Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 7. april 2002 Del Skrevet 7. april 2002 Hei Jeg er 26 år, og ganske bekymret etter at jeg fikk brev av min gynekolog (spesialist) i dag. Jeg har vært å tatt 3 celleprøver det siste halve året. Jeg måtte ta nye prøver pga. de klarte ikke å analysere prøvene på laboratoriet. Brevet jeg fikk i dag, var ny beskjed om at de ikke klarte å analysere, og at jeg denne gang måtte ta vevsprøve av livmorhalsen. Det var ikke kreftforandringer, men kunne være et forstadie (?) og som evt. måtte behandles raskt. Jeg har veldig ujevne blødninger, og har blødd 2 md. i strekk, og jeg har begynt å blø etter samleie (samme hvor i syklusen jeg er), jeg går veldig ofte å tisser. Er dette symptomer? Etter denne beskjeden fikk jeg mange tanker og ikke minst spørsmål. Håper du kan hjelpe meg ved å svare på følgende; -Å ta en vevsprøve, er det med bedøvelse eller er det smertefritt, og fort gjort? -Forstadie, er dette før det evt. utvikler seg til kreft?, og hvilke behandlinger må jeg evt. igjennom da? -Er dette vanlig hos unge jenter? -Jeg skal ta denne vevsprøven om 2 uker og synes det er lenge til. Kan jeg be om å ta en vevsprøve en annen plass, og få svar tidligere? Håper jeg kan få svar på dette så raskt som mulig! På forhånd takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47252-vevspr%C3%B8ver-og-forstadier/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 1. Forstadier gir ikke symptomer 2. Det er lite smertefullt å ta vevsprøve, ofte er det mer vondt å få satt bedøvelse, men snakk med legen om det. 3. Det er 'bare' 10-30% som utvikler seg til kreft og det kan ta mange år. 4. Det er blitt vanligere hos unge jenter med forstadier fordi de er seksuelt aktive tidligere og da kan pådra seg et virus som kan sette den unormale celledeling i gang. Røyking vil fremskynne denne unormale prosessen, og dessverre røyker alt for mange unge kvinner i dag 5. Det er absolutt ikke noe problem å vente., Vi har som rutine å ta inn i løpet av tre måneder. Ikke grunn til å gå til annen plass når evt. utvikling i uheldig retning tar år. Så ta det helt med ro. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47252-vevspr%C3%B8ver-og-forstadier/#findComment-180653 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.