Gå til innhold

Alkohol & elektrisk sparkesykkel

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi man kan skade seg men burde det ikke vært lov hvis man hadde kontroll? 

Anonymkode: e4095...eab

Man har ikke kontroll når man er full. Og folk har virkelig ulik vurderingsevne angående om man er full eller ikke. 

Glitter skrev (5 minutter siden):

Man har ikke kontroll når man er full. Og folk har virkelig ulik vurderingsevne angående om man er full eller ikke. 

Ja men det burde vært noe en kunne vurdert selv eller så burde det vært en slags måler på sparkesykkel før man fikk tatt den i bruk? Jeg har eks alltid kontroll uansett hvordan jeg drikker. Det burde vært lov for de med kontroll 

Annonse

Vhanja skrev (3 minutter siden):

Hvor mange av de som havnet i ulykke pga fyllekjøring tror du ikke tenkte at de hadde kontroll?

Vet ikke. Kjenner ikke noen som har vært i ulykker av sparkesykkel. Vi står ofte både tre og fire stykk på en sparkesykkel 

laban skrev (13 minutter siden):

Å ja. Det var dumt men jeg har brukt sparkesykkel hjem og det gikk fint. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det var dumt men jeg har brukt sparkesykkel hjem og det gikk fint. 

Folk har kjørt bil med promille, kjørt uten sikkerhetsbelte eller kjørt mens de snakket i mobilen også, og det har gått fint. 

Men slike forhold øker likevel risikoen for at det går galt, og det kan lett gå ut over andre. 

laban skrev (1 minutt siden):

Folk har kjørt bil med promille, kjørt uten sikkerhetsbelte eller kjørt mens de snakket i mobilen også, og det har gått fint. 

Men slike forhold øker likevel risikoen for at det går galt, og det kan lett gå ut over andre. 

Mener du at man kan bli stoppet ved å bruke den når man ikke er edru? Jeg har hørt om det men jeg kjenner Ingen det er skjedd med. Alle jeg kjenner nesten bruker sparkesykkel hvis eks banen er gått eller man ikke har penger til taxi. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mener du at man kan bli stoppet ved å bruke den når man ikke er edru? Jeg har hørt om det men jeg kjenner Ingen det er skjedd med.

Politiet har nok ofte viktigere ting å ta seg av enn å kontrollere sparksyklister. Men man ligger nok tynt an hvis man kjører ned noen og har promille.

https://www.nrk.no/norge/nye-regler-for-elsparkesykler_-politiet-varsler-rutinekontroller-og-strenge-straffer-1.16001859

laban skrev (4 minutter siden):

Politiet har nok ofte viktigere ting å ta seg av enn å kontrollere sparksyklister. Men man ligger nok tynt an hvis man kjører ned noen og har promille.

https://www.nrk.no/norge/nye-regler-for-elsparkesykler_-politiet-varsler-rutinekontroller-og-strenge-straffer-1.16001859

MOTORVOGN?  Lol så patetisk. Ja ja i storbyene kjører alle på sparkesykkel. Lol jaja  

Annonse

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ja men det burde vært noe en kunne vurdert selv eller så burde det vært en slags måler på sparkesykkel før man fikk tatt den i bruk? Jeg har eks alltid kontroll uansett hvordan jeg drikker. 

Diverse dørvakter er nok uenig i det.

Anonymkode: 3e315...8c0

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja men det burde vært noe en kunne vurdert selv eller så burde det vært en slags måler på sparkesykkel før man fikk tatt den i bruk? Jeg har eks alltid kontroll uansett hvordan jeg drikker. Det burde vært lov for de med kontroll 

Du kan jo kjøpe deg en promille-måler og passe på at du ikke har mer enn 0,2 i promille når du drar hjem etter å ha vært på byen.

AnonymBruker skrev (På 20.8.2023 den 19.55):

En helt vanlig følge av å drikke alkohol, er at man får redusert vurderingsevne. Det er derfor det ikke er opp til den som har drukket å foreta «selvvurdering» av om hun/han bør kjøre bil eller el-sparkesykkel. 

Det du kaller «en slags måler … før man fikk tatt den i bruk» finnes, og kalles alkolås. Grunnen til at det ikke er krav om det på el-sparkesykler er nok at det er for dyrt (se lenken under). Dersom det hadde vært alkolås, hadde den nok fulgt den lovbestemte promillegrensen og ikke hva du selv synes hadde vært passende vurdering av «å ha kontroll».

https://www.marusfritrafikk.no/fakta/forhandlere-av-alkolas/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...