Gå til innhold

Vondt å se på at katter må leve som innekatter å aldri får være ute iløpet av livet

Anbefalte innlegg

Ser på "Petter der ingen vil bo" og syns så synd i kattene der og andre steder der de aldri får være utendørs. Er ikke rart de mjauer de kan jo ikke ha det noe bra. Deres naturlige instinkt er jo å være ute å jakte, se andre katter. De må ha et forferdelig kjedelig og trist liv. Bare sitte i vinduskarmen (om de i de hele tatt har en vinduskarm det er mulig å titte ut av) å se livet fare forbi😥

Anonymkode: 6e87d...eea

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ser på "Petter der ingen vil bo" og syns så synd i kattene der og andre steder der de aldri får være utendørs. Er ikke rart de mjauer de kan jo ikke ha det noe bra. Deres naturlige instinkt er jo å være ute å jakte, se andre katter. De må ha et forferdelig kjedelig og trist liv. Bare sitte i vinduskarmen (om de i de hele tatt har en vinduskarm det er mulig å titte ut av) å se livet fare forbi😥

Jeg har hatt to innekatter jeg, men de kunne gå ut på svalgangen og der var det faktisk et par andre katter å leke med også.  Kunne ikke slippe de ut for ungene i bakgården tok de i halen og svingte de i lufta.  Jeg tror mine hadde det bra.  Den ene falt ned og var borte i tre mnd og da den kom hjem ville den ikke ut overhode.

Dorthe skrev (16 minutter siden):

Jeg har hatt to innekatter jeg, men de kunne gå ut på svalgangen og der var det faktisk et par andre katter å leke med også.  Kunne ikke slippe de ut for ungene i bakgården tok de i halen og svingte de i lufta.  

Men i alle dager. Hva slags bøllefrø var det? Sa du ikke fra til foreldrene?

Anonymkode: 4284d...26f

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er veldig ambivalent til dette med katt... En innekatt kan ha det helt fint om den får anledning til å klatre, gjemme seg, ha flere liggeplasser og har leker som tilfredsstiller nysgjerrigheten og gir den aktivitet inne og en eier som gir den masse oppmerksomhet. Om den ikke har dette i stor nok grad vil den nok kunne mistrives og kjede seg, selv om katter gjerne sover store deler av døgnet.

Utekatter får nok aktivitet, men på den annen side er det jo mange farer ute - som trafikk, rev, grevling, mennesker som ikke vil dem vel osv. I tillegg kan katter være plagsomme i den forstand at de driter i blomsterbed, sloss og skader seg, markerer på andres eiendom og ting som står ute (leker, barnevogner, utemøbler, dører osv) og ikke minst tar katter bare i Norge 7 millioner fugler hvert eneste år - og de fleste av disse er katter som egentlig får mer enn nok mat hjemme, de bare gjør det fordi de har lyst.

Det burde være påbudt med chip-merking og sterilisering/kastrering av vanlige huskatter for å få bukt med problemet, men så lenge det finnes katteeiere som mener at kastrering er dyreplageri eller at hunnkatten i alle fall må få ett kull før den kastreres så vil vi aldri få slutt på dette.

Jeg mener i utgangspunktet at det å ha kjæledyr er dyremishandling. Tanken på fugler som lever livet sitt i bur er bare trist. Jeg vokste opp med nymfeparakitt og har som voksen hatt veldig lyst på det, men samvittigheten min tillater det ikke.

Jeg har katt. Det er en utekatt. Jeg mener katter skal være utekatter. Der får de leve i nærheten av naturen og lever nærmere slik dyr skal. Ja, det innebærer farer. Men det er konsekvensen av å leve fritt. Også det å være menneske er forbundet med farer, men ingen tenker på å stenge oss inne i en liten leilighet og sier at vi sover så mye at det går fint.

Jeg tenker litt i samme baner som fru2020. Vi mennesker er så utrolig respektløse mot annet liv og natur, og vi tar oss til rette og tror vi bare kan bruke annet liv for egen fornøyelse- uten å tenke på dyrenes beste. Jeg skjønner ikke at det er lovlig med burdyr engang. Hvem kan ha glede av å se på et dyr i bur dag og og dag inn? Snakk om å innskrenke livet til levende vesener. 

Vi avler fram dyr kun for å ha glede av dem, og sånn var det jo ikke i utgangspunktet. Da var de til nytte. 

Det er ren egoisme å avle bort naturlige behov hos dyr, og det er ren egoisme å tenke at dyr som liker å streife og jakte skal ha et verdig liv innendørs. Nei, de lider nok ikke, og de har det sikkert bra. Det er bare tanken på at "bra nok" skal være best fordi vi vil ha et levende vesen å glede oss over som jeg syns blir så feil. 

Jeg blir provosert over at det fins dyrehager. Jeg blir provosert når folk kjører rundt i territorier til ville dyr og forstyrrer dem- og tror at det er greit og festlig fordi de ser en ekte løve. Eller elefant. Eller hvilket dyr som helst. 

