Gå til innhold

Favoritt musikal?

Anbefalte innlegg

Musikaler skal aller helst oppleves live, på en scene. En film blir helt annerledes.

Les miserables: Så den i London da jeg var 18 år - helt fantastisk! Hadde lest boka også da fra før, så jeg kjente historien godt. Filmen som kom for en stund siden (10 år siden kanskje?) er god! 

Chicago: så den her i byen med ungdommer, for 3 år siden. De var utrolig gode! Flott musikk, fengende historie. Hadde aldri hørt om den før.

Mamma Mia: så den i Oslo for 2 år siden. Veldig bra! Men med den så er jeg mest vant til filmen, så det var litt rart å se det som teater etter filmen.

Bloodbrothers: så den i London da jeg var 18. Ble veldig betatt av historien og sangene. Toppen på kransekaka var at den ene skuespilleren (den kjekkeste) tok tbanen sammen med oss etterpå 🤩🤩🤩

Så som i himmelen: flott musikal, men ikke så bra dom filmen (som jeg har sett "hundre ganger".

Har sikkert sett flere, men det var de jeg kom på nå. Scene trumfer altså film. MEN når en har blitt glad i filmen først, kan det innimellom bli litt rart og ensformig å se historien på scene som musikal...

Fortsetter under...

påskelilje skrev (4 timer siden):

Musikaler skal aller helst oppleves live, på en scene. En film blir helt annerledes.

Les miserables: Så den i London da jeg var 18 år - helt fantastisk! Hadde lest boka også da fra før, så jeg kjente historien godt. Filmen som kom for en stund siden (10 år siden kanskje?) er god! 

Chicago: så den her i byen med ungdommer, for 3 år siden. De var utrolig gode! Flott musikk, fengende historie. Hadde aldri hørt om den før.

Mamma Mia: så den i Oslo for 2 år siden. Veldig bra! Men med den så er jeg mest vant til filmen, så det var litt rart å se det som teater etter filmen.

Bloodbrothers: så den i London da jeg var 18. Ble veldig betatt av historien og sangene. Toppen på kransekaka var at den ene skuespilleren (den kjekkeste) tok tbanen sammen med oss etterpå 🤩🤩🤩

Så som i himmelen: flott musikal, men ikke så bra dom filmen (som jeg har sett "hundre ganger".

Har sikkert sett flere, men det var de jeg kom på nå. Scene trumfer altså film. MEN når en har blitt glad i filmen først, kan det innimellom bli litt rart og ensformig å se historien på scene som musikal...

Oi du har sett masse! Jeg har aldri sett musikal før live. Vil tro det er flott!

Grendel skrev (5 timer siden):

Jeg synes det er mange ganske bra musikaler, men ingen som stikker seg veldig ut. Det er få som har flere enn et par virkelig bra sanger. Jeg tror jeg velger Hair. Jeg vil tro Porgy and Bess har høyest musikalsk kvalitet, men har ikke sett den.

Hvis jeg skal gå kun etter musikken velger jeg rett og slett Mamma Mia. Det koster meg sikkert all kred som kulturpersonlighet siden det er en feelgood jentefilm, men  jeg har lav fallhøyde uansett. Det er kanskje litt juks siden den trekker fra hele diskogeafien til ABBA.

Som i filmen da eller musikalen? Jeg synes igrunn filmen er bra. Spesielt hun som spiller moren. Husker ikke navn. :)

kupton skrev (5 timer siden):

Så MamaMia to ganger i London. En helt fantastisk opplevelse 🎼

Hørtes flott ut. Jeg skal nå kikke etter om det er noe bra i løpet av høsten på bra musikaler her i byen. Kan vel neppe måle seg med London. 😃

Babette skrev (8 timer siden):

Det er mange som er verdt å nevne. Men den beste musikalen jeg har sett "live" er Book of Mormon, med Frank Kjosås i hovedrollen. Liten mann med stor stemme.

Ja, den så jeg også, her i Kristiansand. Veldig spesiell historie da! Men flotte skuespillere og flott musikk (selv om jeg ikke husker noen sanger nå 😄 )

Glitter skrev (4 timer siden):

Oi du har sett masse! Jeg har aldri sett musikal før live. Vil tro det er flott!

