme eller ekstremt ufornuftige.

Endret av Kayia
Ekstra skrev (21 minutter siden):

Fra jeg var liten har jeg vært opplært til å skru ned dusjen, dvs. bare la det gjenstå en liten stråle, mens jeg sjamponerer, balsamerer og kroppsvasker.  Vil anslå at jeg er i dusjen 12 minutter når jeg vasker håret, men da bare halve tiden med fullt trykk. De hyppige dusjene uten hårvask er helt korte.

#rapporterer :rolleyes:

Dette har jeg gjort først de siste årene, og i enda større grad nå i vinter med høye strømpriser. Jeg levde tett på en danske for noen år siden, og han vekket meg mhp nordmenns vannforbruksvaner feks i forbindelse med tannpuss eller oppvask. Jeg har alltid latt vannet renne, mens han slo av og på ettter behov. Lærte ny vane der #rapporterertilbake :P 

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Når vannet er kokt er det skittent. 

Omvendt. Når vannet er kokt er det rent. Det er derfor man dkoker glass før konservering feks, glass som er kokt i kokende vann blir sterile, dvs helt rene. 

påskelilje

Jeg har så tynt hår at det går supertfort å vaske både hår og kropp. Balsam bruker jeg ikke., fordi håret er silkemykt av seg selv 😄 - skulle gjerne hatt litt mer stritt hår! Så mine dusjer går fort - vil tippe 3-4 minutter. 

MEN når det er sagt, er det ikke ofte jeg dusjer. Foretrekker badekaret, med masse deilig glovarmt vann 😄 liker best å vaske kroppen liggende - da nyyyyyter jeg tiden på badet alene! Vet jo at dette er sløsing med energi, men jeg gjør det likevel.

UtakknemligDiva
Kayia skrev (49 minutter siden):

Jeg heller også vann fra egg- eller kaffekjeler i oppvaskvannet om jeg allerede har vann i kummen. Det har ikke falt meg inn å tenke på vannet som skittent fordi det er kokt. Hadde jeg hatt vaskebøtte for gulvvask ville jeg gjort det samme. Unntaket er om egg har sprukket. Jeg har nok ikke like sterke følelser rundt dette som deg, så det har heller ikke slått meg å tenke at de som ikke gjør dette er dumme eller ekstremt ufornuftige.

Beklager tregheten, men nå skjønte jeg ikke helt. Du heller vann fra kaffekjeler? Hva er en kaffekjel? Altså, jeg ville tro det var kaffe i den kjelen. Men det er en kjele du koker vann til kaffe? 
Allerede vann i kummen? Altså, du gjør det ikke om kummen er tom? 
Snakker du her om å bruke det til oppvask, eller vaske gulvet også? 
For min del begge deler. Altså, jeg kan slenge bestikk oppi, eller bruke det å vaske ting som er satt inn i oppvaskmaskinen så vi reduserer at den kjøres så ofte. Og jeg kan vaske gulvet med det. Veldig effektivt å få vekk fastgrodde flekker feks :) og fettlag.

Sånn som bare fuktig eller kaldt vann ikke tar. Og vaskemiddel vet jeg ikke om jeg alltid liker, fordi forsvinner det fra gulvet liksom? Eller må en gå over på nytt med bare vann for å få vekk såpa?

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du kan ikke bruke oppvaskvannet til å vaske gulvet med. Det bruker man til servise bestikk og kasseroller. Når du skal vaske gulvet skal vannet helst tappes fra et wc.

Hvorfor mener du man ikke skal tappe vaskevann (til f.eks. gulv) i kjøkkenvasken? Her i Norge er det akkurat det samme vannet i kranen på kjøkken, bad og vaskerom. Min søster fortalte at i Wales da hun var der en periode for en del år siden så var vannet på kjøkkenet renset flere ganger enn vannet på badet så de kunne drikke vannet i kranen på kjøkkenet, men gjorde ikke det på badet. Er det noe slikt du tenker på?

Annonse

90tallsbarn skrev (54 minutter siden):

Beklager tregheten, men nå skjønte jeg ikke helt. Du heller vann fra kaffekjeler? Hva er en kaffekjel? Altså, jeg ville tro det var kaffe i den kjelen. Men det er en kjele du koker vann til kaffe? 
Allerede vann i kummen? Altså, du gjør det ikke om kummen er tom? 
Snakker du her om å bruke det til oppvask, eller vaske gulvet også? 
For min del begge deler. Altså, jeg kan slenge bestikk oppi, eller bruke det å vaske ting som er satt inn i oppvaskmaskinen så vi reduserer at den kjøres så ofte. Og jeg kan vaske gulvet med det. Veldig effektivt å få vekk fastgrodde flekker feks :) og fettlag.

Sånn som bare fuktig eller kaldt vann ikke tar. Og vaskemiddel vet jeg ikke om jeg alltid liker, fordi forsvinner det fra gulvet liksom? Eller må en gå over på nytt med bare vann for å få vekk såpa?

Jeg bruker presskanne, og varmer vann i en gammel kaffekjel. Bruker samme kjele når jeg en sjelden gang skal drikke te som trekker i tesil. Ergo koker jeg kun vann i kjelen.

Ad tom eller full kum/bøtte: Jeg heller bare oppi restvann dersom jeg allerede er i gang med å vaske noe (vasker kun kjeler, redskap eller store fat og boller utenfor oppvaskmaskin). Det er jo ikke rare skvetten man får etter koking av egg så jeg setter ikke i gang med kopp- eller gulvvask som følge av at jeg har en kjele med litt restvann nei. Jeg tar heller aldri ut noe fra oppvaskmaskinen bare fordi jeg plutselig har en skvett restvann til overs.

Jeg lager aldri Fjorland el.l så mulig det er mer vann etter det.

• 2 uker senere...

Skulle vaske håret i morges så då kom jeg på denne tråden og tok tiden for å se hvor lang tid det faktisk tok.

Dusj av kropp + vasking av hår (shampoo + balsam): 9 minutter
Tørke kropp og gre gjennom og ordne hår: 4 minutter
Kle meg: 2 minutter

Så 15 minutter totalt. 

Vhanja skrev (7 minutter siden):

Skulle vaske håret i morges så då kom jeg på denne tråden og tok tiden for å se hvor lang tid det faktisk tok.

Dusj av kropp + vasking av hår (shampoo + balsam): 9 minutter
Tørke kropp og gre gjennom og ordne hår: 4 minutter
Kle meg: 2 minutter

Så 15 minutter totalt. 

Har du kort eller langt hår? Tidligere hadde jeg kort hår og da brukte jeg vesentlig kortere tid med hårvasken.   

Nå hopper jeg bare helt plutselig inn i diskusjonen her men. I forhold til hvor lang tid det tar å dusje er det helt avhengig av håret for min del. Det sier vel seg selv men. Jeg har opprinnelig veldig tykt hår og når det er på det lengste er det nærmest umulig å bruke under 20 minutter om man skal få vasket det ordentlig 🙂 Bruker å klippe det kort omtrentlig en gang i året da og det er en helt annen verden 😄

emilie321 skrev (5 minutter siden):

Har du kort eller langt hår? Tidligere hadde jeg kort hår og da brukte jeg vesentlig kortere tid med hårvasken.   

Langt hår. Burde stusse det litt nå. Etter vask grer jeg godt gjennom og fletter det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...