Gå til innhold

Liten bil på lang tur

Anbefalte innlegg

Jeg kjører en liten bil. Volkswagen up bensinbil.

Jeg har kjørt den på langtur før ca åtte timer. Men det var ikke så mye opp og ned.

Nå har jeg begynt å tenke på ferien neste år. Og min mor vil at vi skal dra på kjøretur på vestlandet. Tanken er fjorder og fjell om en annen.

Kan min bil klare det? Kjøre opp bratte lange bakker opp fjellsiden? 

Jeg har alltid hatt biler med kraftigere motorer så jeg har aldri tenkt over problematikken før, men bilen min sliter opp bakker. Det går veldig sakte. Sakte tåler jeg. Men er det fare for at jeg overbelaster motoren?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/474839-liten-bil-p%C3%A5-lang-tur/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fru2020 skrev (14 minutter siden):

Jeg har kjørt den på langtur før ca åtte timer. Men det var ikke så mye opp og ned.

Nå har jeg begynt å tenke på ferien neste år. Og min mor vil at vi skal dra på kjøretur på vestlandet. Tanken er fjorder og fjell om en annen.

Jeg har alltid hatt biler med kraftigere motorer så jeg har aldri tenkt over problematikken før, men bilen min sliter opp bakker. Det går veldig sakte. Sakte tåler jeg. Men er det fare for at jeg overbelaster motoren?

Her tenker jeg vi tilkaller ekspertisen - @mrxx Fru2020 trenger litt bilkyndig hjelp her! ;) 

Fru2020 skrev (11 timer siden):

Biler er veldig flinke til å regulere dette selv. Man ser det veldig raskt på temperaturmåleren om bilen går varm. 

Den eneste gangen jeg har greid dette var da jeg kjørte opp Suleskar i 30 grader med 5 personer i bilen og lite kjølevæske. Da ble motoren litt varm og jeg fikk en turtallsbegrensing på 3000 rpm. Bortsett fra det gikk det fint!

Fru2020 skrev (12 timer siden):

Jeg har en gang opplevd at vi ikke kom opp på sommerføre, da kjørte vi en Toyota Yaris med 1-liters motor og var 4 voksne i bilen og det var styggbratt. Hadde ikke sjans til å komme opp. 

Det kal ikke være noe problem. Det er ulike bensinmotorer, men selv den minste på 60HK drar denne lille bilen med to personer opp vestlandsveger. Har du manuell girkasse, passer du bare på å kjøre på lavt nok gir. Ikke presse den i høye gir. Så er det smart å ha sjekket at en har nok kjølevæske før en starter.

Annonse

ISW skrev (8 timer siden):

Biler er veldig flinke til å regulere dette selv. Man ser det veldig raskt på temperaturmåleren om bilen går varm. 

Den eneste gangen jeg har greid dette var da jeg kjørte opp Suleskar i 30 grader med 5 personer i bilen og lite kjølevæske. Da ble motoren litt varm og jeg fikk en turtallsbegrensing på 3000 rpm. Bortsett fra det gikk det fint!

Det sier meg lite. Betyr det at du kunne fortsette å kjøre, men sakte?

Lillemus skrev (7 timer siden):

Jeg har en gang opplevd at vi ikke kom opp på sommerføre, da kjørte vi en Toyota Yaris med 1-liters motor og var 4 voksne i bilen og det var styggbratt. Hadde ikke sjans til å komme opp. 

Kommer bare til å være en eller to i bilen, men den kommer jo til å pakkes tungt med telt og stoler og bord.

kupton skrev (6 timer siden):

Det kal ikke være noe problem. Det er ulike bensinmotorer, men selv den minste på 60HK drar denne lille bilen med to personer opp vestlandsveger. Har du manuell girkasse, passer du bare på å kjøre på lavt nok gir. Ikke presse den i høye gir. Så er det smart å ha sjekket at en har nok kjølevæske før en starter.

Håper du har rett. Jeg girer alltid med i bakker, men syntes det er skummelt på grunn av lyden som da kommer.

• 2 uker senere...
On 8/30/2023 at 8:32 PM, Fru2020 said:

Dette er en bil jeg ikke kjenner veldig godt. Men liten er den og det er vel ca 60 hester på de minste motorene, kan de ikke fås opp til 80 hester også?
Så lenge bilen din er i orden ellers, så er det bare å dra på ferie på vestlandet. Sørg for å ha litt turtall på motoren i motbakkene, så går dette bra. 
Men lager du kø så kjør til side ofte, ikke hindre øvrige trafikk. 

God tur:-)

mrxx skrev (12 timer siden):

Dette er en bil jeg ikke kjenner veldig godt. Men liten er den og det er vel ca 60 hester på de minste motorene, kan de ikke fås opp til 80 hester også?
Så lenge bilen din er i orden ellers, så er det bare å dra på ferie på vestlandet. Sørg for å ha litt turtall på motoren i motbakkene, så går dette bra. 
Men lager du kø så kjør til side ofte, ikke hindre øvrige trafikk. 

God tur:-)

Takk for tilbakemelding. 

Da satser jeg på ferie til sommeren🌞

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...