Som i filmen da eller musikalen? Jeg synes igrunn filmen er bra. Spesielt hun som spiller moren. Husker ikke navn. :)

Hørtes flott ut. Jeg skal nå kikke etter om det er noe bra i løpet av høsten på bra musikaler her i byen. Kan vel neppe måle seg med London. 😃

Når du er så glad i musikaler, så burde du absolutt se om du kan få gått på en forestilling! Her i min by er det mye som skjer, både av profesjonelle, men også ungdommer som er knallflinke (enten barne - og ungdomsteater eller musikklinjefolk på videregående)

påskelilje skrev (1 time siden):

Når du er så glad i musikaler, så burde du absolutt se om du kan få gått på en forestilling! Her i min by er det mye som skjer, både av profesjonelle, men også ungdommer som er knallflinke (enten barne - og ungdomsteater eller musikklinjefolk på videregående)

Hadde vært artig, men det er ingen forestillinger av den type satt opp langt fram. I konserthuset i hvertfall. Vet ikke om andre steder. Du sier ungdomsteater. Kanskje de har noe sånt her. 

Annonse

Jeg _elsker_ musikaler!! Vanskelig å kåre én favoritt! 🙂 Og jeg synes både film og teater er bra.

Men Les Misreables, som jeg så både i London og i Oslo på sent åttitall, er nok høyt oppe. Etter at jeg så forestillingen to ganger i løpet av få år, spilte jeg nesten LP'en i filler, så da jeg så den på nytt på Folketeatret for 4-5-6- (?) år siden, var det litt skuffelse over at den skilte seg litt fra de jeg hadde sett før, selv om det fortsatt var bra. 

Fra filmverdenen er jo Grease en favoritt fra ungdommen. Jeg var forresten på sånn sing-along-forestilling med den i fjor eller når det var. Det var stort sett damer på min egen alder +/- 10 år tilstede. Utrolig morsomt! :D 

Nå husker jeg ikke alt jeg har sett på scenen, men @Babette nevner Book of Mormon. Den var jo bare fantastisk! Også denne så jeg to ganger, med bare et par måneders mellomrom, fordi jeg fikk en billett. Kjosås er jo superbra, men jeg ble også utrolig sjarmert av Kirstoffer Olsen.

Hva ellers har jeg sett på scenen i inn- og utland? Hm.. Mamma Mia, Miss Saigon, Phantom of the opera, Tolvskillingsoperaen, Rocky Horror show, Annie, Cats, Jesus Christ Superstar (med bl.a. Hank von Helvete og Frank Kjosås), Evita (også her mener jeg Kjosås var med), og sikkert flere jeg ikke kommer på akkurat nå. Spelemann på taket var også fantastisk, særlig Pål Christian Eggen. Tror også jeg så Chicago som en studentoppsetning i Trondheim for lenge siden - lenge før filmen.

Men jeg har også sett filmen Chicago, og synes den er veldig bra. Jeg likte også veldig godt Moulin Rouge. En film som sjelden nevnes, er Yentl, med Barbra Streisand. Nydelig sang og rørende historie. 

Jeg kan også trekke fram noen eldre filmer som er verdt å se: Singing in the rain (som jeg også har sett på scenen) - jeg blir nesten litt forelsket i Gene Kelly. Og så mener jeg at Trollmannen fra Oz er en del av allmenndannelsen å se. Jeg ble lettere sjokkert da jeg i fjor oppdaget at mannen min ikke tok referansen "yellow brick road" annet enn knyttet til Elton John, så da måtte jeg jo påse at han fikk sett Trollmannen fra Oz. Jeg synes absolutt den står seg, selv om den jo er fryktelig gammel. 

Kom på noen flere filmer jeg kan anbefale, dersom du vil se musicals:

Little shop of horrors, Hairspray, og den gode, gamle Gentlemen prefer blondes med Marilyn Monroe 🙂

Ellers så kom jeg på at jeg også har sett West side story, Chess og Hair på scenen (og et par av dem også på kino)

Jadda! :D 

morsan skrev (20 minutter siden):

Kom på noen flere filmer jeg kan anbefale, dersom du vil se musicals:

Little shop of horrors, Hairspray, og den gode, gamle Gentlemen prefer blondes med Marilyn Monroe 🙂

Ellers så kom jeg på at jeg også har sett West side story, Chess og Hair på scenen (og et par av dem også på kino)

Jadda! :D 

Å little shop of horror har jeg sett mange ganger.😁 Takk for mange fine tips. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...