Gå til innhold

Liker eksen til ei bekjent....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vendi skrev (5 timer siden):

Det vil jeg si meg enig i. Så sant jeg har forstått problemstillingen riktig, så tenker jeg i motsetning til flere her at det bør være fritt fram, selv om det er en venninnes eks. Er eksen til denne venninna fri, så er han fri. Det er etter min mening ingen grunn til å spørre venninna om "lov" til å gå videre med hennes eks, for det har hun egentlig ingenting med siden de jo har gjort det slutt. Litt "rart" vil det kanskje være, men ikke galt. 

Ja jeg ts hadde ikke brydd meg om hun hadde truffet min eks. Ville bare vært fint, da vet jeg at det er ei god bonus mor til mine barn. 

 

Anonymkode: b20c9...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men nå er ikke jeg veldig drama heller. Jeg vet godt hvem den nye damen til min eks er, ser ikke problemet med det så lenge hun er greie mot barna mine. Vi får se hvordan dette utvikler seg, det kan jo godt hende han ikke er interessert i det hele tatt. Burde jeg spørre han om kaffe i forkant på mld eller ta det spontant ? 

Anonymkode: b20c9...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (På 20.8.2023 den 9.02):

Da ville jeg bare fortsatt som før en stund, altså hatt den kontakten som er naturlig via barna. 

Før eller senere vil han vel sende ut noen signaler, hvis han er interessert i noe mer. Men ikke overtenk at han er hyggelig, det er normalt at folk er det i slike sammenhenger. 

En mulig måte å komme ett skritt nærmere på, er jo å spørre om dere skal finne på noe (en typisk "voksenting", f.eks. et arrangement på kveldstid eller noe annet man ikke kan ha med barn på) en gang ingen av dere har barn hjemme. Men finn noe som ikke er for privat og som foregår på bortebane, ikke gå rett på ost, vin og stearinlys i sofaen din, hvis du skjønner hva jeg mener. 

Siste spm, han kommer imorgen. Men skal jeg i forkant spørre om han vil ha kaffe eller der og da når han kommer?😂🙉 Så ikke sett virker så planlagt. Mange ganger har han dattera i bilen da, det er det eneste... 

Anonymkode: b20c9...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Siste spm, han kommer imorgen. Men skal jeg i forkant spørre om han vil ha kaffe eller der og da når han kommer?😂🙉 Så ikke sett virker så planlagt. Mange ganger har han dattera i bilen da, det er det eneste... 

Anonymkode: b20c9...7a4

Jeg har bare erfaring fra å be inn foreldre som jeg IKKE var interessert i ;) Men det å tilby kaffe ved henting av barn, gjorde jeg ofte, og oftest der og da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Vendi skrev (På 21.8.2023 den 0.23):

Det vil jeg si meg enig i. Så sant jeg har forstått problemstillingen riktig, så tenker jeg i motsetning til flere her at det bør være fritt fram, selv om det er en venninnes eks. Er eksen til denne venninna fri, så er han fri. Det er etter min mening ingen grunn til å spørre venninna om "lov" til å gå videre med hennes eks, for det har hun egentlig ingenting med siden de jo har gjort det slutt. Litt "rart" vil det kanskje være, men ikke galt. 

Jeg lurer på hvordan det hadde blitt hvis min beste venninne som jeg har kjent siden jeg var 2 år, hadde blitt sammen med min x som jeg var gift med i over 20 år ? En x som jeg ikke ønsker inn i min omgangskrets. 

Hvordan skulle man ha forholdt seg til dem i fremtiden ? Jeg regner med at alle som skriver at det er fritt frem, har et svar på dette. 

Jeg tar som en selvfølge dere har et svar på det, så nå venter jeg spent på dette svaret altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om min venninne ble sammen med min eks, ville det bety mer eller mindre slutten på venninneforholdet, med mindre det var en eks fra fortiden jeg ikke lengre hadde noe som helst forhold til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida skrev (15 minutter siden):

Jeg lurer på hvordan det hadde blitt hvis min beste venninne som jeg har kjent siden jeg var 2 år, hadde blitt sammen med min x som jeg var gift med i over 20 år ? En x som jeg ikke ønsker inn i min omgangskrets. 

