Gjest labolina Skrevet 8. april 2002 Del Skrevet 8. april 2002 Kjære jordmor! Jeg har vært på svangerskapskontroll hos fastlegen min i dag (23 uker), og stusset over et par ting. Jernlagret mitt ble ved 12 uker målt til 40, noe legen sa var helt greit. Så vidt jeg har skjønt bruker man Hb til å vurdere om det etterhvert blir nødvendig med jerntilskudd - sammen med jernlagret (Ferritin) Hb ble målt til 14,1 - og da jeg kom tilbake fra legen og kikket på skjemaet, ser jeg at det nederst på skjemaet er anført som "komplikasjoner" hvis Hb> 13,5 etter 20 uker. Jeg skjønner jo da at det ikke har noe med ferritin-nivået å gjøre, men hva har det da for betydning? Hva viser Hb egentlig? Tykkelsen på blodet? Mengden røde blodlegemer? Hvorfor er det "uheldig" hvis Hb er høy på slutten av svangerskapet? Og når Hb er 14,1 - får man gjort noe med det for eventuelt å senke den, og i såfall hva? På forhånd takk for svar! MEd vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47310-jernlager-og-hb/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 10. april 2002 Del Skrevet 10. april 2002 Det er ferritin som blir målt tidlig i svangerskapet, som er det beste indikasjon på om man trenger jerntilskudd senere i svangerskapet. Når du hadde 40 i ferrirtin, så tilsier det at du har velfylte jernlagre. At du nå har over 14 i hb, er ikke noe faretruende i seg selv, til tross for at man skal bemerke det hvis hb er over 13,5. Det er spes. i sammenheng med en begynnende svangerskapsforgiftning, hvor BT er stigende, det finnes proteiner i urinen og evt. oppstår kraftige ødemer, at man ser med en viss uro på en høy hb. Det kan bety at blodet kan få en økt levringstendens, noe som kan være uheldig for blodet som strømmer gjennom morkaka og navlestrengen. Isolert sett betyr ikke en hb på over 14 at noe som helst er galt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47310-jernlager-og-hb/#findComment-181003 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hansagirl Skrevet 10. april 2002 Del Skrevet 10. april 2002 Hb står for Hemoglobin, og er rett og slett det røde fargestoffet i blodet vårt. Når jernlagret vårt faller faller også Hb. Hb er forøvrig det siste som faller ved jernmangelanemi. Det vil si at en normal Hb ikke forteller så mye om jernlagret ditt. Gravide tar alltid en ferritinprøve tidlig i svangerskapet. Jern i blodet har som den viktigste oppgaven å transportere oksygen rundt til forskjellige organer i kroppen. Jernlagren som vi har tæres langsomt. Når disse er nesten tomme vil Hb synke. Ferritin forteller best hvordan det står til med jernlagret i kroppen vår. Hadde ferretinet ditt vært under 10-15 kan man med sikkerhet si at lagrene er tomme. Du hadde 40 og det tegner på et bra jernlager. Man kan også måle jern i blodet . Den forteller noe om hvordan transporten av jernet er. Transferrin (TIBC) måles for å se hvordan blodet tar opp jern (for eks. fra tarmen av den maten vi spiser. Når det gjelder høy Hb over 13,5 kan jeg bare snakke av egen erfaing og svangerskapsforgiftning. Jeg hadde for høy Hb, protein i urin, ødemer og or føyt blodtrykk. Tror det er dette man er påpasselig med i siste del av svangerskapet. Litt høy Hb kun i seg selv er ikke noe en skal bekymre seg for. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47310-jernlager-og-hb/#findComment-181028 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.