Gå til innhold

Autumn bucket list

Anbefalte innlegg

Fru2020 skrev (9 minutter siden):

Det finnes sikkert slike lavterskelturer i området her også. Jeg har ikke noe som helst utstyr. Jeg er også for stor for en vanlig sovepose. Mulig det finnes plus size soveposer, det vet jeg ikke. Men sist jeg lå i en sovepose så ble det tydelig at jeg var blitt for stor og det er tjue år siden.

Jeg stresser med ordet friluftsliv. Føler at det må innebære skog og fjell. Men så var det en som påpekte at alle turene mine langs fjorden og på strendene også er friluftsliv. 

Det finnes absolutt soveposer i plus size. Jeg har en sovepose fra warmpeace som er kjøpt fra hekta på tur som er skikkelig god og romslig. De kan du få kjøpt i plus size også, og hvis du har behov for større finnes det extender i samme merke som utvider soveposen. 

Ellers støtter jeg det Vhanja sier. Ordet friluftsliv rommer så mye. Det må ikke være lange turer med tung sekk. Det kan også være hygge rundt bålpanne i hagen og små dagsturer i nærområdet. 

Fortsetter under...

Fru2020 skrev (1 time siden):

Jeg er redd for å gå meg vill, redd for å ikke ha riktig klær, redd for at turen blir for tøff fysisk. 

Her tenkte jeg at jeg skulle komme med et svar om å starte i det små, og så har jo @Vhanja og @Martine gjort akkurat det: :)  

Vhanja skrev (37 minutter siden):

Du trenger jo ikke starte med overnatting. Hva med å pakke lunsj og drikke, gå så langt som du er komfortabel med, kos deg med lunsj i nydelige omgivelser og så går du hjem igjen. 

Så kan du utvide til at du etterhvert, hvis du vil, tar med deg utstyr til å varme mat ute. Deretter til å lage/tilberede den osv. Gradvis øk hvor langt du går, hvor lenge du er der og hva du gjør. :)

Martine skrev (27 minutter siden):

Ellers støtter jeg det Vhanja sier. Ordet friluftsliv rommer så mye. Det må ikke være lange turer med tung sekk. Det kan også være hygge rundt bålpanne i hagen og små dagsturer i nærområdet. 

Jeg er helt enig med dere begge. 

Og dermed fortsetter jeg svaret til @Fru2020

Uansett hva det gjelder i livet, så kan man fort ende opp med å grue seg unødvendig mye, og tenke tanker om hvor vanskelig og tøft det kan bli. Men hvordan bør du gå fram hvis du skal spise en hel elefant? Jo, du tar én bit av gangen. Sånn er det med andre ting i livet også, herunder friluftsliv. Ikke tenk at du skal være «Monsen på villspor». De færreste er der. Kanskje vil din «greie» være lettere turer med kaffe på termos og matpakke? Det er mange merkede stier og man trenger ikke gå utenfor dem.

Vhanja skrev (1 time siden):

Du trenger jo ikke starte med overnatting. Hva med å pakke lunsj og drikke, gå så langt som du er komfortabel med, kos deg med lunsj i nydelige omgivelser og så går du hjem igjen. 

Så kan du utvide til at du etterhvert, hvis du vil, tar med deg utstyr til å varme mat ute. Deretter til å lage/tilberede den osv. Gradvis øk hvor langt du går, hvor lenge du er der og hva du gjør. :)

Jeg har tenkt tanken på å ta med meg en termos når jeg går tur langs sjøen. Når jeg går turer er det med lydbok i øret og fort frem og tilbake. Jeg går jo glipp av hele sjøen. Jeg har tenkt at jeg burde sette meg ned og lytte til bølgene.

Martine skrev (1 time siden):

Det finnes absolutt soveposer i plus size. Jeg har en sovepose fra warmpeace som er kjøpt fra hekta på tur som er skikkelig god og romslig. De kan du få kjøpt i plus size også, og hvis du har behov for større finnes det extender i samme merke som utvider soveposen. 

Jeg vet ikke om jeg noensinne kommer dit at det kan forsvares å kjøpe en sovepose. Men det virker jo veldig befriende å sove ute. 

Men jeg skal begynne i det små

morsan skrev (59 minutter siden):

Her tenkte jeg at jeg skulle komme med et svar om å starte i det små, og så har jo @Vhanja og @Martine gjort akkurat det: :)  

Jeg er helt enig med dere begge. 

Og dermed fortsetter jeg svaret til @Fru2020: 

Uansett hva det gjelder i livet, så kan man fort ende opp med å grue seg unødvendig mye, og tenke tanker om hvor vanskelig og tøft det kan bli. Men hvordan bør du gå fram hvis du skal spise en hel elefant? Jo, du tar én bit av gangen. Sånn er det med andre ting i livet også, herunder friluftsliv. Ikke tenk at du skal være «Monsen på villspor». De færreste er der. Kanskje vil din «greie» være lettere turer med kaffe på termos og matpakke? Det er mange merkede stier og man trenger ikke gå utenfor dem.

