Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg fødte et stort barn for 11 mnd siden (4900g/55cm/37,5cm hode). Det ble en grusom 14 timers fødsel der det tok 4 timer etter full åpning før hodet hadde skrudd seg ned og barnet var ute. Barnet lå høyt med hodet på skakke, noe jeg skjønte etterpå siden jeg aldri hadde følelsen av å ha barnet "mellom bena" siste tiden. Jeg var heldig og unngikk vacum med et nødskrik. Dise timene var et sant h.. Jeg hadde store smerter hele tiden og revnet innvendig på begge sider av skjeden. Det føltes som at hodet "sprengte" meg helt og da barnet endelig kom ut var jeg totalt utslitt og hadde like store smerter i over en halv time til jeg ble sydd. Dette gjorde at jeg ikke orket å se barnet på en time og hele opplevelsen var grusom. Dermed har angsten for neste fødsel har satt seg. Det sies at neste barn blir større. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg gikk 15 dager over termin og ble "strippet" slik at fødselen startet. Er det mulig å be om keisersnitt? Er 37,5 et stort hode? Kan jeg måle bekkenet? Kan ultralyd forutse størrelsen på barnet? Kan jeg få igangsatt fødselen før slik at jeg slipper å bli så stor? Var det uforsvarlig å la meg gå så lengeover? Da jeg var til ultralyd på 15. dagen ble barnet anslått å være 5100g. Håper dere kan svare på dette da jeg gjerne vil ha flere barn men ikke orker en slik opplevelse igjen. Jeg fikk store problemer med underlivet pga den harde fødselen og har nedsunket skjedevegg og svak bekkenbunn, og etter 11 mnd er jeg forsatt så plaget at jeg er henvist til spesialist.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47521-neste-barn-ogs%C3%A5-stort/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest polaris

Hei oro73!

Jeg er ikke jordmor, men tenkte bare jeg ville dele noen av mine erfaringer med deg. Du spør om hodeomkrets på 37,5 er mye. Det er visst ikke veldig mye i hvertfall. Min sønn hadde hodeomkrets på 38 cm, og da jeg lurte på om det var mye fikk jeg beskjed om at neida, det var helt normalt. Kanskje litt større enn snittet, men ikke veldig stort, og skulle ikke være til hinder for normal fødsel.

Det å anslå babyens størrelse er visst nok også ganske vanskelig. I likhet med deg gikk jeg 15 dager over termin. Den 14. dagen var jeg på overtidskontroll, hvor legen med ultralyd anslo babyen til 4600 gram. Han sa da at det var helt normalt å bomme med en halvkilo, og at det hadde hendt de hadde bommet med 1,5 kg! Riktignok da sånn at babyen var MINDRE enn antatt, men det er tydelig at ultralyd ikke er noen eksakt vitenskap.

Jeg ble igangsatt ved at jordmor "tok vannet", og etter noen timer med ineffektive rier, (for korte), hode som ikke sank ned, epidural og en baby som begynte å bli stresset, så endte det hele med keisersnitt. Bakgrunnen var "avvikende bakhodefødsel", occiput posterior, dvs at nesen vendte frem i stedet for bak. ("Stjernekikker"). Dermed ble utgangsvinkelen litt feil, hodet ble "for stort", og sank altså ikke ned.

Jeg fikk videre beskjed om at feilstilling var ganske vanlig når fødselen ble igangsatt, og at det var ingenting som skulle tilsi at forløpet skulle gjenta seg neste gang. Kan også legge til at gutten min var "bare" 4100 gram og 52 cm, så fødselslegens estimat på ultralyd dagen før var en halvkilo feil.

Så ut i fra sånn som jeg oppfatter innlegget ditt så vil jeg tro at problemet med å få babyen ut oppsto fordi hodet sto skjevt og derfor ikke sank ordentlig ned, og det i seg selv har jo ikke noe verken med hodeomkrets eller barnets størrelse for øvrig å gjøre, men kan faktisk skyldes at du ble igangsatt.

Det med størrelsen på barnet, om de "øker" for hver gang, har jeg ingen peiling på. Men det burde jo være en selvfølge hvis fødselen blir veldig lang og hard at du får tilbud om skikkelig smertelindring, f.eks. epidural. Håper jordmor gir deg et ordentlig svar på alle spørsmålene dine!

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...