Gå til innhold

Engstelig m/traumatiske erfaringer

Anbefalte innlegg

Gjest Krusedull

Jeg har et virus som gjør at jeg lettere utvikler kreft i underlivet. Dette er visst ganske vanlig, men det skremmer meg. Jeg har nemlig allerede hatt en såkalt utskraping pga. dette problemet.

Dette er noen år siden, og jeg er nå 28. Har ikke testet meg på to år, fordi jeg gruer meg, og fordi den nye fastlegeordningen forvirrer meg... Jeg har nemlig en mannlig fastlege, som jeg gjerne vil beholde, og vet ikke hvordan jeg skal gå fram...Jeg vil nemlig at en kvinne skal foreta den gynekologiske undersøkelsen.

Må jeg henvende meg til fastlegen min først, eller kan jeg kontakte en kvinnelig lege på egen hånd?

Jeg er engstelig for at jeg kan ha utviklet kreft. De siste to-tre månedene har jeg nemlig hatt noen diffuse smerter i underlivet. Det kjennes ut som det er samme "sted" som det gjorde vondt den gangen jeg hadde hatt utskrapingen.

Jeg er også redd for et nytt inngrep. Sist gjorde det grusomt vondt, og jeg syntes det var veldig ydmykende. Det stod en hel flokk rundt meg, mens jeg lå og spriket med bena... Først fikk jeg bare en likegladsprøyte og noe som skulle få kroppen til å slappe av, men da jeg begynte å hyle av smerte, fikk jeg narkose. Jeg blødde kraftig i en uke etterpå, og måtte TIGGE om å få forlenget sykemelding på Aker sykehus. Jeg var veldig slapp og svimmel, og gikk rundt og ravet på jobben, som ikke akkurat var stillesittende. På sykehuset stappet de inn en fille og ga meg allernådigst forlengelse.

INNgrepet føltes i ettertid mer som ett OVERgrep...

Kan jeg kreve narkose neste gang? Hvorfor skal det være så mange som tre-fire stykker til stede? Skal det være så vanskelig å få forlenget sykemelding etter noe slikt?

Hvis jeg har utviklet kreft, hvor langt kan det ha kommet? Som dere skjønner, er jeg engstelig for flere ting, og det blir en slags ond sirkel som gjør at jeg gruer meg til å oppsøke lege...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47221-engstelig-mtraumatiske-erfaringer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

På et universitetssykehus vil det alltid være studenter til stede. Vi leger har ansvar for å lære opp nye generasjoner som kan ta vare på oss når vi blir eldre. Det er imidlertid alltid mulighet for å reservere seg mot studenter, men det kan være lurt å si fra allerede på venterommet at du helst vil slippe. Hvis det skal tas 'klippeprøve' kan du be om lokalbedøvelse, det skulle ikke være nødvendig med narkose, men kanskje en hånd å holde i. Du kan gjerne ta en venn eller venninne med. det er ikke vanlig å sykmelde etter en slikt inngrep.

Kreft i tidlig stadium gir nesten aldri smerter. Jeg tror ikke du skal tenke på det i det hele tatt, men få tatt en celleprøve for kontroll. Snakk med din primærlege om det. Hvis det ikke er en kvinnelige kollega, er det mulig å be om henvisning til kvinnelig gynekolog eller selv betale det ekstra det koster ikke å ha henvisning, Husk å spør om prisen.

Skal du ha tat ny prøve hos spesialist/gynekologisk poliklinikk, kan du gjerne fortelle om din tidligere opplevelse, så man kan forebygge at du føler det som overgrep-.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...