Gå til innhold

Trine, du tar feil.

Anbefalte innlegg

Gjest Korrektur

Du påstår man begynner å regne uker i en graviditet allerede etter en uke. DVS den første uka er uke null. Du sier at mensen ventes i begynnelsen av uke 4. Jeg har aldri vært borti andre leger/jordmødre eller internettsteder som har denne regning. Jeg vil anbefale at du går inn på kvasir og søker deg fram til "uke for uke" i et svangerskap. På samtlige steder vil det stå skrevet når uke 5 starter at "På denne tiden skulle menstruasjonen ha kommet, i uke 5 finner de fleste gravide ut at de faktisk er det osv"

Bare for å ta et litt enklere eksempel for deg. Hvor mange dager er en gjennomsnittlig syklus på? Jo 28 dager. Det er det legene går ufra, selv om det ikke stemmer for alle jenter. Hvor lang tid er 28 dager? Jo, faktisk fire HELE uker. Ikke tre hele uker, men FIRE. Når disse FIRE HELE ukene er gått, ja, da dukker mensen opp hos de fleste, første dag i begynnelse fem.

Går du inn på en terminberegner vil du se at tester man positivt på dag 29, f.eks, fordi mensen ikke kom, og fører dette inn i en terminutregner (Slike finnes overalt på internet, hva med å prøve den på www.snartmamma.com)

vil der stå at jo, du er 4+1.

Hvilket betyr fire hele uker pluss 1 dag.

Hvilket betyr i BEGYNNELSEN av uke 5.

Noe å tenke på? Jeg mener absolutt ikke å være spydig på noe vis, men her er nødt å være en misforståelse ute og går. Det er riktig at man ikke er en hel uke før det er gått 7 dager, og at man derfor kan beregne dag en som 0, som du sier. Men når 7 hele dager også er gått, er man ankommet til uke 2 allerede, og de færreste har eggløsning allerede da, spm du påpekte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47457-trine-du-tar-feil/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hmmmm

Jeg mener at du, "korrektur", har rett. Er ikke jordmor da, kun sykepleier. Men slik har iallfall min lege og jordmor måttet regnet i mine svangerskap, i.o.m at de kom til samme uketall + dager som meg. Og som du sier, samtlige kalkulatorer/kalendere på nettet , som jeg har sett, teller slik.

1.dag siste mens = dag 0.

Befruktning (i snitt) dag 14, altså 2 fullgåtte uker, og deretter går man altså _inn i_ uke 3, dvs 2 uker + x antall dager.

Men kanskje Trine Endsjø er oppdatert på noe helt nytt. Jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47457-trine-du-tar-feil/#findComment-180720
Del på andre sider

Gjest Korrektur

Jeg mener at du, "korrektur", har rett. Er ikke jordmor da, kun sykepleier. Men slik har iallfall min lege og jordmor måttet regnet i mine svangerskap, i.o.m at de kom til samme uketall + dager som meg. Og som du sier, samtlige kalkulatorer/kalendere på nettet , som jeg har sett, teller slik.

Befruktning (i snitt) dag 14, altså 2 fullgåtte uker, og deretter går man altså _inn i_ uke 3, dvs 2 uker + x antall dager.

Ja, vi er enige her, jeg og du. Det er jo faktisk akkurat som du sier, både legene og alle andre nettsteder regner. Det virker som Trine har misforstått regningen, for hun påpeker jo at f.eks 3+4 er i uke 3, men dette betyr jo tre fullgåtte uker PLUSS 4 dager, og man er da i realiteten I uke 4 kommet. Det er nok der hun bommer. Men men, like greit, jeg tror ikke hun tør vedkjenne sine feil likevel. Det ble bare litt komisk da hun gav råd til en pike om at eggløsningen fant sted helt i starten av uke 2. DVS omtrent når mensen var ferdig? :)

Vi som er gravide kan jo slike uker til punkt og prikke, vanskelig å konsentrere seg om annet ;)

Hilsen korrektur, 4+3,

I uke 5 ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47457-trine-du-tar-feil/#findComment-180887
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

For å ikke trekke denne diskusjonen ut i langdrag, vil jeg sitere ordrett hva som står i den mest anerkjente norske fagboken,skrevet av flere professorer på området obstetrikk (fødselslære): "I klinikken snakker vi om svangerskapsuker, ikke om dager. Fordi 280 dager svarer til 40 uker, sier vi at terminen er ved utgangen av førtiende uke. Da de første seks døgn etter siste menstruasjon egentlig er uke 0, er det også korrekt å si at terminen er ved utgangen av uke 39. Dette kan virke forvirrende , men begge uttrykksformer brukes i littereraturen." (Per Bergsjø)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47457-trine-du-tar-feil/#findComment-180957
Del på andre sider