Vi mennesker er skikkelig ekle egoistiske kryp mange ganger- fullstendig uten respekt og ydmykhet.

Phu. Jeg har ikke hatt en dårlig start på dagen altså 🙃 dette bare opptar meg. 

Annonse

Fru2020 skrev (33 minutter siden):

Jeg mener i utgangspunktet at det å ha kjæledyr er dyremishandling. Tanken på fugler som lever livet sitt i bur er bare trist. Jeg vokste opp med nymfeparakitt og har som voksen hatt veldig lyst på det, men samvittigheten min tillater det ikke.

Jeg har katt. Det er en utekatt. Jeg mener katter skal være utekatter. Der får de leve i nærheten av naturen og lever nærmere slik dyr skal. Ja, det innebærer farer. Men det er konsekvensen av å leve fritt. Også det å være menneske er forbundet med farer, men ingen tenker på å stenge oss inne i en liten leilighet og sier at vi sover så mye at det går fint.

I alle dager… å ha dyr er dyremishandling? Så da mener du at halve Norge som har husdyr driver med dyremishandling? …….

Anonymkode: 3bb40...235

Dorthe skrev (11 timer siden):

Jeg har hatt to innekatter jeg, men de kunne gå ut på svalgangen og der var det faktisk et par andre katter å leke med også.  Kunne ikke slippe de ut for ungene i bakgården tok de i halen og svingte de i lufta.  Jeg tror mine hadde det bra.  Den ene falt ned og var borte i tre mnd og da den kom hjem ville den ikke ut overhode.

Hva slags naboer hadde du? 

Dorthe skrev (1 minutt siden):

Vanlige naboer som man har når man bor i sentrum av Oslo 😀

Jammen det er ikke normalt å mishandle dyr … er det voksne som gjør dette? 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jammen det er ikke normalt å mishandle dyr … er det voksne som gjør dette? 

Nei, ikke voksne.  Men folk er forskjellige og noen er bare ikke glad i dyr.

Jeg så også på den serien. De røyker til og med inne med husdyrene sine rett ved siden av, kan umulig være bra? Ellers så finnes det rasekatter som kan være inne, for eksempel Ragdoll katter, de kan være innekatter. Man kan også ta med katten ut i bånd så den får vært litt ute. Jeg vil ikke si at å ha hund er dyreplageri, noen hunder går jo etter eieren uten bånd?

Everybody skrev (3 minutter siden):

Jeg så også på den serien. De røyker til og med inne med husdyrene sine rett ved siden av, kan umulig være bra? Ellers så finnes det rasekatter som kan være inne, for eksempel Ragdoll katter, de kan være innekatter. Man kan også ta med katten ut i bånd så den får vært litt ute. Jeg vil ikke si at å ha hund er dyreplageri, noen hunder går jo etter eieren uten bånd?

Hunder er flokkdyr som er avhengig av en leder. Hundeeiere er sjefen i flokken ( eller bør helst være det ), så hunder følger etter ja. 

Annonse

Dorthe skrev (1 time siden):

En stor skam at det finnes sånne folk! 

Vår katt likte seg best inne men måtte ut om natten, noe den ikke likte. Han sov stort sett hele dagen og var en rolig katt, veldig folkesky og full i angst da det kom folk. Nett som meg. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I alle dager… å ha dyr er dyremishandling? Så da mener du at halve Norge som har husdyr driver med dyremishandling? …….

Jeg mener at utekatt er ok. Utekattene styrer livet sitt selv.

Hamster i et lite bur uten natur. Fugler som ikke får fly. Hunder som lukkes inn på et lite rom i åtte ni timer mens eier er på jobb.

Kjæledyrkonseptet setter menneskers behov først.

Worriesome Plenty 2
Fru2020 skrev (1 time siden):

Jeg mener at utekatt er ok. Utekattene styrer livet sitt selv.

Hamster i et lite bur uten natur. Fugler som ikke får fly. Hunder som lukkes inn på et lite rom i åtte ni timer mens eier er på jobb.

Kjæledyrkonseptet setter menneskers behov først.

Tror du idylliserer hvordan dyr har det i naturen. Å holde fugl kan være bra for fuglen. Papegøyer forelsker seg ofte i eier. Men jeg mener a likevel at de ikke bør selges fritt som en gjenstand. Det er mange ulykkelige fugler som sitter i ett bur og ikke er tamm pga innfall om å skaffe dyr som egentlig trenger mye sosialt.

Hunder har det nok generelt bra. De er avlet opp til å kunne trives hos mennesker i motsetning til feks en ara papegøye som trenger masse trening og oppmerksomhet og ofte ender som en vandrepokal som kan leve til den er 80. Og som har intelligensen til ett menneske på 4 år. Å holde store papegøyer er like krevende som å ha småbarn.

Dorthe skrev (4 timer siden):

Så gi drittungene en lusing da. Man kan ikke godta mishandling av dyr.

Worriesome Plenty 2 skrev (2 timer siden):

Villkatter som adopteres blir ofte svært glad i eierne sine. Å være katt uten hjem er IKKE noe godt liv.

Nettopp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...