Hvordan skulle man ha forholdt seg til dem i fremtiden ? Jeg regner med at alle som skriver at det er fritt frem, har et svar på dette. 

Jeg tar som en selvfølge dere har et svar på det, så nå venter jeg spent på dette svaret altså :)

Tenker likt som deg. Da jeg gjorde det slutt med min eks, så fikk jeg bevis på at han hadde rotet med min beste venninne (noe jeg hadde hatt mistanke til lenge)  Nå gjorde jeg det forøvrig slutt med de begge, men tenker at hvis hun hadde kommet på banen etter bruddet med min eks, så hadde jeg så absolutt ikke villet hatt han i min omgangskrets. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (18 minutter siden):

Jeg lurer på hvordan det hadde blitt hvis min beste venninne som jeg har kjent siden jeg var 2 år, hadde blitt sammen med min x som jeg var gift med i over 20 år ? En x som jeg ikke ønsker inn i min omgangskrets. 

Hvordan skulle man ha forholdt seg til dem i fremtiden ? Jeg regner med at alle som skriver at det er fritt frem, har et svar på dette. 

Jeg tar som en selvfølge dere har et svar på det, så nå venter jeg spent på dette svaret altså :)

Det er to ting som ikke er aktuelle i denne tråden i forhold til dette da:

1. Hun har nettopp blitt kjent med de andre barnas mor, de er langt fra barndomsvenner

og

2. Det er heller ingenting som tilsier at den nye venninnen og hennes eks ikke tåler trynet på hverandre.

Så denne saken er ikke sammenlignbar med det du skisserer synes jeg. I ditt tilfelle hadde jeg nok dessverre også mistet kontakten med min barndomsvenninne. Å kreve at de to som kanskje har funnet den store kjærligheten skulle droppe det pga meg hadde vært hinsides egoistisk gjort av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (1 minutt siden):

Det er forøvrig en del som kanskje bare MÅ omgås etter et brudd også, og det er hvis man f.eks har barn sammen. Det ville også vært hinsides egoistisk å f.eks ikke møte konfirmasjoner, bryllup, barnebarns dåp, bursdager, etc bare fordi man ikke "tåler trynet" på eksen sin. Det går fint an å i det minste spille høflige og vennlige mot hverandre i alle situasjoner. Det klarer man hvis man vil ;)

Jeg har heldigvis ingen slik erfaring selv, og det kan godt hende det er vanskeligere enn jeg tror, men dette er i alle fall sånn jeg tenker om den problemstillingen du tar opp. Unntaket må kanskje være veldig alvorlige ting som f. eks vold og traumer som gjør det umulig å treffe hverandre. 

Min eks og jeg har ingen problemer med å omgås og har feiret det meste i lag sammen med ungene og nye partnere etter at vi skiltes for 20 år siden. Men jeg kjenner til et tilfelle der mor etter skilsmissen måtte arrangere både 2 og 3 bursdagsselskaper for at begge familiene skulle være fornøyde. Jeg hadde aldri giddet, men det er meg.

Som du sier blir det noe helt annet om det har vært vold o.l. med i bildet, men det skjønner jo alle håper jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (9 minutter siden):

Som Lillemus er inne på er jo ikke en slik problemstilling aktuell i denne sammenhengen som ts skriver om. 

Men sånn ellers tenker jeg at man som voksne mennesker bør tåle hverandre selv om man er ekser. Enig med Lillemus også her, at det hadde vært hinsides egoistisk å ikke unne eksen sin og venninna si kjærlighet. Som voksne, fornuftige mennesker synes jeg man bør klare å omgås, selv i felles bekjentskapskrets. Fortiden er jo fortid. 

