Gå til innhold

Smerte+vondt å puste/gravid/hva er dette for noe ?

Anbefalte innlegg

Hei... Sitter her litt forvirret over en opplevelse jeg har hatt to ganger nå, med ca. 1-2 ukes mellomrom. Begge gangene lå jeg i sengen, kan ikke huske i hvilken stilling jeg lå 1. gangen. Men i dag så lå jeg på min venstre side. Våknet opp med DEN smerten, det var veldig vondt å puste inn , føltes som jeg hadde sterkt trykk når jeg pustet ..og ikke kunne jeg bevege meg 1 cm. Smerten lå på høyre siden, under ribbeina. tipper at den lå over livmoren dvs. at smerten ikke kom innen fra livmoren. Jeg er i min 24. uke i graviditeten. Fik samboeren min til å hjelpe meg å snu meg på ryggen og da forsvant smerten. Den hadde da vært kansje 5-10 min. Lignende skjedde 1.gangen da fik jeg hjelp av ham til å reise meg opp og da forsvant smerten. Kan umulig skjønne at det kan være press fra livmoren til de andre organene ??? Livmoren er jo ikke sååå stor enda ? Kan vel ikke være noe alvorlig siden den forsvinner med engang jeg snur/står opp ? Får ikke følelsen heller til å stemme med at livmoren strekker seg i og med at det gjør vondt å puste .. Er helt forvirret jeg. Merker bevegelser og slikt.. Har du en aning om hva dette kan være ? Hilsen fra en litt nervøs...

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det kan ha vært en form for krampe du fikk som forplantet seg til muskulaturen i mellomgulvet (viktig pustemuskel). dette kan f.eks. oppstå hvis man har mye luft i tarmene. Øverste del av tykktarmen er utsatt for dette. Jeg tror ganske sikkert at det ikke har noe med svangerskapet å gjøre, og det er helt riktig som du sier at smerter som kommer og går over av seg selv etter kort tid, svært sjelden er alvorlig. Gravide kan være ekstra utsatt for bl.a. gallestein, uten at jeg kan si noe om det muligens er det du har fått. Jeg synes du bør snakke med din lege om dette ved neste kontroll, og skulle dette opptre hyppigere eller bli vondere, synes jeg helt klart at du bør få en ekstra sjekk før neste kontroll.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...