Gå til innhold

Kan man bli dårligere psykisk dersom man opplever ingen/lite fysisk kontakt i hverdagen?

Anbefalte innlegg

Gjest 8a73d...514

Kan man bli dårligere psykisk dersom man opplever ingen/lite fysisk kontakt i hverdagen? Jeg tenker da på den type fysisk kontakt man ville ha med en kjæreste - stryking, klemming, kyssing, sex osv.

Anonymkode: 8a73d...514

Fortsetter under...

Gjest 8a73d...514
Gjest 29968...ee1 skrev (Akkurat nå):

Jeg tror det…

Anonymkode: 29968...ee1

Ja, det gjør jeg også. Men hadde vert interessant å visst (noen teorier om) hvorfor.

Gjest 8a73d...514 skrev (48 minutter siden):

Kan jeg spørre om du har vert lenge uten fysisk kontakt?

Ja. Bortsett fra å gi klem til nær familie er det mer enn 10 år siden. 

Annonse

Gjest 8a73d...514
Gjest 4bad5...cf7 skrev (7 timer siden):

Jeg merker ingen forskjell i psyken. Er kvinne.

Anonymkode: 4bad5...cf7

Ikke det nei, kanskje teorien min ikke har noe hold. Hehe.

Gjest 8d78a...669
Gjest 8a73d...514 skrev (10 timer siden):

Ja, det gjør jeg også. Men hadde vert interessant å visst (noen teorier om) hvorfor.

Teorien er jo at fysisk kontakt og det å formere seg videre med en av motsatt kjønn er av våre primære behov eller hva det het igjen. 

Anonymkode: 8d78a...669

Jeg vet ikke om det er vitenskaplig belegg i det med kjærlighetsspråk, men jeg vil tro at om en person har fysisk kontakt som sitt primære kjærlighetsspråk, kan en savne det. Men det sies at det finnes flere kjærlighetsspråk. Selv har jeg vansker med fysisk kontakt i mitt forhold, men jeg er bevisst på å vise min omsorg og kjærlighet på andre måter - og det er viktig å kunne snakke om hvorfor det er som det er. Og sammen ha troen på at det vil bedres...

Med det sagt, så ville vi ikke klare oss fra små barn av uten fysisk kontakt med andre - det er en livsnødvendighet og skiller ut viktige stoffer (oxitosin - @ISW får korrigere meg om jeg tar feil...). Det er en god grunn til at de i dag har stort fokus på å få svært prematur fødte ut av kuvøsen og på mors bryst så tidlig som mulig. De ser at det har en positiv innvirkning på flere fysiologiske faktorer hos barnet, bl.a. blodtrykk og overlevelse. Da jeg ble født i uke 27 på tidlig 1980-tallet, ble en straks lagt i kuvøsen og det ble en kunstig fysisk kontakt gjennom håndtering av hender gjennom noen "hansker" ned til barnet i kuvøsen, mye av sykepleierne - foreldrene måtte dra hjem det meste av tiden. Det må ha vært en stor belastning for foreldre.

Videre vet en i dag at barn som har opplevd svært lite fysisk kontakt i sin oppvekst, blir skadelidende av dette på en eller annen måte som ungdom eller voksen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...