Ja, vi er enige her, jeg og du. Det er jo faktisk akkurat som du sier, både legene og alle andre nettsteder regner. Det virker som Trine har misforstått regningen, for hun påpeker jo at f.eks 3+4 er i uke 3, men dette betyr jo tre fullgåtte uker PLUSS 4 dager, og man er da i realiteten I uke 4 kommet. Det er nok der hun bommer. Men men, like greit, jeg tror ikke hun tør vedkjenne sine feil likevel. Det ble bare litt komisk da hun gav råd til en pike om at eggløsningen fant sted helt i starten av uke 2. DVS omtrent når mensen var ferdig? :)

Vi som er gravide kan jo slike uker til punkt og prikke, vanskelig å konsentrere seg om annet ;)

Hilsen korrektur, 4+3,

I uke 5 ;)

Hei!

Dette var faktisk litt opplysende for meg. I forrige uke var jeg hos lege, da var jeg i uke 12+3 som han sa. Dvs. etter det du sier, egentlig i uke 13. Når jeg leser om svangerskapets uke for uke kan det stemme at jeg nå er i uke 14, bl. a. var størrelsen på fosteret under UL hos legen den samme som ifølge ukeoversikten stemmer med uke 13! Da er jeg i dag i 13+3 - altså uke 14?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47457-trine-du-tar-feil/#findComment-180988
Del på andre sider

Gjest Korrektur

Hei!

Dette var faktisk litt opplysende for meg. I forrige uke var jeg hos lege, da var jeg i uke 12+3 som han sa. Dvs. etter det du sier, egentlig i uke 13. Når jeg leser om svangerskapets uke for uke kan det stemme at jeg nå er i uke 14, bl. a. var størrelsen på fosteret under UL hos legen den samme som ifølge ukeoversikten stemmer med uke 13! Da er jeg i dag i 13+3 - altså uke 14?

Det at du er 13+3 betyr at du er tretten hele, fullgåtte uker, samt 3 dager. Da er du allerede i din 14 uke. Over tretten hele uker på vei, og derfor midt i din fjortende uke.

Jeg vil anbefale deg å gå inn på diverse nettsteder som omhandler graviditet langt bedre enn denne siden.

www.snartmamma.com

er et bra sted.

Sterkt vil jeg anbefale stedet www.barnimagen.no

for der kan du registrere deg, og hver gang du logger deg på vil det stå, Velkommen, du er nå i din xx uke. Den regner ut hvilken uke du er i ettersom når terminen din er.

Ellers finnes det nok en rekke andre interessante steder også.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47457-trine-du-tar-feil/#findComment-180994
Del på andre sider

Annonse

Gjest (ikke undertegnet)

Det at du er 13+3 betyr at du er tretten hele, fullgåtte uker, samt 3 dager. Da er du allerede i din 14 uke. Over tretten hele uker på vei, og derfor midt i din fjortende uke.

Jeg vil anbefale deg å gå inn på diverse nettsteder som omhandler graviditet langt bedre enn denne siden.

www.snartmamma.com

er et bra sted.

Sterkt vil jeg anbefale stedet www.barnimagen.no

for der kan du registrere deg, og hver gang du logger deg på vil det stå, Velkommen, du er nå i din xx uke. Den regner ut hvilken uke du er i ettersom når terminen din er.

Ellers finnes det nok en rekke andre interessante steder også.

Lykke til :)

Barnimagen regner feil!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47457-trine-du-tar-feil/#findComment-180996
Del på andre sider

Gjest Korrektur

For å ikke trekke denne diskusjonen ut i langdrag, vil jeg sitere ordrett hva som står i den mest anerkjente norske fagboken,skrevet av flere professorer på området obstetrikk (fødselslære): "I klinikken snakker vi om svangerskapsuker, ikke om dager. Fordi 280 dager svarer til 40 uker, sier vi at terminen er ved utgangen av førtiende uke. Da de første seks døgn etter siste menstruasjon egentlig er uke 0, er det også korrekt å si at terminen er ved utgangen av uke 39. Dette kan virke forvirrende , men begge uttrykksformer brukes i littereraturen." (Per Bergsjø)

Ja, nå er det faktisk dette vi sier. De seks første dagene beg6ynner egentlig på uke 0. DVS etter den syvende dagen er man en hel uke, og går da i begynnelsen av uke 2. En menstruasjonssyklus er på gjennomsnitt i fire hele uker før den begynner på ny, talt fra første dag i siste mens. DVS at mensen kommer om igjen etter fire uker, eller i begynnelsen av uke nr 5. Det er jo du som misforstår ordene her.

