Gå til innhold

Er alle god i engelsk?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

laban skrev (12 minutter siden):

Jeg fikk det (dvs. en sekser) på vgs-eksamen - riktignok på reallinja 😉

Herlig :) jeg føler jeg ble snytt for en 6’er på VGS (naturfaglinja, 3. året). Læreren ga meg 5+ til jul, hvilket man jo egentlig ikke skal, altså gi delkarakterer. Men jeg følte plussen var et sånn «keep up the good work» så får du 6’er. Og ganske riktig – til påske fikk jeg det. Derfra til vitnemålsutdelingen hadde vi svært få timer hvor vi kun repeterte stoff, og null mulighet til å påvirke. Stor var både min overraskelse og skuffelse da vitnemålet viste en 5-er. 6’ern til påske var bare en luremus! 

Jeg tror jeg er over snittet siden jeg snakker engelsk hver dag (med amerikanere for det meste) skriver på engelsk i jobben og stort sett leser engelske bøker.

Det har vært en kraftig dreining mot engelsk siden jeg begynte å jobbe. Nå er de fleste møter på engelsk fordi noen deltakere (som bor i Norge) ikke er norske.

Dermed får ikke de trent på norsk heller.

Jeg var generelt veldig flink på skolen, men engelsk var jeg helt elendig i, antakeligvis fordi jeg gikk på døveskolen og lærerne brukte norsk tegnspråk i engelsktimene. Tror vi mistet mye av den tilgangen til språket som hørende har. Da jeg gikk ut av videregående så kunne jeg i grunn bare engelsk på barneskole nivå.

Skulle ønske jeg var mer motivert for å lære meg engelsk som barn/ungdom, men har iallfall blitt flinkere til å lære meg det som voksen. Nå forstår jeg skriftlig engelsk relativt godt, men jeg sliter med å skrive det selv. Når det er sagt så synes jeg det er vanskelig på norsk også. Når det gjelder skriving så har jeg lav selvtillitt.  Er delvis derfor jeg skriver på DOL, for å få litt trening i det.

Endret av Martine
Martine skrev (8 minutter siden):

Jeg var generelt veldig flink på skolen, men engelsk var jeg helt elendig i, antakeligvis fordi jeg gikk på døveskolen og lærerne brukte norsk tegnspråk i engelsktimene. Tror vi mistet mye av den tilgangen til språket som hørende har. Da jeg gikk ut av videregående så kunne jeg i grunn bare engelsk på barneskole nivå.

Skulle ønske jeg var mer motivert for å lære meg engelsk som barn/ungdom, men har iallfall blitt flinkere til å lære meg det som voksen. Nå forstår jeg skriftlig engelsk relativt godt, men jeg sliter med å skrive det selv. Når det er sagt så synes jeg det er vanskelig på norsk også. Når det gjelder skriving så har jeg lav selvtillitt.  Er delvis derfor jeg skriver på DOL, for å få litt trening i det.

Interessant! Jeg hadde tidligere litt forbindelse inn i døvemiljøet, og synes det er spennende med ulike språk, inkludert tegnspråk.  Hvordan kunne engelskundervisningen vært for at du skulle ha lært mer?

Så bra at du har lært deg mer engelsk som voksen!

Annonse

Jeg er ganske god i engelsk og synes det er morsomt å snakke språket.

Men reagerer likevel når jeg - slik som i sommer - flere ganger har opplevd å måtte snakke engelsk med personell på norske hoteller og kaféer, fordi de ikke kan norsk.

Da tenker jeg at dette er OK for meg og mange andre - men hva med de eldste gjestene? Når man reiser til utlandet er man selvsagt forberedt på dette, men her hjeme oppleves det litt pussig.

påskelilje skrev (28 minutter siden):

Interessant! Jeg hadde tidligere litt forbindelse inn i døvemiljøet, og synes det er spennende med ulike språk, inkludert tegnspråk.  Hvordan kunne engelskundervisningen vært for at du skulle ha lært mer?

Så bra at du har lært deg mer engelsk som voksen!

Jeg tror den største utfordringen var at da jeg gikk på skolen så fulgte læreren vanlig læreplan som ikke var tilrettelagt for døve. Min opplevelse var at det ikke ble stilt krav til oss fordi det nesten var forventet at vi skulle gjøre det dårlig uansett, hvis du skjønner? 

I dag bruker de egne læreplaner for døve, og blant annet så vet jeg at  amerikansk og britisk tegnspråk blir mye brukt i engelskundervisningen. Jeg kan ikke så mye om dette, man kan jo spørre en venninne som er lærer :) 

 

 

påskelilje skrev (4 timer siden):

S var den høyeste karakteren (Særdeles godt) - tilsvarer 6 i dag.

Skalaen var S - M (meget godt) - G (godt)  - Ng (nogenlunde godt?) og Lg (lite godt).

Jeg hadde også S i engelsk på ungdomsskolen, og klarte meg veldig bra der. PÅ videregående begynte vi med tallkarakterer i stedet for bokstavene, og da tror jeg at jeg hadde 5 i både skriftlig og muntlig. Men siden jeg ikke har brukt det noe særlig, har jeg ikke utviklet meg noe særlig siden da 😄

Takk for oppklaring. 

