langrennsjente 17 år Skrevet 7. april 2002 Del Skrevet 7. april 2002 Hei Det er noe jeg lurer på, og jeg håper at du kan svare meg på dette. Det er nemlig slik, at jeg er en aktiv langrennsjente på 17,5 år,med ambisjoner om å gjøre det bra også neste år.JEg har også en kjæreste, og jeg lurer på om du vil anbefale noen form for prevensjon som ikke gir utslag i evnt. dårligere form eller annet som kan gjøre at det blir vanskeligere for meg å nå toppen. Har vært sammen med han i 3 og et halvt år, og er interessert i f. eks p-piller, men er litt usikker på om dette har noen bivirkninger som er uheldige for en langrennsløper. Er det et spesielt merke,f.eks Yasmin som er bedre enn de andre? Jeg har tidligere hatt opphold i mensen pga hard trening og undervekt, men dette er ikke problem nå lenger. dette har som regel vært tilfelle om høsten, da treingsmengden er ganske stor. Dersom du hadde visst noe om dette, hadde jeg vært kjempetakknemlig. Det er nemlig få i nærheten her hjemme(Buskerud) som kan noe om dette. Dersom du ikke skulle ha noe kunnskap om emnet, hadde det vært fint om noen av dine arbeidskolleger hadde svart meg på dette. Som du sikkert skjønner, så er dette en litt vanskelig situasjon. På forhånd takk, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47190-p-piller-ved-utholdenhetsidretter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 7. april 2002 Del Skrevet 7. april 2002 Veldig mange idrettsjenter bruker p-pille og det kan ha mange fordeler utover det med prevensjon. Du kan utsette mensen hvis den kommer på uheldig tidspunkt (Hvis du bruker monofase-pille med samme hormon i alle). Det gir mindre menstruasjonsblødning uten smerter, og det kan gi nødvendig hormontilskudd hvis treningen er så intens at det stopper mensen. Jeg tror ikke at det går ut over din fysiske kapasitet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47190-p-piller-ved-utholdenhetsidretter/#findComment-179630 Del på andre sider Flere delingsvalg…
langrennsjente 17 år Skrevet 9. april 2002 Forfatter Del Skrevet 9. april 2002 Veldig mange idrettsjenter bruker p-pille og det kan ha mange fordeler utover det med prevensjon. Du kan utsette mensen hvis den kommer på uheldig tidspunkt (Hvis du bruker monofase-pille med samme hormon i alle). Det gir mindre menstruasjonsblødning uten smerter, og det kan gi nødvendig hormontilskudd hvis treningen er så intens at det stopper mensen. Jeg tror ikke at det går ut over din fysiske kapasitet. Hei igjen! JEg leste innlegget ditt, men så er det enkelte områder jeg fortsatt lurer på.... Er det fare for tykt blod med p-piller?. Grunnen til at jeg spurte om det med blodet,var at jeg hørte om ei langrennsjente som fikk blokpropp av p-pillene. Hun hadde risiko for utvikling av blodpropp fra før av, men allikevel... Må jeg ta noen forhåndsregler for evnt høydeopphold senere da? Hvilket merke ville du ha brukt dersom du hadde vært meg? Blodprosenten er på 14,1,ferritinnivået er på32,blodsukkeret er på 4,0,antallet hvite blodceller på4,3,blodplater 196,vanndriv (kalium)4,05,hematocrit på 0,39(dersom disse tallene kan hjelpe deg,da) Er det noen andre verdier du lurer på,har jeg sikkert disse også. Dessuten har jeg hørt at risikoen for høyt blodtrykk og nedsatt leverfunksjon er stor ved p-piller. er dette sant? jeg har lavt blodtrykk,men pappa tar preparater mot høyt blodtrykk. Har også en del hudkreft og et par med brystkreft i familien, FOrstår deg godt om dette blir litt for mange opplysninger å holde styr på,men jeg blir kjempetakknemlig om du prøver å svare meg.Det er så deilig å få svar,da dette dilemmaet har drevet meg tilvannvidd de seneste ukene. Jeg vil helst unngå vektøning,humørsvigninger og mindre sexlyst.I tillegg vil jeg ha en som passer best for utholdenhetsidretter. På forhånd takk, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47190-p-piller-ved-utholdenhetsidretter/#findComment-180352 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.