Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg fikk for litt siden fjernet begge eggstokkene på grunn av store, forhåpentligvis, godartede svulster. Det var ikke noe friskt eggstokkvev igjen. Nå er det snakk om hormontilførsel, men legen er usikker bla. pga. migrene og brystkreft i familien. Jeg føler meg for ung til å bli kastet inn i overgangsalderen!! Hva nå?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47378-32-%C3%A5r-og-fjernet-eggstokker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Med dine bare 32 år bør du absolutt bruke hormoner. Din livmor er ikke fjernet, så da bør du bruke en kombinasjon av østrogen og gestagen. Noen gir deg regelmessig menstruasjon, andre gir bare litt blødning i starten. Du behøver ikke tenke på brystkreft selv om du skal bruke hormoner i mange, mange år. Bruker du hormoner til du er 50-55 år har du ikke øket risiko i forhold til jevngamle kvinner med normal eggstokkfunksjon. Hvis din lege er usikker, bør du henvises til en gynekolog, for det er etter min mening veldig viktig at du får et godt liv og ikke en tidlig overgangsalder. Husk også at du kan få hormoner på blå resept frem til du er ca 50 år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...