Er man gravid f-eks 6+3 betyr dette at man er 6 fullgåtte uker pluss 3 dager. Dvs at man da er midt i uke 7. Overhodet ikke 7 fullgåtte uker, men 6 fullgåtte uker pluss tre dager. Midt i uke 7.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47457-trine-du-tar-feil/#findComment-180997
Del på andre sider

Ja, nå er det faktisk dette vi sier. De seks første dagene beg6ynner egentlig på uke 0. DVS etter den syvende dagen er man en hel uke, og går da i begynnelsen av uke 2. En menstruasjonssyklus er på gjennomsnitt i fire hele uker før den begynner på ny, talt fra første dag i siste mens. DVS at mensen kommer om igjen etter fire uker, eller i begynnelsen av uke nr 5. Det er jo du som misforstår ordene her.

Er man gravid f-eks 6+3 betyr dette at man er 6 fullgåtte uker pluss 3 dager. Dvs at man da er midt i uke 7. Overhodet ikke 7 fullgåtte uker, men 6 fullgåtte uker pluss tre dager. Midt i uke 7.

Med vennlig hilsen

Ærlig talt. Jeg har nesten en flau smak i munnen. Er det nødvendig å holde på å terpe på dette her da?

Har du ikke fått med deg at de ukeberegningsgreiene på nettet ol. har 2 dager for lite i forhold til leger og jordmødres regnemåter. Dessuten kommer babyene når de kommer.

Sånn er det bare. La nå dette være.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47457-trine-du-tar-feil/#findComment-181093
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Jeg synes dette har utviklet seg til en litt ubehagelig situasjon, siden jeg blir beskyldt for å ikke kunne faget mitt skikkelig, eller iallfall ikke inneha gode regnekunnskaper. Jeg ønsker imidlertid å presisere hva jeg mener ennå en gang ved å bruke konkrete eksempler. Når jeg mener at siste menstruasjons første dag utgjør starten på uke 0, så vil det si at f.eks. 3 dager senere er man i uke 0 + 3 dager, noe som er det samme som å være i 1. uke. 1.uke er IKKE det samme som uke 1. Uke 1 snakke man om når man har fullgått 1 uke. Jeg sier også at eggløsning og evt. befruktning foregår ved inngangen til uke 2, altså når du går inn i 3. uke. Forstår du forskjellen? Dette kan sammenlignes med andre taleformer i vårt språk. Når man har fyllt 20 år, er man i sitt 21.år, osv.

Du nevner eksempler jeg tidligere har uttalt meg om her på forumet. Jeg vet ikke eksakt hva du sikter til, men jeg vet at jeg er konsekvent på å bruke antallet fullgåtte uker vedkommende har kommet til, evt. med antallet dager i tillegg. Hvis du kan vise til eksempler der jeg har kommet med desinformasjon, tar jeg gladelig imot. Jeg synes imidlertid det er urimelig å beskylde meg for å ikke kunne ta selvkritikk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47457-trine-du-tar-feil/#findComment-181103
Del på andre sider

Gjest Korrektur

Jeg synes dette har utviklet seg til en litt ubehagelig situasjon, siden jeg blir beskyldt for å ikke kunne faget mitt skikkelig, eller iallfall ikke inneha gode regnekunnskaper. Jeg ønsker imidlertid å presisere hva jeg mener ennå en gang ved å bruke konkrete eksempler. Når jeg mener at siste menstruasjons første dag utgjør starten på uke 0, så vil det si at f.eks. 3 dager senere er man i uke 0 + 3 dager, noe som er det samme som å være i 1. uke. 1.uke er IKKE det samme som uke 1. Uke 1 snakke man om når man har fullgått 1 uke. Jeg sier også at eggløsning og evt. befruktning foregår ved inngangen til uke 2, altså når du går inn i 3. uke. Forstår du forskjellen? Dette kan sammenlignes med andre taleformer i vårt språk. Når man har fyllt 20 år, er man i sitt 21.år, osv.