Anonymkode: c0f25...ddc

Martine skrev (1 time siden):

Jeg var generelt veldig flink på skolen, men engelsk var jeg helt elendig i, antakeligvis fordi jeg gikk på døveskolen og lærerne brukte norsk tegnspråk i engelsktimene. Tror vi mistet mye av den tilgangen til språket som hørende har. Da jeg gikk ut av videregående så kunne jeg i grunn bare engelsk på barneskole nivå.

Skulle ønske jeg var mer motivert for å lære meg engelsk som barn/ungdom, men har iallfall blitt flinkere til å lære meg det som voksen. Nå forstår jeg skriftlig engelsk relativt godt, men jeg sliter med å skrive det selv. Når det er sagt så synes jeg det er vanskelig på norsk også. Når det gjelder skriving så har jeg lav selvtillitt.  Er delvis derfor jeg skriver på DOL, for å få litt trening i det.

Du er flink å skrive Martine så du trenger ikke ha lav selvtillit her på det :) 

Anonymkode: c0f25...ddc

morsan skrev (2 timer siden):

Herlig :) jeg føler jeg ble snytt for en 6’er på VGS (naturfaglinja, 3. året). Læreren ga meg 5+ til jul, hvilket man jo egentlig ikke skal, altså gi delkarakterer. Men jeg følte plussen var et sånn «keep up the good work» så får du 6’er. Og ganske riktig – til påske fikk jeg det. Derfra til vitnemålsutdelingen hadde vi svært få timer hvor vi kun repeterte stoff, og null mulighet til å påvirke. Stor var både min overraskelse og skuffelse da vitnemålet viste en 5-er. 6’ern til påske var bare en luremus! 

Hvorfor skal msn ikke det?

Anonymkode: c0f25...ddc

Annonse

Jeg er engelsklærer og snakker altfor dårlig engelsk til det. Kan nok til å undervise grammatikk og ordforråd på grunnskolenivå, men ikke mer enn det. Skulle gjerne vært mer dreven muntlig. 

Da jeg gikk på skolen var jeg alltid en av de beste i engelsk, men har ikke opprettholdt læringen etter at jeg ble voksen. 

Anonymkode: d74c1...c41

påskelilje skrev (På 29.8.2023 den 15.35):

S var den høyeste karakteren (Særdeles godt) - tilsvarer 6 i dag.

Skalaen var S - M (meget godt) - G (godt)  - Ng (nogenlunde godt?) og Lg (lite godt).

Jeg hadde også S i engelsk på ungdomsskolen, og klarte meg veldig bra der. PÅ videregående begynte vi med tallkarakterer i stedet for bokstavene, og da tror jeg at jeg hadde 5 i både skriftlig og muntlig. Men siden jeg ikke har brukt det noe særlig, har jeg ikke utviklet meg noe særlig siden da 😄

Spørsmålet er: Er G/M en bedre karakter enn M/G? Noen mener det siden det er en oppadgående tendens.

Anonymkode: 43d64...6d6

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spørsmålet er: Er G/M en bedre karakter enn M/G? Noen mener det siden det er en oppadgående tendens.

Anonymkode: 43d64...6d6

Nei, G/M er den sterkeste G"en (etter G+). M/G er den svakeste M'en (etter M-).

Slik var det i alle fall da jeg gikk på skolen (i forrige årtusen 😂)

påskelilje skrev (19 minutter siden):

Nei, G/M er den sterkeste G"en (etter G+). M/G er den svakeste M'en (etter M-).

Slik var det i alle fall da jeg gikk på skolen (i forrige årtusen 😂)

Hehe, det var en liten referanse til dette Lille Lørdag innslaget.

 

Anonymkode: 43d64...6d6

Martine skrev (På 29.8.2023 den 17.43):

Jeg var generelt veldig flink på skolen, men engelsk var jeg helt elendig i, antakeligvis fordi jeg gikk på døveskolen og lærerne brukte norsk tegnspråk i engelsktimene. Tror vi mistet mye av den tilgangen til språket som hørende har. Da jeg gikk ut av videregående så kunne jeg i grunn bare engelsk på barneskole nivå.

Skulle ønske jeg var mer motivert for å lære meg engelsk som barn/ungdom, men har iallfall blitt flinkere til å lære meg det som voksen. Nå forstår jeg skriftlig engelsk relativt godt, men jeg sliter med å skrive det selv. Når det er sagt så synes jeg det er vanskelig på norsk også. Når det gjelder skriving så har jeg lav selvtillitt.  Er delvis derfor jeg skriver på DOL, for å få litt trening i det.

Nå ble jeg veldig overrasket. Har alltid tenkt at du skriver godt. 

Grendel skrev (På 29.8.2023 den 17.21):

Jeg tror jeg er over snittet siden jeg snakker engelsk hver dag (med amerikanere for det meste) skriver på engelsk i jobben og stort sett leser engelske bøker.

Det har vært en kraftig dreining mot engelsk siden jeg begynte å jobbe. Nå er de fleste møter på engelsk fordi noen deltakere (som bor i Norge) ikke er norske.

Dermed får ikke de trent på norsk heller.

Sånn er min hverdag blitt også. Mindre og mindre norsk, mer og mer engelsk. 

Jeg synes det varierer en del hvor god jeg er i engelsk, kanskje særlig muntlig. Hvis jeg er sliten, så hender det at jeg knoter og mister ord som jeg til vanlig har god kontroll på. 

Som det meste, så påvirkes kunnskapene mye av hvor aktivt du bruker språket. Jeg har blitt mye bedre de senere årene på halv-formell engelsk, og på å gradere nivået på høflighet. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...