langrennsjente 17 år Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 Hei igjen! JEg leste innlegget ditt, men så er det enkelte områder jeg fortsatt lurer på.... Er det fare for tykt blod med p-piller?. Grunnen til at jeg spurte om det med blodet,var at jeg hørte om ei langrennsjente som fikk blokpropp av p-pillene. Hun hadde risiko for utvikling av blodpropp fra før av, men allikevel... Må jeg ta noen forhåndsregler for evnt høydeopphold senere da? Hvilket merke ville du ha brukt dersom du hadde vært meg? Blodprosenten er på 14,1,ferritinnivået er på32,blodsukkeret er på 4,0,antallet hvite blodceller på4,3,blodplater 196,vanndriv (kalium)4,05,hematocrit på 0,39(dersom disse tallene kan hjelpe deg,da) Er det noen andre verdier du lurer på,har jeg sikkert disse også. Dessuten har jeg hørt at risikoen for høyt blodtrykk og nedsatt leverfunksjon er stor ved p-piller. er dette sant? jeg har lavt blodtrykk,men pappa tar preparater mot høyt blodtrykk. Har også en del hudkreft og et par med brystkreft i familien, FOrstår deg godt om dette blir litt for mange opplysninger å holde styr på,men jeg blir kjempetakknemlig om du prøver å svare meg.Det er så deilig å få svar,da dette dilemmaet har drevet meg tilvannvidd de seneste ukene. Jeg vil helst unngå vektøning,humørsvigninger og mindre sexlyst.I tillegg vil jeg ha en som passer best for utholdenhetsidretter. På forhånd takk, - langrennsjente 17 år 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47407-type-p-piller/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 Hvis du med tykt blod mener blodpropp, så øker den med p-piller, men det er spesielt i det første året. Ca 2 av 10.000 kvinner kan få blodpropp pga pillen, men det er sjelden livsfarlig. Hvis man har en arvelig blodpropp-tendens øker risikoen med ca 10-20 tilfeller per 10.000. Det er ikke stor forskjell på pillene i dag, snakk med legen om det. Blodprøvene er fine, men absolutt ikke nødvendige for å begynne med p-pille. Enkelte for høyere blodtrykk med pillen. Det er ikke risiko for nedsatt leverfunksjon, men hvis leveren er skadet kan den ha problem med å nedbryte hormonet i pillen, derfor frarådes det i slike tilfeller. Hudkreft og brystkreft i familien betyr ikke noe for valg av pillen. Jeg vil foreslå en monofasisk pille med samme hormon i alle, så kan du selv bestemme når du vil ha mensen.. Men det har jeg visst før opplyst for deg?? Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47407-type-p-piller/#findComment-180646 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.