Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei jeg har et spørsmål, ang. hull i hjerte: jeg har nylig blitt tante, barnet ble født 16 sept. og legene fant ikke umiddelbart noe galt, men det viste seg altså at barnet var født med hull i hjerte, til tross for dette ble mor og datter flyttet til en lokal fødeavdeling .... men tankene mine svirrer

hvor alvorlig er dette?

blir jenta hemmet - i hvilken grad ?

hva om hullet ikke gror ? (de sier at mest sansynlig kommer hullet til og gro)

hvortid foretar de en evnt. operasjon ?? (hvor lenge venter man)

Håper på svar.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/4746-hull-i-hjerte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist  i hjertesykdo

Svar til Yes.

Se mitt svar til Juliane idag.

De fleste defektene sitter i hjertekammernivå (ventrikkelseptumdefekt, VSD). I oversikter som bygger på mange tusen barn med slike defekter viser det seg at en stor del av dem lukker seg spontant ( av seg selv), i enkelte oversikter opptil 75 % av dem.

Hvis hjertet ellers fungerer normalt vil man vente ganske lenge ( flere år) før man vurderer nødvendigheten av å lukke defekten. En liten VSD vil ikke influere på barnets utvikling, mens mulighetene for dette vil øke med defektens størrelse.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/4746-hull-i-hjerte/#findComment-27848
Del på andre sider

Svar til Yes.

Se mitt svar til Juliane idag.

De fleste defektene sitter i hjertekammernivå (ventrikkelseptumdefekt, VSD). I oversikter som bygger på mange tusen barn med slike defekter viser det seg at en stor del av dem lukker seg spontant ( av seg selv), i enkelte oversikter opptil 75 % av dem.

Hvis hjertet ellers fungerer normalt vil man vente ganske lenge ( flere år) før man vurderer nødvendigheten av å lukke defekten. En liten VSD vil ikke influere på barnets utvikling, mens mulighetene for dette vil øke med defektens størrelse.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/4746-hull-i-hjerte/#findComment-27999
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...