Jeg er redd for å gå meg vill selv på merkede stier. Jeg tør ikke gå til det mest vanlige turmålet her i området selv om en hele tiden ser toppen man skal til. Jeg er utrolig pinglete når det kommer til natur. Jeg er så veldig redd for å gjøre noe feil, så jeg går bare turer langs grusveien. Helst rundt et vann. 

Jeg har en topp som jeg bor i bunnen av. Toppen ligger rett der. Men jeg tør ikke gå fordi jeg er ikke hundre prosent sikker på hva som er den mest brukte løypen.

Men jeg skal definitivt ta med meg en termos på tur en dag og ta meg tid til å sanse naturen. 

Fru2020 skrev (44 minutter siden):

Jeg er redd for å gå meg vill selv på merkede stier. Jeg tør ikke gå til det mest vanlige turmålet her i området selv om en hele tiden ser toppen man skal til. Jeg er utrolig pinglete når det kommer til natur. Jeg er så veldig redd for å gjøre noe feil, så jeg går bare turer langs grusveien. Helst rundt et vann. 

Jeg har en topp som jeg bor i bunnen av. Toppen ligger rett der. Men jeg tør ikke gå fordi jeg er ikke hundre prosent sikker på hva som er den mest brukte løypen.

Men jeg skal definitivt ta med meg en termos på tur en dag og ta meg tid til å sanse naturen. 

Fint å ta med termos og nyte naturen :) 

Jeg vet flere har hatt glede av å være med på Stolpejakten. Mange av de ligger ofte nære der folk bor og så har man jo også digitalt kart som viser hvor du er i kartet. 

morsan skrev (13 minutter siden):

Jeg vet flere har hatt glede av å være med på Stolpejakten. Mange av de ligger ofte nære der folk bor og så har man jo også digitalt kart som viser hvor du er i kartet. 

Stolpejakt og geocaching er supert for å komme seg ut :)

Annonse

morsan skrev (1 time siden):

Vhanja skrev (56 minutter siden):

Stolpejakt og geocaching er supert for å komme seg ut :)

Lillemus skrev (49 minutter siden):

Jaaaaa! Og Pokemon Go! :D 

Jeg har drevet litt med geocaching og Pokemon go. Men det er mange år siden. Stolpejakt er det ikke i området her, bare i en av kommune her er det stolper.

Jeg burde kommet meg mer ut i naturen. Forskningen enes jo om hvor godt det er for den mentale helsen. 

morsan skrev (20 minutter siden):

Jeg har bare vært på én stolpejakttur, med ei venninne, og det var fint. Pokemon go og geocaching har jeg ikke prøvd. Men jeg synes det er veldig fint med god, gammeldags  turorientering, hvor vi kjøper en pakke med papirkart 😅

Det kan også kjøpes i appen turo nå. 😊 Da kan du kjøpe ett og ett kart,det er kjempegøy! Men det krever at du kan lese kart og har god retningssans og orienteringsevne. 

Lillemus skrev (22 minutter siden):

Det kan også kjøpes i appen turo nå. 😊 Da kan du kjøpe ett og ett kart,det er kjempegøy! Men det krever at du kan lese kart og har god retningssans og orienteringsevne. 

Ja, inkludert i pakken med papirkart er også en kode til å se turene i appen, som man kan supplere kartene med :) Uansett har de også noen enkle turer hvor man ikke trenger å være særlig erfaren. Jeg løp imidlertid orientering som barn/ungdom, og er derfor vant med kart. 

Mitt inntrykk er at stolpejakt her omkring oftere er tettere på der folk bor, i «100-metersskoger», og derfor blir det litt mer «lavterskel» for folk som går alene, eller som ønsker å ta offentlig kommunikasjon til der turen starter, ellers som av andre griner ikke ønsker å gå på tur på «øde» steder.

Den turorienteringen vi deltar i, har mange av turene dypere inn i skogen – lengre fra folk. Jeg vil helst ha det slik, men det er bra det finnes ulike tilbud. 

morsan skrev (16 minutter siden):

Ja, inkludert i pakken med papirkart er også en kode til å se turene i appen, som man kan supplere kartene med :) Uansett har de også noen enkle turer hvor man ikke trenger å være særlig erfaren. Jeg løp imidlertid orientering som barn/ungdom, og er derfor vant med kart. 

Mitt inntrykk er at stolpejakt her omkring oftere er tettere på der folk bor, i «100-metersskoger», og derfor blir det litt mer «lavterskel» for folk som går alene, eller som ønsker å ta offentlig kommunikasjon til der turen starter, ellers som av andre griner ikke ønsker å gå på tur på «øde» steder.

Den turorienteringen vi deltar i, har mange av turene dypere inn i skogen – lengre fra folk. Jeg vil helst ha det slik, men det er bra det finnes ulike tilbud. 

Her er det veldig mange kart på Stolpejakt, så noen er lette å ta til fot, sykkel eller rullestol, andre må man langt ut i marka for å finne. 😊

I turo-appen kan man kjøpe en og en tur, da slipper man å betale 200,- for 5 turer hvor man kanskje tar en eller to. Ulempen er jo at man kun har kartet på mobilen da. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...