Det er forøvrig en del som kanskje bare MÅ omgås etter et brudd også, og det er hvis man f.eks har barn sammen. Det ville også vært hinsides egoistisk å f.eks ikke møte i konfirmasjoner, bryllup, barnebarns dåp, bursdager, etc bare fordi man ikke "tåler trynet" på eksen sin. Det går fint an å i det minste spille høflige og vennlige mot hverandre i slike situasjoner. Det klarer man hvis man vil ;)

Jeg har heldigvis ingen slik erfaring selv, og det kan godt hende det er vanskeligere enn jeg tror, men dette er i alle fall sånn jeg tenker om den problemstillingen du tar opp. Unntaket må kanskje være veldig alvorlige ting som f. eks vold og traumer som gjør det umulig å treffe hverandre. 

Det er da en vesentlig forskjell på å ha eksen sin i omgangskretsen og det å gå i konfirmasjon o.l sammen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Lillemus skrev (1 time siden):

Det er to ting som ikke er aktuelle i denne tråden i forhold til dette da:

1. Hun har nettopp blitt kjent med de andre barnas mor, de er langt fra barndomsvenner

og

2. Det er heller ingenting som tilsier at den nye venninnen og hennes eks ikke tåler trynet på hverandre.

Så denne saken er ikke sammenlignbar med det du skisserer synes jeg. I ditt tilfelle hadde jeg nok dessverre også mistet kontakten med min barndomsvenninne. Å kreve at de to som kanskje har funnet den store kjærligheten skulle droppe det pga meg hadde vært hinsides egoistisk gjort av meg.

Det vet jeg. Saken er ikke sammenlignbar. 

Det jeg kommenterte var dette : En x er en x. Da er det fritt frem for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening er det stor forskjell på en eks som er far / mor til felles barn og andre ekser. Den som blir sammen med en som har små barn fra før, kommer til å måtte forholde seg til den andre forelderen i større eller mindre grad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Lillemus skrev (1 time siden):

Det er to ting som ikke er aktuelle i denne tråden i forhold til dette da:

1. Hun har nettopp blitt kjent med de andre barnas mor, de er langt fra barndomsvenner

og

2. Det er heller ingenting som tilsier at den nye venninnen og hennes eks ikke tåler trynet på hverandre.

Så denne saken er ikke sammenlignbar med det du skisserer synes jeg. I ditt tilfelle hadde jeg nok dessverre også mistet kontakten med min barndomsvenninne. Å kreve at de to som kanskje har funnet den store kjærligheten skulle droppe det pga meg hadde vært hinsides egoistisk gjort av meg.

Man kan ikke kreve noe som helst. Det er jeg enig i. Spørsmålet mitt var hvordan man i slike tilfeller skulle ha forholdt seg til dem. 

Bare et tenkt tilfelle . Jeg har heldigvis smartere venninner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

emilie321 skrev (9 timer siden):

Tenker likt som deg. Da jeg gjorde det slutt med min eks, så fikk jeg bevis på at han hadde rotet med min beste venninne (noe jeg hadde hatt mistanke til lenge)  Nå gjorde jeg det forøvrig slutt med de begge, men tenker at hvis hun hadde kommet på banen etter bruddet med min eks, så hadde jeg så absolutt ikke villet hatt han i min omgangskrets. 

Ts her, litt annerledes den du opplevde da. 

Jeg kjente verken han eller henne da de var sammen. De var totalt ukjente for meg. Jeg fikk god kontakt med begge to siden barna leker. Naturlig at damene kanskje møtes mer, drikker vin osv.  

Anonymkode: b20c9...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett.. Fikk besøk av han idag, kom inn i gangen m.a.o😬😂 jeg blir så sjenert rundt han!! Men vi pratet da nesten en halv time og har blitt enige om flere "ungetreff". Jisz... hvorfor er jeg så inderlig rar med han? Tror han enser at jeg liker han...  Virket som han aldri ville dra, godt tegn;) 

Nei hun eksen og han har kjempe godt forhold, så ikke å sammenligne. 

