Gå til innhold

Hva er din erfaring med å snakke med fastlegen i stedet for behandler i psykiatrien?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

ISW skrev (1 time siden):

Jeg har ingen behandler i psykiatrien og snakker med fastlegen ved behov. Han er superflink og har støttet meg mye. Også god kompetanse på psykiatri og medisiner.

Så godt å høre 🙂 Hvor god kompetanse har en fastlege på psykiatri sånn generelt sett egentlig? Er det mye av studiet som består av psykiatri? Er ett spørsmål til alle som kanskje måtte ha ett svar hehe.

Anonymkode: 0f4ff...253

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så godt å høre 🙂 Hvor god kompetanse har en fastlege på psykiatri sånn generelt sett egentlig? Er det mye av studiet som består av psykiatri? Er ett spørsmål til alle som kanskje måtte ha ett svar hehe.

Det er nok slik med fastleger at de har ulike interesse- og kompetanseområder. Fastlegen min har jobbet i psykiatrien tidligere (usikker på om dette var et forsøk på spesialisering han angret på eller hva det var) men han er i alle fall ganske up to date på behandling. Og i tillegg er han veldig menneskelig og omsorgsfull. For meg som har mine utfordringer er dette viktig. Men for noen andre kan andre ting være viktigere.

ISW skrev (5 minutter siden):

Det er nok slik med fastleger at de har ulike interesse- og kompetanseområder. Fastlegen min har jobbet i psykiatrien tidligere (usikker på om dette var et forsøk på spesialisering han angret på eller hva det var) men han er i alle fall ganske up to date på behandling. Og i tillegg er han veldig menneskelig og omsorgsfull. For meg som har mine utfordringer er dette viktig. Men for noen andre kan andre ting være viktigere.

Ja, det er jo helt sant det. Jeg har (dessverre) det inntrykket at min fastlege er forholdsvis uinteressert i psykiatri. Den ene gangen jeg var der så sa han "ja når du har slikt et dårlig lynne". Skulle tro han snakket om en hund 😅

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så godt som alle fastleger er spesialister i allmennmedisin. For å komme dit, kreves bla et års sykehustjeneste. De som har tatt denne tjenesten på psykiatrisk avdeling har selvsagt fått et betydelig kompetanseløft.

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva er din erfaring med å snakke med fastlegen i stedet for behandler i psykiatrien?

En vesentlig forskjell vil jo være at de fleste fastleger har satt av ca 15 minutter til konsultasjonen. Behandler i psykiatrien har som regel betydelig lengre tid til rådighet. 

En fordel med fastlege er at vedkommende forholder seg til evidensbasert medisin, mens dersom du har en psykolog som behandler i psykiatrien, risikerer du at vedkommende bare forholder seg til psykologiske teorier som ikke er evidensbasert. 

Kan bestille dobbelttime (eller mer, etter avtale) med fastlegen for å få god nok tid. 

Anonymkode: 98a86...852

frosken skrev (4 minutter siden):

En vesentlig forskjell vil jo være at de fleste fastleger har satt av ca 15 minutter til konsultasjonen. Behandler i psykiatrien har som regel betydelig lengre tid til rådighet. 

En fastlege kan man derimot bestille time hos og snakke med "når man vil". Eller ihvertfall de fleste kan få time samme uke eller uken etter hos sin fastlege. Man trenger ikke noe henvisning dit, man kan ikke få avslag på å snake med fastlegen. Vil du gå dit 1 gang i uken så kan ikke han nekte deg det. Så noe bedre er det med fastlege kontra psykiatrien. 

Anonymkode: ccc35...290

kupton skrev (20 timer siden):

Så godt som alle fastleger er spesialister i allmennmedisin. For å komme dit, kreves bla et års sykehustjeneste. De som har tatt denne tjenesten på psykiatrisk avdeling har selvsagt fått et betydelig kompetanseløft.

Åja, det visste jeg ikke men det er jo supert om man får en slik fastlege som psykiatrisk pasient.

frosken skrev (20 timer siden):

Kan man ikke bestille dobbel-trippel time?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan man ikke bestille dobbel-trippel time?

Jo, det kan man vel kanskje hos mange. Min fastlege setter alltid opp dobbelttime til meg. Vi møtes en gang i mnd for samtale, og hvis det er noe fysisk samtidig tar jeg opp det. Veldig grei ordning synes jeg. Fastlegen er interessert i psykisk helse, og jeg er veldig fornøyd med fastlegen min. 

Annonse

Da jeg begynte hos min forrige fastlege, var han ny som fastlege og det tok ikke lange stunden før han begynte med å snakke med en psykiater for råd og veiledning.  Dette gjorde han til en flott samtalepartner for meg. Fastlegen ville jeg skulle komme 1 gang i måneden og hvis han merket forverring, så ville han se meg hyppigere. På mitt dårligste fikk jeg tilbud om samtale 2 ganger i uka. Dette gjorde til at jeg greide å holde hodet over vannet. Dessverre så sluttet han som fastlege.  Så en fastlege kan godt være flink med oss som sliter psykisk. 

Jeg har månedlige samtaler med fastlegen. Det er veldig fint. Jeg hadde i tillegg tre timer i uken i spesialisthelsetjenesten og tre timer med folk fra kommunen. Det som var så godt med fastlegen gjennom den verste sykdomsperioden var at hun holdt fast i det friske med meg. Alle de andre hadde bare sett meg alvorlig syk og hadde bare en ide om hvordan jeg kunne være som syk. Alle de trodde jeg hadde vært syk hele livet. Men fastlegen stod fast på at du har vært frisk hele ditt voksne liv, dette er en fase. 

Nå er alt avsluttet, men jeg holder på samtalen med fastlegen bare for å ha kontakt med helsevesenet. Hun pleier sette opp rundt 45 minutter til meg.

Jeg forholder meg kun til psykiater i DPS nå etter hennes ønske, hennes argumenter var gode. 

Synes det er en lettelse i det faktisk. 

Psykiater jobber i et team, så problemstillingene jeg har blir diskutert der og hun presenterer alternative løsninger. Så kommer vi to i fellesskap til enighet om veien videre.

Dette fungerer veldig fint for meg, og jeg har merket en god bedring. Kan fort bli mange kokker dersom fastlege også skal styre på siden?

Jeg snakket så vidt med fastlegen en gang ifm sykemelding. Jeg hadde det bla tøft pga et søsken som var veldlg syk og som jeg ikke visste om levde fra dag til dag. Jeg opplevde det som godt og omsorgsfullt å snakke med han. Samtidig er jeg redd for omsorg, så jeg kjenner jeg tar litt avstand når noen gir meg det. Jeg foretrekker å snakke med en behandler fordi denne har et annet fokus enn å gi omsorg. En behandler gir omsorg på en annen måte i form av bl a endring og gjøre pas obs på ubensiktsmessige ting. 

Jeg har hatt lite kontakt med fastlegen om min psykiske helse. Men jeg har ikke hatt fastlegen så lenge heller og har hatt endel somatiske plager jeg måtte ta tak i, men det blir nok litt mer når det blir avsluttet hos psykiateren jeg går til. Men fastlegen har fått litt oppdateringer av psykiater etter mitt ønske. 

Endret av aa-k-j

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...