Gå til innhold

Et tidligere svar Trine gav

Anbefalte innlegg

Gjest Korrektur

Litt før her, et spm som het "graviditetstest" påstår du at en befruktning skjer i begynnelsen av uke to, og at mensen uteblir i begynnelsen av uke fire. Kan du egentlig ukeregning da, spør jeg? Man begynner faktisk å telle den dagen siste mens begynte. DVS at skjer en befruktning på ca dg 14, er dette i slutten av uke 2, eller i begynnelsen av uke 3. Mensen begynner alltid på igjen når uke fem begynner, ikke uke fire, slik du påstår!

Hvordan hadde det vært, tror du, dersom det stemte, det du sier, at mensen kommer når uke 4 begynner? DVS på allerede dag 22, noe du som er jordmor burde skjønne er feil. En normal syklus er på 28 dager, teller man dag 1 som første dag i mensen, vil mensen komme dag 1 i uke 5.

Teller du derimot på p-pillebrettet ditt, vil du se at dag 1 begynner uka etter mens. Hvilket ikke hører hjemme med graviditet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47211-et-tidligere-svar-trine-gav/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Beklager, men her er det du som tar feil. Siste menstruasjons første dag utgjør starten på uke 0. Dermed vil eggløsningstidspunkt/evt. befruktning normalt være ved inngangen til uke 2. Ved forventet menstruasjon går man inn i uke 4 hvis man altså er gravid.

Det er imidlertid en litt merkelig form for utregning man her bedriver, men det er denne som blir fulgt i fagkretser. Du kan evt. forhøre deg hos andre fagpersoner hvis du er så skeptisk til mine regnekunnskaper.

Gjest Pippi

Det var da veldig da.

Syns innlegget ditt er svært uhøflig, og jeg ble rett og slett litt irritert når jeg leste det.

Syns det hadde vært på sin plass med en slags unnskyldning, i hvert fall nå når det viser seg at du tok feil. Det lønner seg ikke alltid å være så påståelig.

Trine Endsjø, jordmor

Jeg forstår ikke helt hva det er jeg er forventet å unskylde meg for. I første omgang blir jeg på en noe uhøflig måte beskyldt for å komme med desinformasjon. Når jeg så svarer på innlegget ved å presisere fakta, blir jeg beskyldt for å være uhøflig. Jeg tar gjerne i mot kritikk og jeg vet at i blant kan det gå litt fort i svingene, som med de fleste av oss. Likevel stiller jeg meg her uforstående til beskyldningene jeg her får.

Jeg forstår ikke helt hva det er jeg er forventet å unskylde meg for. I første omgang blir jeg på en noe uhøflig måte beskyldt for å komme med desinformasjon. Når jeg så svarer på innlegget ved å presisere fakta, blir jeg beskyldt for å være uhøflig. Jeg tar gjerne i mot kritikk og jeg vet at i blant kan det gå litt fort i svingene, som med de fleste av oss. Likevel stiller jeg meg her uforstående til beskyldningene jeg her får.

Svaret til "Pippi" var nok ikke myntet på deg, men på "Korrektur".

Gjest Uglemor

Jeg tror Pippi mente at _Korrektur_ skulle be om unnskyldning, ikke deg Trine...

Annonse

Gjest Pippi

Dette ble misforstått.

Jeg mente at korrektur skulle be om unnskyldning, ikke jordmor Trine.

Jeg synes innlegget til Korrektur var uhøflig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...