Gå til innhold

Om tarmhelse har noe med hjernen å gjøre? Dette svaret fikk jeg av Bing AI. Hva tenker dere?

Anbefalte innlegg

Ja, tarmhelse har noe med hjernen å gjøre. 😊

Tarmen og hjernen er nemlig koblet sammen gjennom et komplekst nettverk av nerver, hormoner og signalstoffer som kalles tarm-hjerne-aksen. Denne aksen gjør at tarmen og hjernen kan påvirke hverandre på flere måter.

For eksempel kan tarmen sende signaler til hjernen om hvordan den føler seg, om den er sulten, mett, stresset eller syk. Disse signalene kan påvirke humøret, konsentrasjonen, hukommelsen og atferden vår.

På samme måte kan hjernen sende signaler til tarmen om hvordan den føler seg, om den er glad, trist, redd eller rolig. Disse signalene kan påvirke fordøyelsen, appetitten, immunforsvaret og tarmfloraen vår.

Tarmfloraen er samlingen av mikroorganismer som lever i tarmen vår. Den har en viktig rolle i å holde oss friske og balanserte. Tarmfloraen kan også påvirke hjernen vår gjennom å produsere ulike stoffer som serotonin, dopamin og GABA, som er involvert i regulering av stemning, søvn og angst.

Derfor kan en god tarmhelse bidra til en god mental helse, og omvendt. Det er også grunnen til at mange mennesker med psykiske lidelser som angst og depresjon også har mage- og tarmsymptomer som oppblåsthet, forstoppelse, diaré og smerte.

Hvis du vil vite mer om hvordan tarmhelse og hjernen henger sammen, kan du lese disse artiklene:

Anonymkode: 77436...192

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, tarmhelse har noe med hjernen å gjøre. 😊

Tarmen og hjernen er nemlig koblet sammen gjennom et komplekst nettverk av nerver, hormoner og signalstoffer som kalles tarm-hjerne-aksen. Denne aksen gjør at tarmen og hjernen kan påvirke hverandre på flere måter.

For eksempel kan tarmen sende signaler til hjernen om hvordan den føler seg, om den er sulten, mett, stresset eller syk. Disse signalene kan påvirke humøret, konsentrasjonen, hukommelsen og atferden vår.

På samme måte kan hjernen sende signaler til tarmen om hvordan den føler seg, om den er glad, trist, redd eller rolig. Disse signalene kan påvirke fordøyelsen, appetitten, immunforsvaret og tarmfloraen vår.

Tarmfloraen er samlingen av mikroorganismer som lever i tarmen vår. Den har en viktig rolle i å holde oss friske og balanserte. Tarmfloraen kan også påvirke hjernen vår gjennom å produsere ulike stoffer som serotonin, dopamin og GABA, som er involvert i regulering av stemning, søvn og angst.

Derfor kan en god tarmhelse bidra til en god mental helse, og omvendt. Det er også grunnen til at mange mennesker med psykiske lidelser som angst og depresjon også har mage- og tarmsymptomer som oppblåsthet, forstoppelse, diaré og smerte.

Hvis du vil vite mer om hvordan tarmhelse og hjernen henger sammen, kan du lese disse artiklene:

Anonymkode: 77436...192

Du kan stole på de opplysningene.

Endret av bibben

Alternativer kaller det den tamilske lov. Snur man kroppen litt på hodet så er tarmen og hjernen ganske like i hvordan de ser ut. Og kjønnsorganer hos damer er lepper feks. Ikke min teori som jeg er sikker på, men det er slik alternative sier. Det er jo LITT logisk.

Anonymkode: 5843e...c97

Vagus nerven går jo fra hjernen til mage og tarmsystem. Så hvorfor får en lyst på dårlig mat når en er deprimert? Mulig at kalori rik mat hjelper på kort sikt da de påvirker serotonin og belønning systemet? På lang sikt gjør ikke denne maten så mye bra pga vekt økning, ubalanse i tarmen og diverse. Forskning viser at deprimerte har mindre av en bestemt bakterie. Så kanskje har maten vi spiser mye større påvirkning på psykisk helse en vi tror, eller har trodd.

Annonse

Fruktosa skrev (8 minutter siden):

Vagus nerven går jo fra hjernen til mage og tarmsystem. Så hvorfor får en lyst på dårlig mat når en er deprimert? Mulig at kalori rik mat hjelper på kort sikt da de påvirker serotonin og belønning systemet? På lang sikt gjør ikke denne maten så mye bra pga vekt økning, ubalanse i tarmen og diverse. Forskning viser at deprimerte har mindre av en bestemt bakterie. Så kanskje har maten vi spiser mye større påvirkning på psykisk helse en vi tror, eller har trodd.

Har man mer lyst på dårlig mat når man er deprimert enn ellers? 

Kashmir skrev (2 timer siden):

Har man mer lyst på dårlig mat når man er deprimert enn ellers? 

Tenker det at om en er deprimert, har man ofte dårlig matlyst. Har man det er det lettere å få ned noe søtt, salt osv.

Fruktosa skrev (2 minutter siden):

Tenker det at om en er deprimert, har man ofte dårlig matlyst. Har man det er det lettere å få ned noe søtt, salt osv.

Ok. Jeg tenkte mer at lysten ofte er der uansett. At vi lar være fordi vi vet at det ilke er bra, men at vi gir mer fan bare, når vi er deprimerte og spiser det mer ukritisk?

Endret av Kashmir
Kashmir skrev (17 timer siden):

Ok. Jeg tenkte mer at lysten ofte er der uansett. At vi lar være fordi vi vet at det ilke er bra, men at vi gir mer fan bare, når vi er deprimerte og spiser det mer ukritisk?

Jeg sliter mer med det at det blir sånn et tiltak å lage ordentlig mat at det orker jeg ikke. Også får jeg ikke akkurat lyst på fiskekaker med potet og grønnsaker heller. Da er det lettere å bare legge pølse og pomfri på et brett så lager maten seg selv eller en pastarett ala mikromat. Jeg mister av og til matlysten ved depresjon og da er det viktigste å bare få i seg noe, men jeg har det oftere slik at jeg begynner å trøstespise og får i meg for mye. Prøver da å begrense det, men viljestyrken er ikke på sitt beste under en depresjon. Jeg har derfor vært opp og ned noen kg i vekt flere ganger i året i mange år. 

Kashmir skrev (17 timer siden):

Kanskje depresjon på den ene siden gjør at man får mindre matlyst fordi kroppen går inn i en slags sykdomsmodus? På den andre siden får man kanskje mer cravings etter sukker og fett fordi man har for lite serotonin og dopamin? I så fall er forskjellen i matvaner deprimert vs «normal» mer styrt av behov og instinkt enn fornuft og viljestyrke. Men jeg vet ikke svaret her altså.  
Min egen erfaring (n=1, veldig bra datagrunnlag, haha) er i hvert fall at jeg som deprimert kan slite noe vanvittig med å få ned «vanlig» noenlunde sunn mat (og i hvert fall å motivere meg til å lage den om det krever noen innsats). Også senere fylle kaloribehovet (og mer til) med sjokolade, potetgull, kjeks og junk food. I «normal» tilstand er jeg mer likegyldig til mat. Det funker som drivstoff. Jeg kan sette pris på god mat, men har ikke sånne voldsomme cravings. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...