Gå til innhold

Sevbevisshet kontra selvinnsikt.

Anbefalte innlegg

Jeg håper noen gidder å responere på dette her da jeg er noe usikker på hvordan dette kan være motstridende. Saken er at jeg reflekterer veldig mye over det som blir skrevet her på forumet, og det går jo noen lys opp for meg nå og da. Blant annet at jeg er veldig lite selvbevisst som i at jeg tenker noe særlig over hva andre mener om meg. Jeg blir heller ikke lett krenka eller fornærmet over andres reaksjoner, men jeg registrerer og tar de fleste på alvor sånn at jeg respekterer tilbakemeldinger uten å bli ufin eller aggresiv. Sånn generelt altså. Så har jeg prøvd å endre litt på ting og måten jeg formulerer meg på, og det er en liten bedring, men har også funnet ut at jeg ikke kan forandre personlighet. Jeg ser kanskje ikke helt behovet for det heller siden jeg egentlig har det bra og ikke er ufin mot andre. Men altså, jeg kan skjønne godt hvorfor jeg kan oppfattes som en utfordring noen ganger. Spesielt når jeg ser det fra de som gir tilbakemeldinger sitt perspektiv. For jeg har igrunnen ingen problemer med å se andres side av noe selv om jeg er helt annerledes og rykende uenig også. Jeg mener at jeg opptrer respektfullt, selv om jeg da altså ikke endrer på det som kan irritere andre. Jeg er klar over hvordan jeg kan bli oppfattet og jeg har selvironi og tar selvkritikk når jeg syns jeg har sagt eller gjort noe jeg ikke syns er helt greit. Derfor tror jeg at jeg har selvinnsikt og har jo fått tilbakemeldinger på det også, og det var noe den ene psykologen som funka for meg også sa. Så hvordan kan jeg da samtidig være såpass lite selvbevisst? 

Kan noen sette dette litt på plass for meg? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472275-sevbevisshet-kontra-selvinnsikt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvbevissthet går jo på om man er veldig opptatt av hvordan andre ser og oppfatter deg. Du kan feks være sikker på at alle ser at du har angst, men egentlig gjør de ikke det. Det er pga ens usikkerhet at en blir så selvbevisst. 

Selvinnsikt går på mentaliseringsevne, forståelse av hvorfor en fungerer og gjør som en gjør. Man har en forståelse av egen innside og også innsikt i hvordan en oppfattes utenfra. 

Jeg ser ikke helt hva disse begrepene har direkte å gjøre med hverandre. Man kan ha god innsikt, men være veldig usikker på seg selv så man blir selvbevisst. Eller man kan ha god Selvinnsikt og være trygg i seg selv så man ikke blir så selvbevisst. 

Vet ikke om dette gav mening.

Glitter skrev (16 minutter siden):

Selvbevissthet går jo på om man er veldig opptatt av hvordan andre ser og oppfatter deg. Du kan feks være sikker på at alle ser at du har angst, men egentlig gjør de ikke det. Det er pga ens usikkerhet at en blir så selvbevisst. 

Selvinnsikt går på mentaliseringsevne, forståelse av hvorfor en fungerer og gjør som en gjør. Man har en forståelse av egen innside og også innsikt i hvordan en oppfattes utenfra. 

Jeg ser ikke helt hva disse begrepene har direkte å gjøre med hverandre. Man kan ha god innsikt, men være veldig usikker på seg selv så man blir selvbevisst. Eller man kan ha god Selvinnsikt og være trygg i seg selv så man ikke blir så selvbevisst. 

Vet ikke om dette gav mening.

Takk for svar. Jeg vet ikke helt, så mulig jeg er forvirret uten grunn, og har misforstått noe her 🙂 dette er ikke noe jeg har tenkt over før, og jeg har ikke egentlig forholdt meg til selvbevissthet, og reflektert over det. Jeg er ikke vant til å vurdere meg selv eller gå inn i meg selv noe særlig, så disse tankene har bare opptatt meg litt i det siste. At en får selvinnsikt på grunn av tilbakemeldinger fra andre, men når jeg jo ikke tenker så mye på det..  Jeg tror jeg har rotet meg inn i en suppe her 😄 men jeg skjønner hva du skriver, og det synker nok inn så jeg får et klart syn på hva det du skriver betyr. 

Kashmir skrev (6 minutter siden):

Takk for svar. Jeg vet ikke helt, så mulig jeg er forvirret uten grunn, og har misforstått noe her 🙂 dette er ikke noe jeg har tenkt over før, og jeg har ikke egentlig forholdt meg til selvbevissthet, og reflektert over det. Jeg er ikke vant til å vurdere meg selv eller gå inn i meg selv noe særlig, så disse tankene har bare opptatt meg litt i det siste. At en får selvinnsikt på grunn av tilbakemeldinger fra andre, men når jeg jo ikke tenker så mye på det..  Jeg tror jeg har rotet meg inn i en suppe her 😄 men jeg skjønner hva du skriver, og det synker nok inn så jeg får et klart syn på hva det du skriver betyr. 

Kan jo også være jeg misforsto hva du mente. Men det er i hvert fall slik jeg ser på de ulike begrepene. 

Ikke bare bare å surre seg inn i. 😛

Endret av Glitter

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...