Du nevner eksempler jeg tidligere har uttalt meg om her på forumet. Jeg vet ikke eksakt hva du sikter til, men jeg vet at jeg er konsekvent på å bruke antallet fullgåtte uker vedkommende har kommet til, evt. med antallet dager i tillegg. Hvis du kan vise til eksempler der jeg har kommet med desinformasjon, tar jeg gladelig imot. Jeg synes imidlertid det er urimelig å beskylde meg for å ikke kunne ta selvkritikk.

Så det du nå prøver å fortelle meg er at om man er 3+4 i graviditeten er man altså i uke 3, men likevel i sin fjerde uke?

Siterer hva du skriver: "Jeg sier også at eggløsning og evt. befruktning foregår ved inngangen til uke 2, altså når du går inn i 3. uke"

Ja, altså når man går ikk i tredje uke!? Det var jo det jeg påpekte? Ved to fullgåtte uker går man inn i 3 uke.

Ved 10 fullgåtte uker går man inn i sin 11 uke.

10+3 er man altså kommet til sin ellevte uke. Det er jo dette vi har påpekt hele tiden?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47457-trine-du-tar-feil/#findComment-181156
Del på andre sider

Annonse

Gjest Korrektur

Hvis jeg sier jeg har UL termin 18.mai, hvor mange dager og uker mener du at jeg har kommet da?

Ser at man har mange variasjoner for dette...

Noen vil si 34+6, andre vil si 34+4......

Hva mener du???????

Hilsen

Du er nå uansett 34 fullgåtte uker, og kommet til din 35 uke nå. 34+6, 34+4 vet jeg ikke, det regnes enkles ut ifra når siste menstruasjon begynte. Snart mamma regner terminen litt annerledes enn ordinært, som er å plusse på 7 dager fra siste mens, pluss 9 mndr.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47457-trine-du-tar-feil/#findComment-181164
Del på andre sider

Du er nå uansett 34 fullgåtte uker, og kommet til din 35 uke nå. 34+6, 34+4 vet jeg ikke, det regnes enkles ut ifra når siste menstruasjon begynte. Snart mamma regner terminen litt annerledes enn ordinært, som er å plusse på 7 dager fra siste mens, pluss 9 mndr.

Jeg er i følge min lege, min jordmor, "snurra" osv 34+6, dvs at jeg skifter uke på torsdager (dvs 35+0 i morra)

Likevel har jeg termin en lørdag.

Et svangerskap er 40 uker + 2 dager...disse to dagene legges tydeligvis til på slutten. Så når jeg kommer til 40+0 er det torsdag og jeg har termin to dager senere.

Uansett stemmer ikke UL terminen med min menstruasjons siste dag, selv om jeg vet meget godt at den begynte 2/8-01.

Dermed kan jeg ikke regne svangerskapet ut fra den, men ut fra UL`en.

Jeg syns kanskje denne diskusjonen har nådd sitt høydepunkt, og at vi kan avslutte den her.

Jordmor Trine gjør en god jobb her på DOL, og hun baserer seg på ren medisinsk litteratur, ikke forståsegpåere som oss (jeg har også barn fra før og har vært og er veldig opptatt med å telle dager uke, når jeg er hvor og hvordan)

La oss avslutte denne diskusjonen her, syns det er unødvendig å krangle om man er 34 uker eller i 34. uke eller i uke 34......

Ok?

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47457-trine-du-tar-feil/#findComment-181173
Del på andre sider

Hei

Herlighet for en diskusjon! Og slik aggresiv tone! Får virkelig håpe at det kommer av "ville" hormoner, og ikke en generell "nebbete" holdning.

Jeg leste rask igjennom innleggene, og kan ikke forstå at dette her kan være noe vanskelig å fatte.

Korrektur, du sier altså" barnet mitt er 8 måneder" når den har fylt 7, og er inne i sin 8.måned.

Trine sier at "barnet mitt er 8 måneder" når barnet faktisk har fylt 8 mån....

