Gå til innhold

Hvilke grader og hvor lenge skal man varme hjemmelagde fryste rundstykker?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Noen som har erfaring og kan si hvor mange grader og hvor lenge man skal varme hjemmelagde fryste rundstykker i stekovn?

Anonymkode: 499a3...cd5

De er ferdigstekt? Altså ikke halvstekte?

Om du skal varme de fra frossen tilstand, ville jeg ha lagt de inn i kald stekeovn og ssatt den på 160 gr. I det ovnen var varm, ville jeg ha tatt tiden på ca. 5-6 minutter. Sjekk de på undersiden. Legg over bakepapir om de blir mer brune enn godt er og de ev. ikke er blitt varme.

Tiden kan variere etter størrelsen. Det @Glitter nevner, med 180 gr. i 12 min., synes jeg høres ut som standard for frosne rundstykker - men her finnes sikkert mange veier frem... :) Men jeg har selv mest erfaring med å tine boller, kaker på denne måten og ferdigsteke halvstekte rundstykker.

Det hørtes utrolig godt ut med nystekte rundstykker...

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (28 minutter siden):

De er ferdigstekt? Altså ikke halvstekte?

Om du skal varme de fra frossen tilstand, ville jeg ha lagt de inn i kald stekeovn og ssatt den på 160 gr. I det ovnen var varm, ville jeg ha tatt tiden på ca. 5-6 minutter. Sjekk de på undersiden. Legg over bakepapir om de blir mer brune enn godt er og de ev. ikke er blitt varme.

Tiden kan variere etter størrelsen. Det @Glitter nevner, med 180 gr. i 12 min., synes jeg høres ut som standard for frosne rundstykker - men her finnes sikkert mange veier frem... :) Men jeg har selv mest erfaring med å tine boller, kaker på denne måten og ferdigsteke halvstekte rundstykker.

Det hørtes utrolig godt ut med nystekte rundstykker...

Ferdigstekte ja 🙂 Men hva gjør man når det er vanskelig å vite når ovnen er varm? Har ikke sånn fancy ovn som lager lyd... 

AnonymBruker skrev (På 12.5.2023 den 17.50):

Ferdigstekte ja 🙂 Men hva gjør man når det er vanskelig å vite når ovnen er varm? Har ikke sånn fancy ovn som lager lyd... 

Nå er sikkert rundstykkene vel fortært - og håper det smakte... Hvordan gikk det for deg?

Men til senere... Før, da jeg hadde en ovn som ikke peip, kunne jeg følge med for å høre etter et lite klikk i det ovnen nådde riktig temperatur og termostaten slo seg av - det er vanlig for de fleste ovner. For jeg antar at du da ikke har en ovn med display som viser gradene. Det jeg tenker at ev. kan være en fremgangsmåte, som jeg ville benyttet i dag om jeg hadde hatt en slik ovn som du har, var å ta tiden i det jeg satte rundstykkene inn i kald ovn. Ovner er ulike, men omtrentlig tar det ca. 10 minutter å varme den opp til 200 gr.. Til 160 gr. (etter mitt forslag) ville jeg derfor ha beregnet ca. 8-9 minutter til oppvarming og lagt til X antall minutter for å varme de. Men alle ovner har sin egen lille personlighet, derfor må du justere det etter din ovn...

Annonse

Eva Sofie skrev (49 minutter siden):

Nå er sikkert rundstykkene vel fortært - og håper det smakte... Hvordan gikk det for deg?

Men til senere... Før, da jeg hadde en ovn som ikke peip, kunne jeg følge med for å høre etter et lite klikk i det ovnen nådde riktig temperatur og termostaten slo seg av - det er vanlig for de fleste ovner. For jeg antar at du da ikke har en ovn med display som viser gradene. Det jeg tenker at ev. kan være en fremgangsmåte, som jeg ville benyttet i dag om jeg hadde hatt en slik ovn som du har, var å ta tiden i det jeg satte rundstykkene inn i kald ovn. Ovner er ulike, men omtrentlig tar det ca. 10 minutter å varme den opp til 200 gr.. Til 160 gr. (etter mitt forslag) ville jeg derfor ha beregnet ca. 8-9 minutter til oppvarming og lagt til X antall minutter for å varme de. Men alle ovner har sin egen lille personlighet, derfor må du justere det etter din ovn...

Det er blant annet når jeg blir påminnet hvor klokkestyrt jeg er at jeg husker på at jeg har autisme. Hehe. For meg er det ukjent å drive og telle minutter eller sette på ovnsklokke, for jeg har tiden naturlig inni meg. Jeg bruker ikke minuttklokke på noe mat bortsett fra på ris, for ellers så bare reiser jeg meg automatisk opp når maten er ferdig. En indre klokke da. Samme med at min far hele tiden tror at det tar han tre minutter å kjøre fra seg til meg, som i at jeg skal komme på parkeringsplassen om tre minutter. Men jeg vet det tar han ca akkurat seks minutter for jeg tar automatisk tiden på ting for å lære meg hvor raskt ting går fordi jeg er så klokkestyrt. Tar vanligvis medisinen til samme tid hver dag så de på sykehuset ler av og til av meg fordi jeg kommer tuslende på minuttet. :)

Det ble en liten avsporing, men for meg er det rart å ikke være så opptatt av tid og minutter som jeg er, men jeg vet jo at det egentlig er jeg som er rar. De fleste har vel noen minutter slingringsmonn på når de reiser seg for å pusse tennene for kvelden. Jeg gjør det kl 2100 og kl 2103 er jeg i seng som regel. Vel, nå våknet jeg da. 😛 Jeg tenker det må være stressende å ikke ha det sånn med klokkeslett fordi jeg finner trygghet i det. 

Endret av Glitter
Glitter skrev (16 minutter siden):

Jeg tenker det må være stressende å ikke ha det sånn med klokkeslett fordi jeg finner trygghet i det. 

Haha, jeg har overhodet ingen slik klokke i meg - vips har det gått 40 min. og det skulle egentlig bare gå 7 minutter... Jeg må hele tiden sette på alarmer og bruke kalendervarsler samt påminnelser fullstendig slavisk. Jeg tror vi på hver vår kant vender oss til begge deler... Men jeg må innrømme at din innebygde klokke høres praktisk ut. Jeg har ikke hatt det annerledes på lenge...

Ble en liten avsporing fra nystekte rundstykker dette... Men jeg må si at de rundstykkene har fristet litt - de fristet enda mer når jeg nå kom inn på forumet igjen... ;) 

Eva Sofie skrev (8 minutter siden):

Haha, jeg har overhodet ingen slik klokke i meg - vips har det gått 40 min. og det skulle egentlig bare gå 7 minutter... Jeg må hele tiden sette på alarmer og bruke kalendervarsler samt påminnelser fullstendig slavisk. Jeg tror vi på hver vår kant vender oss til begge deler... Men jeg må innrømme at din innebygde klokke høres praktisk ut. Jeg har ikke hatt det annerledes på lenge...

Ble en liten avsporing fra nystekte rundstykker dette... Men jeg må si at de rundstykkene har fristet litt - de fristet enda mer når jeg nå kom inn på forumet igjen... ;) 

Ja vi mennesker er jammen ulike! Det er absolutt praktisk å aldri komme for sent feks ikke. Det er sikkert ti år siden sist jeg kom for sent til noe. 😛

Rundstykker er godt da. Jeg spiser det ofte. Ikke så glad i brødskiver. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...