Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er gravid i uke 36+3 og har fått vite at babyen ligger i seteleie. Hvor stor er sannsynligheten for at han snur seg nå?

Dersom han ikke snur seg, vil jeg få utført keisersnitt, og lurer da på om man må velge spinalbedøvelse? Kjenner flere som har hatt det og fått spinalhodepine etterpå - det orker jeg ikke tanken på! Kan man velge epidural?

Da jeg er 30 år og har fått de barna jeg ønsker, vil jeg steriliseres etter dette barnet. Har hørt at egenandelen på sterilisering har gått drastisk opp! Hva er prisen på dette? Og betaler man denne egenandelen også dersom man får utført steriliseringen i forbindelse med fødsel/keisersnitt?

Da disse spørsmålene er veldig viktig for meg, håper jeg på raskt svar!

På forhånd takk!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47719-keisersnitt-og-sterilisering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pathos

Jeg vet ikke hvor stor sannsynligheten er for at babyen snur seg. Noen gjør det, andre ikke.

Jeg fikk spinalbedøvelse. Fikk beskjed om å ligge flatt i minst 6 timer etter keisersnittet. Det var ikke noe problem. Fikk ikke noe hodepine etterpå. Tror du bare må være flink til å ligge flatt.

Jeg vet ikke priser og om du må betale hvis de tar det i forbindelse med snittet. Spør sykehuset da vel.

Åsa Prebensen, Jordmor

Vid ca 3 % av alla fullgångna graviditeter, ligger barnet i sätesändläge. De flesta barn, ändra alltså på sitt läge till huvudändläge. På en del sjukhus utföres ett vändningsförsök, som lyckas vid ca 50%. Skulle det bli aktuellt med ett planlagt kejsarsnitt, är det alltid narkosdoktorn, som i samråd med dig, avgjör bedövningsform. Jag kan inte säga om du får bestämma epidural om de tycker att spinal vore bäst? Jag har inte hört många som fått biverkning med huvudvärk efterspinalen, men det får du diskutera med narkosdoktorn.

Angående sterisliering, så är jag dessvärre inte insatt i de Norska regelerna för detta. Kankse finns det andra som vet bättre här på DOL. Försök att ställa den frågan till andra gravida, på diskussionssidan. Lycka till!

Gjest 5barnsmor

hallo...jeg har tatt keisersnitt i spinalbedøvelse og det var ikke ekkelt i det hele tatt...da babyen var hentet ut fikk jeg se ham med en gang og det var flott....sisteman jeg fikk for fire mnd siden lå i sete til jeg var 38+2 uker på veg...da hadde hun snudd seg....her i bergen tar de keisersnitt på seteleie estimert til over 4,5kg under det så kan du føde dem hvis det ikke er spesielle forutsetninger...jeg søkte om sterilisering under et eventuelt keisersnitt nå siste gang...men vente tiden var lengre og her i bergen tar de helst ikke sterilisering i forbindelse med keisersnitt lenger....men be legen din om å søke så får du svar på det fort.....det koster deg forresten kr.6000,- å få det innført så jeg valgte hormon spiral istedet....

lykke til med babyen....( og nevn for barnelegen etter fødsel at barnet har lagt lenge i sete, min måtte ha pute pga det....)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...