Gå til innhold

HJELP JEG MÅ TIL TANNLEGEN IGJEN...

Anbefalte innlegg

Gjest 5barnsmor

I dag er det en uke og to dager siden jeg trakk en betent visdomsjeksel, og jeg verker som besatt fremdeles....har sett nedi hullet med et speil og det er svart og grønt nedi der.....tannlegen sier han må rense nedi hullet!! HJELP....får jeg bedøvelse da?

uff og uff så pysete jeg er når det gjelder de tenna......

hilsen fra verkende

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47703-hjelp-jeg-m%C3%A5-til-tannlegen-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! :-)

Jeg var og renset opp i mitt betente hull etter visdomstann for noen dager siden. Jeg fikk masse bedøvelse (3 sprøyter på forskjellige plasser). Bedøvelsen gjorde litt vondt siden det var så betent og ømt, men selve utrensingen kjente jeg nesten ikke - og det var fort overstått. Det var i hvertfall verdt det, for min råtne ånde forsvant etterpå. :-)

Jeg begynte med en penicillinkur i går kveld, og merker allerede at jeg ikke trenger like mye smertestillende. Hvis du ikke allerede har begynt med penicillin, så spør tannlegen din om du kan ha nytte av det.

Når det er skikkelig vondt, tar jeg en iskald boks med makrell i tomat (uåpnet helst...) mot kinnet. Ser ikke så intelligent ut, men det hjelper faktisk.

Ellers bruker jeg Ibumetin (600 mg), og de hjelper ganske bra. Ikke alle typer smertestillende som hjelper like godt mot tannsmerter. Håper du har noe å ta som hjelper, for jeg vet hvor ubeskrivelig vondt det kan være.

Ønsker deg lykke til. Det kommer til å gå så bra så.

Vennlig hilsen

Gjest retvizan

Nå skal du høre her, 5barnsmor. Hvis du virkelig sliter med tannlegeskrekk, så be om å få noen mg Valium når du skal dit. Det er meget effektivt.

Jeg er noe av det mest pysete på denne jord når det gjelder tannlege. Fødsler tar jeg på strak arm, jeg har skjært opp abcesser uten bedøvelse, jeg gadd ikke gå på legevakta før neste dag da jeg brakk armen, men bare si ordet tannlege til meg, og jeg ramler ned på et bablende to-årsnivå og blir omtrent lamma.

Som barn fikk jeg regelrett juling av tannlegen, jada, det var lov å slå barn den gangen, (om ikke helt akseptert) og det er mulig redselen har sin bakgrunn i det.

Holder for øyeblikket på med en ganske stor behandling selv etter at jeg fikk knusninger i kjevebeinet pga et slag. Trekking, filing, bro og krone er det som jeg er oppe i for øyeblikket. Forlangte 30 mg valium sist jeg var der, he he. Han glippa litt med øya, men jeg fikk det. Vanligvis holder det meg 15 mg når det "bare" er borring og sånt no'.

Ulempen med medikamentet er at du blir så inn i hampen trøtt, jeg pleier å sove i flere timer etter et tannlegebesøk, men pytt pytt, det er jo ikke SÅ ofte det skjer da.

Et alternativ er lystgass. jeg hadde også tilbud om det. Men da behandlinga foregår på ettermiddagstid, (pga ev gass lekker ut i lokalene) og at man må møte fastende - gjelder også røyk! - er dette ikke aktuelt for min del.

Lykke til.

Gjest 5barnsmor

Nå skal du høre her, 5barnsmor. Hvis du virkelig sliter med tannlegeskrekk, så be om å få noen mg Valium når du skal dit. Det er meget effektivt.

Jeg er noe av det mest pysete på denne jord når det gjelder tannlege. Fødsler tar jeg på strak arm, jeg har skjært opp abcesser uten bedøvelse, jeg gadd ikke gå på legevakta før neste dag da jeg brakk armen, men bare si ordet tannlege til meg, og jeg ramler ned på et bablende to-årsnivå og blir omtrent lamma.

