1234 Skrevet 20. september 2000 Del Skrevet 20. september 2000 Jeg er ei jente på 22 år som i flere år har hatt høyt blodtrykk. Jeg veier 68 kg. og er 164 cm høy. Kan vekten min ha med høyt blodtrykk å gjøre? Jeg føler meg for ung til å ha en sånn sykdom. Hvis jeg må på medisinering, har medisinene sterke bivirkninger? Må jeg gå på de hele livet? Jeg må tilføye at jeg trener regelmessig og er forsiktig med saltinntaket. Enkelte ganger kjenner jeg at hjertet mitt dunker hardt, og jeg har endel hodepine. Er dette nødvendigvis et tegn på høyt blodtrykk eller er det normalt? Vennlig hilsen 1234 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4758-h%C3%B8yt-blodtrykk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdo Skrevet 24. september 2000 Del Skrevet 24. september 2000 Svar til 1234. For høyt blodtrykk hos piker på 22 år er meget sjelden. Vanligvis beror diagnosen på enkelt-trykk, som p.g.a. situasjonen kan bli meget høye. Beste måten å fastslå/utelukke forhøyet trykk på i en slik situasjon er å registrere blodtrykket kontinuerlig over minst 24 timer. Utstyr til sli registrering finnes ved de fleste legesentre idag. Du er utvilsomt noe overvektig. Det er vanligvis et nesten lineært forhold mellom vekt og blodtrykk ( d.v.s. at trykket stiger jevn med vekten). Ikke ta problemene med eventuell medisinering på forhånd. Det er meget som taler for at du ikke trenger medisiner i det hele tatt. Og hvis du skulle trenge det , er det all grunn til at du blir inngående vurdert før behandling igangsettes. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4758-h%C3%B8yt-blodtrykk/#findComment-27854 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.