Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 30 uker på vei, og hovnet for to dager siden kraftig opp i leggene og halveis oppover lårene, men ikke i anklene og føttene.

Dette kom plutselig om kvelden, men gikk over utpå morgenen etter at jeg hadde ligget med bena høyt om natten.

Jeg har ikke hatt antydning til hevelse noe sted i kroppen tidligere.

Allerede på formiddagen i går begynte jeg å føle ubehag/ lett smerte i leggene igjen, selv om det ikke ble så hovent og hardt som dagen før.

I dag har jeg kjent ubehag fra morgenen av, selv om hevelsen går ned om natten.

Hva er det som skjer når gravide hovner opp på denne måten, og kan det være farlig på noen måte?

Da tenker jeg ikke på svangerskapsforgiftning, for det har jeg ikke, men mer på det at det "sprenger" så kraftig i bena.

Jeg er så redd for at dette skal "slå meg helt ut", sånn at jeg ikke klarer med hverken husarbeide eller andre "nødvendige gjøremål".

Hva kan dette komme av, og er det vanlig at det kommer så brått?

Må jeg regne med å ha dette problemet helt til jeg har født?

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47697-hovne-legger-og-l%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer av vann i beina og er helt vanlig. Jeg har hatt vondt i begge bena og mye vann fra omtrent uke 30 begge gangene, og det kom ganske brått på også.. Du bør unngå å spise salt mat og legge bena høyt ved enhver anledning så du slipper å bli enda verre. Husk at farris ogå inneholder mye salt!

Åsa Prebensen, Jordmor

Det är inte ovanligt att benen och fötterna och även händerna svullnar under graviditeten. Det beror på att mer vätska bildas i kroppen och att ett överskott samlar sig i benen, speciellt på kvällen efter en ansträngande dag. en sådan svullnad är normal och brukar försvinna efter en natts sömn eller en stunds sängläge. Det är bra att höja fotändna av sängen, så att fötterna kommer högt. Har du bra blodtryck och känner dig i fin form, så behöver du inte oroa dig för svangerskapsförgiftning, som ödem annars kan kopplas i hop med. Det finns tyvärr inte så mycket annat att gjöra åt dessa ödem. Jag tycker att du skall se hur detta utvecklar sig. Blir det värre så får du ta upp det med din jordmor eller doktor. I dagsläget, är det alltså inget som hörs farligt ut. Har man börjat att få ödem, så är det tyvärr så att många får ha detta fram till förlossningen.Undvik salt mat, då saltet binder till sig vattnet i kroppen. Lycka till vidare!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...