Dette her er vel ikke noe å være så nedlatende og kverulerende over? Min trofaste lege som jeg har brukt i alle mine svangerskap sier til meg at jeg er i uke 28, når jeg vet at jeg er ferdig med uke 28 og har begynt i min 29.uke. Men dette er tross alt ikke noe vanskelig for meg å forstå, altså! Selv regner jeg ikke meg for å være 34 før jeg faktisk har fylt det...:-)

Utover det vil jeg si meg sterkt uenig i at sitene www.barnimagen og www.snartmamma er bedre enn denne siden. Har vært mye på nett, og de sitene er både rotete, uprofesjonellt lagt opp og er veldig amatørmessige i sin design. Hvis man i tillegg går inn og sammenligner det faglige nivået på de sidene, faller de klart igjennom i forhold til dette forumet.

Ta nå heller å nyt din graviditet, istedenfor å kverulere om dager og annet flisespikkeri!

Og de jordmødrene som er her på forumet gjør en god jobb med å svare på all verdens "rare" og spørsmål og bekymringer!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47457-trine-du-tar-feil/#findComment-181306
Del på andre sider

Gjest Korektur

Hei

Herlighet for en diskusjon! Og slik aggresiv tone! Får virkelig håpe at det kommer av "ville" hormoner, og ikke en generell "nebbete" holdning.

Jeg leste rask igjennom innleggene, og kan ikke forstå at dette her kan være noe vanskelig å fatte.

Korrektur, du sier altså" barnet mitt er 8 måneder" når den har fylt 7, og er inne i sin 8.måned.

Trine sier at "barnet mitt er 8 måneder" når barnet faktisk har fylt 8 mån....

Dette her er vel ikke noe å være så nedlatende og kverulerende over? Min trofaste lege som jeg har brukt i alle mine svangerskap sier til meg at jeg er i uke 28, når jeg vet at jeg er ferdig med uke 28 og har begynt i min 29.uke. Men dette er tross alt ikke noe vanskelig for meg å forstå, altså! Selv regner jeg ikke meg for å være 34 før jeg faktisk har fylt det...:-)

Utover det vil jeg si meg sterkt uenig i at sitene www.barnimagen og www.snartmamma er bedre enn denne siden. Har vært mye på nett, og de sitene er både rotete, uprofesjonellt lagt opp og er veldig amatørmessige i sin design. Hvis man i tillegg går inn og sammenligner det faglige nivået på de sidene, faller de klart igjennom i forhold til dette forumet.

Ta nå heller å nyt din graviditet, istedenfor å kverulere om dager og annet flisespikkeri!

Og de jordmødrene som er her på forumet gjør en god jobb med å svare på all verdens "rare" og spørsmål og bekymringer!

Jeg sier IKKE at barnet er 8 mndr etter at det har fylt 7 mndr. Derimot mener jeg det etter fylte 7 går inn i sin åttende levemåned.

Jeg sier ikke at en kvinne som er 35+3 dager er 36 uker på vei, hun er 35 hele uker på vei, og tre dager inn i sin 36 uke.

Jeg sier ikke man er 22 etter å ha fylt 21. Men man går inn i sitt 22 år.

See?

Altså på ukesoversikter lese man faktisk for åttende svangerskapsuke når man er 7+1 dag. Da er man over 7 hele uker, og går inn i sin åttende uke. Det er det som stemmer med alle ukesberegninger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47457-trine-du-tar-feil/#findComment-181386
Del på andre sider

Jeg sier IKKE at barnet er 8 mndr etter at det har fylt 7 mndr. Derimot mener jeg det etter fylte 7 går inn i sin åttende levemåned.

Jeg sier ikke at en kvinne som er 35+3 dager er 36 uker på vei, hun er 35 hele uker på vei, og tre dager inn i sin 36 uke.

See?

Altså på ukesoversikter lese man faktisk for åttende svangerskapsuke når man er 7+1 dag. Da er man over 7 hele uker, og går inn i sin åttende uke. Det er det som stemmer med alle ukesberegninger.

Ja, det er jo akkurat det jeg mener....:-)

Det er vel akkurat det samme å si at barnet er 7 måneder, eller i sin 8.?

Flisespikkeri!!

Barnet kommer jo oftest rundt ultralydtermin, uansett. Og da vil det si at man er i sin 41 uke da, eller? :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47457-trine-du-tar-feil/#findComment-181624
Del på andre sider

See?

Ja, det er jo akkurat det jeg mener....:-)

Det er vel akkurat det samme å si at barnet er 7 måneder, eller i sin 8.?

Flisespikkeri!!

Barnet kommer jo oftest rundt ultralydtermin, uansett. Og da vil det si at man er i sin 41 uke da, eller? :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47457-trine-du-tar-feil/#findComment-181625
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...