Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gravid

Hvis et foster dør i mors liv, vil jeg da merke det? Er 9 uker på vei og det er så uvirklig på en måte, selv om jeg har positiv graviditetstest og andre symtomer på graviditet som ømme bryster, kvalme/oppkast, humørsvingninger og (selvfølgelig) uteblivende mens. Men jeg har spontanabortert en gang før og er natulig nok redd for at det kan skje igjen. Vil jeg få blødninger dersom fosteren dør, eller vil det bare fortsette som vanlig? Jeg tenker så mye på dette, særlig om kvelden og natta. Hvor tidlig kan en høre hjertelyden? Mannen min mener det vil bli mye mer virkelig for meg når jeg får høre hjertet slå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47354-redd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner godt hvordan du føler det. Jeg hadde en missed abortion i uke 12. Jeg begynte så smått å blø, hadde bare litt press i magen, men ingen smerter. Ble likevel hysterisk, og dro til sykehuset der de ved hjelp av UL kunne konstatere at fosteret hadde vært dødt i ca. 2 uker. Jeg hadde ingen mistanker på forhånd. MEN-med mitt første barn hadde jeg ikke et eneste symptom på noe som helst, ikke før magen begynte å vises rundt uke 18. Følte meg *ikke* gravid, men han i dag en frisk og flott 8-åring.

Når det gjelder hjertelyd, så tror jeg uke 16 er vanlig, men at du kan høre det i uke 12 dersom barnet ligger "riktig vei". Korriger meg gjerne dersom jeg tar feil.

Så poenget mitt er vel at det er vanskelig å si noe utfra hvordan man føler seg. Jeg skjønner at du, som jeg, er engstelig. Føler du at det blir uutholdelig, ville jeg bedt fastlegen om tilbud om tidlig ultralyd. Legen min er bekymret over at jeg er bekymret og sa at dersom jeg var redd også etter uke 12, så skulle han ordne UL-time til meg. God psyke er tross alt viktig!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47354-redd/#findComment-180471
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Det er nok for tidlig å høre fosterlyden nå, men hjerte kan sees på ultralyd allerede fra uke 7. De aller fleste som opplever at fosteret dør i mors liv får blødninger. Det finnes imidlertid noe som kalles missed abortion og det innebærer at fosteret dør uten at det kvitteres ut. Du beskriver at du har kraftige svangerskapssymptomer. Det er faktisk den viktigste indikasjon på at svangerskapet er normalt. Den engstelsen du beskriver er helt forståelig, spes. ut i fra din tidligere erfaring med abort. Håper du har bestilt time for legekontroll og evt. hos jordmor. Det kan også hjelpe å få snakket litt ut om din uro og angst for å miste. Lykke til videre med svangerskapet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47354-redd/#findComment-181007
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...