Som barn fikk jeg regelrett juling av tannlegen, jada, det var lov å slå barn den gangen, (om ikke helt akseptert) og det er mulig redselen har sin bakgrunn i det.

Holder for øyeblikket på med en ganske stor behandling selv etter at jeg fikk knusninger i kjevebeinet pga et slag. Trekking, filing, bro og krone er det som jeg er oppe i for øyeblikket. Forlangte 30 mg valium sist jeg var der, he he. Han glippa litt med øya, men jeg fikk det. Vanligvis holder det meg 15 mg når det "bare" er borring og sånt no'.

Ulempen med medikamentet er at du blir så inn i hampen trøtt, jeg pleier å sove i flere timer etter et tannlegebesøk, men pytt pytt, det er jo ikke SÅ ofte det skjer da.

Et alternativ er lystgass. jeg hadde også tilbud om det. Men da behandlinga foregår på ettermiddagstid, (pga ev gass lekker ut i lokalene) og at man må møte fastende - gjelder også røyk! - er dette ikke aktuelt for min del.

Lykke til.

hei, nå er det over, og jeg slapp med en skylling av gropen og håper det er nok....

jeg har vel egentlig ikke tannlegeskrekk i ordets rette forstand, men jeg kvier mye på forhånd.....og når jeg sitter i stolen så går det bra allikevel....da jeg var 17 var det en tannlege som ikke satte bedøvelsen der den skulle og han traff et blodkar som sprakk....følgen ble at jeg ikke var særlig bedøvd og det var utrolig vondt....pga tiden holdt tannlegen meg fast til slutt for at vi skulle bli ferdige og da begynte jeg å hyperventilere.....kunne ikke gape på flere dager etterpå.....da tok jeg en tannlegepause på syv år....han jeg går til nå er en tysk tannlege og han er ekstremt flink...har kunder fra hele landet og er kjent blandt tannlegeskrekkerne fordi han er forsiktig og veldig sympatisk....og det er faktisk sant....han bedøver som bare det og da er det faktisk nok for meg.....jeg kunne nok ikke fått valium allikevel så lenge jeg ammer....og jeg tror ikke jeg trenger det heller....men det hjelper faktisk ganske mye bare å skrive om det og få et par trøstens ord tilbake

så hjertelig takk for ordene dine, det er stor hjelp bare det....og så får vi håpe det er over nå (har trukket alle visdomsjekslene nå, og er ikke plaget med så mye hull ellers - har aldri rotfylt)

takknemlig klem fra

Gjest retvizan

hei, nå er det over, og jeg slapp med en skylling av gropen og håper det er nok....

jeg har vel egentlig ikke tannlegeskrekk i ordets rette forstand, men jeg kvier mye på forhånd.....og når jeg sitter i stolen så går det bra allikevel....da jeg var 17 var det en tannlege som ikke satte bedøvelsen der den skulle og han traff et blodkar som sprakk....følgen ble at jeg ikke var særlig bedøvd og det var utrolig vondt....pga tiden holdt tannlegen meg fast til slutt for at vi skulle bli ferdige og da begynte jeg å hyperventilere.....kunne ikke gape på flere dager etterpå.....da tok jeg en tannlegepause på syv år....han jeg går til nå er en tysk tannlege og han er ekstremt flink...har kunder fra hele landet og er kjent blandt tannlegeskrekkerne fordi han er forsiktig og veldig sympatisk....og det er faktisk sant....han bedøver som bare det og da er det faktisk nok for meg.....jeg kunne nok ikke fått valium allikevel så lenge jeg ammer....og jeg tror ikke jeg trenger det heller....men det hjelper faktisk ganske mye bare å skrive om det og få et par trøstens ord tilbake

så hjertelig takk for ordene dine, det er stor hjelp bare det....og så får vi håpe det er over nå (har trukket alle visdomsjekslene nå, og er ikke plaget med så mye hull ellers - har aldri rotfylt)

takknemlig klem fra

Hei igjen.

Godt å høre det gikk bra. Har heldigvis også hatt sterke tenner, men dette siste var litt vanskelig å forebygge, he he.

Go' hælj til deg!

Gjest 5barnsmor

takknemlig klem fra

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...