Ts. 

Anonymkode: b20c9...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg vil bare si at hvis jeg hadde vært så gode venner med eksene mine at jeg kunne hatt dem i min omgangskrets så hadde de antagelig ikke vært ekser 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (11 timer siden):

Det jeg kommenterte var dette : En x er en x. Da er det fritt frem for andre.

Nicklusheletida skrev (11 timer siden):

Man kan ikke kreve noe som helst. Det er jeg enig i. Spørsmålet mitt var hvordan man i slike tilfeller skulle ha forholdt seg til dem. 

Jeg skjønner ar du tenker på hvordan du skulle ha forholdt deg til dem. For egen del tenker jeg tilsvarende om også fjernere venninner enn barndommens bestevenninne. Det er selvsagt fritt fram for andre å innlede et forhold til en eks, men det er også fritt fram å velge hvem man vil ha i livet sitt, også når det gjelder venninner.

Så når enkelte i denne tråden sier «tenk deg om», tolker jeg for min del det som «vær forberedt på at det kan endre forholdet til din venninne», ikke «du må for all del ikke bli kjæreste med denne mannen». De som skrev det, kan eventuelt korrigere meg. 

 

Nicklusheletida skrev (11 timer siden):

Bare et tenkt tilfelle . Jeg har heldigvis smartere venninner :)

Knis!  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (6 timer siden):

Jeg skjønner ar du tenker på hvordan du skulle ha forholdt deg til dem. For egen del tenker jeg tilsvarende om også fjernere venninner enn barndommens bestevenninne. Det er selvsagt fritt fram for andre å innlede et forhold til en eks, men det er også fritt fram å velge hvem man vil ha i livet sitt, også når det gjelder venninner.

Så når enkelte i denne tråden sier «tenk deg om», tolker jeg for min del det som «vær forberedt på at det kan endre forholdet til din venninne», ikke «du må for all del ikke bli kjæreste med denne mannen». De som skrev det, kan eventuelt korrigere meg. 

 

Knis!  

 

 

Ja tenk skulle alle tenk sånn. Alle er jo ekser av noen, dette for meg er ikke ei nær venninne men vi snapper ofte og møtes på vin av og til. Det kan godt være hun hadde fått lettere sjokk om hun hørte jeg var interessert, men det kommer man som regel over. 

Men kan du ane noen vibber på at han kan være interessert tilbake? Nå har vi en elr to faste dager i uka, så kan be han inn neste gang. Lom ikke lengre enn til gangen denne gang. 🙈

Anonymkode: b20c9...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (23 timer siden):

Min eks og jeg har ingen problemer med å omgås og har feiret det meste i lag sammen med ungene og nye partnere etter at vi skiltes for 20 år siden. Men jeg kjenner til et tilfelle der mor etter skilsmissen måtte arrangere både 2 og 3 bursdagsselskaper for at begge familiene skulle være fornøyde. Jeg hadde aldri giddet, men det er meg.

Som du sier blir det noe helt annet om det har vært vold o.l. med i bildet, men det skjønner jo alle håper jeg. :)

Hvorfor tok hun på seg ansvar for å arrangere selskap(ene) for eksens familie? Om man gjør det har man seg selv å takke tenker nå jeg dah… ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ikke likt at en ny venninne hadde blitt sammen med eksen min. Det kommer litt an på hva vi hadde delt av historie og erfaringer. Jeg hadde ikke lagd noen problemer på noen måte, men noe videre vennskap med henne ville det ikke blitt. Nå liker jeg heller ikke at  kompiser av min eks ber meg på dates og finner påskudd til å komme innom. For ikke å snakke om hvor mye eksen min misliker det 🙃 det er noen situasjoner som krever litt nøyere vurdering, åpenhet og at man er mer fintfølende mht reøasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...