misi Skrevet 10. april 2002 Del Skrevet 10. april 2002 Hei! Jeg er i mitt 3.svangerskap, uke 32. Er normalt slank, vanligvis rundt 54/55 kg, 1.68 høy. I mine tidligere svangerskap gikk jeg opp henholdsvis 10 0g 7 kg. Det jeg lurer på er om jeg burde bekymre meg fordi jeg på siste sv.skapskontroll i uke 29 kun hadde gått opp 2.5 kg siden starten av sv.skapet, altså samlet. Veier nå 60 kg. Jeg har egentlig ikke vært noe engstelig, fordi jeg veide et par kg mer enn vanlig når jeg startet denne gang, og i tillegg er magen min veldig stor og fin. Fundusmålet ligger i overkant ov det grønne maksfeltet, så jeg ligger jo langt over normalen. Men har merket at folk i min omgangskrets synes det er merkelig. Legen min har ikke reagert på dette. Merker jo at jeg har blitt litt tynnere på resten av kroppen, men det er jo ikke akkurat som om jeg veide så mye i utgangspunktet at jeg har så mye "å gå på". I mitt 2.sv.skap hvor jeg la på meg 7 kg, la jeg på meg jevnt hele veien, helt til de siste månedene hvor jeg gikk ned litt (og fikk ekstra oppfølging pga det og svangerskapsdiabetes) grunnet mye stress med jobb, flytting og oppussing. Babyen sparker i vei og alt virker veldig bra ellers. Burde jeg ta dette opp med legen, evt be om en ekstra UL for å sjekke at babyen er stor nok og at alt er ok? Vil til sist legge til at jeg aldri har hatt noen spiseproblemer i hele mitt liv. Jeg spiser faktisk mer enn de aller fleste jeg kjenner. Nå i dette sv.skapet har jeg spist ca 3-4 grove brødskiver til frokost med ost/makrell/kjøttpålegg og te/melk.. Salat/musli/rundstykker til lunsj. Epler/ appelsiner/ yoghurt mellom måltidene. Kjøtt/fisk med grønnsaker og 3-4 poteter til middag eller pasta/suppe med hjemmebakt grovbrød i ukedagene. Litt mer "usunn" middag i helgene. I helgene spiser jeg også dessert, og i ukedagene har det ofte blitt ostekake, gjærbakst e.l til kvelds. Drikker ca 4 liter vann om dagen, men har alltid drukket så mye vann. Og jeg har altså IKKE spiseproblemer, og har nesten ikke vært plaget av kvalme i det her svangerskapet. Bare masse halsbrann (som vanlig)! Jeg har litt den hodningen at så lenge magen er stor og fin og langt over normalen, i tillegg til at babyen sparker som besatt, så er det ingenting å stresse seg opp over, men burde jeg være mer engstelig? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47556-for-lite-opp-i-vekt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
tomski Skrevet 10. april 2002 Del Skrevet 10. april 2002 Hei! I mitt første svangerskap var jeg kvalm i 8 mnd. og gikk ikke opp en eneste kilo. Jeg gikk 14 dager over tiden, og fikk ei jente på 3885. Fundusmålet var da under gjennomsnittet og både lege og jordmor trodde at jeg ville få en liten baby. Jeg er nå 32 uker i mitt andre svangerskap. Er like kvalm som forrige gang. I starten av svangerskapet gikk jeg ned 10 kilo. er nå gått opp ca. 6 av disse kiloene. Er fortsatt 4 kilo i minus fra før jeg ble gravid. Lege og jordmor sier at fosteret tar det den trenger, men det er mor det går utover. Etter fødselen hadde jeg gått ned 14 kilo da jeg reiste fra sykehuset. Håper jeg slipper å gå ned like mye denne gangen, for da blir jeg alt for tynn. Høres jo også ut som du spiser sunt og godt. Siden du har 2 barn fra før er det vel ikke så unaturlig at du legger på deg mindre i dette svangerskapet. Vil tro at dagen stort sett går i ett for deg. Dette er mine erfaringer. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47556-for-lite-opp-i-vekt/#findComment-181046 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.