Gjest piaz Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 I morgen har jeg fått time på Volvat, Hamar. Skal ha en samtale med en kvinnelig gynekolog der angående hormonstimulering uten ivf. Tidligere har mitt problem vært tette eggledere (fikk vite det etter en lap for et år siden) I januar tok jeg en Hsg som var helt fin. Begge eggledere var åpne!! Har nå tatt et par pergotimekurer, selv om jeg stort sett har regelmessige eggløsninger. (må nevne at jeg ble gravid i fjor sommer, men mistet i uke 10). Jeg vet at jeg fikk eggløsning av pergotime, for jeg har brukt clear plan. Men masse kos på rett tidspunkt har altså ikke gitt resultat. Har liggende 13 ampuller med gonal-f, som jeg fikk ut før jul. Vi har nå derfor bestemt oss for å prøve hormonstimulering uten ivf. Prøverør har vi faktisk slått helt fra oss. Det jeg da lurer på er hva som er vanlig når man går på slik stimulering uten ivf. Vet at jeg har lest noe inne her idet siste om noen som kombinerte pergotime med 3-4 sprøyter gonal-f til slutt. Er det dette som nå er blitt den nye trenden? Har også hørt at noen går kun på gonal-f, og da gjerne 7-8 sprøyter. Pergotime er jo billig, så det er jo greitt om det kan brukes i stedet for så mye gonal-f. Og jeg har jo heller ikke som mål å produsere 10-20 egg. 4-5 hadde vært mer passe. Har hatt insem en gang. Da startet jeg opp med pergotime og gikk over på puregon 50 i.e. Dette ble økt til 75 i. e. Etter som jeg har forstått så er vel dette en svak dose. Jeg fikk i hvertfall bare ett eller to egg av den kuren. Gonal-f som jeg nå har er av typen 150 i.u. Har lyst til å diskutere et opplegg hvor man kombinerer med pergotime med gynekologen i morgen, men kunne svært gjerne tenkt meg å få høre litt av deres erfaringer på området. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47727-stimulering-uten-ivf/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
kamelia Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Hei Piaz Først vil jeg si at jeg synes det er kjempeviktig at du snakker med legen om dette. Du bør for all del ikke sette i gang med slik egenstimulering uten oppfølging fra lege med ultralydapparat! Dernest vil jeg si at jeg ikke tror slik stimulering har noe for seg når du får eggløsning på naturlig måte + via pergotime. Pergotime brukes jo innimellom også av kvinner med normale eggløsninger. Om det er hensiktsmessig eller ikke er omdiskutert, men det er jo greit å forsøke for sikkerhets skyld, tenker jo de fleste av oss. Hvis det løsner to egg er kanskje sjansen for å lykkes større, tenker vi. M Når det gjelder kraftigere stimuleringer, som f.eks Gonal F er dette noe som brukes når en ikke oppnår eggløsning med Pergotime + ved IVF. Du får jo eggløsninger. Det du risikerer med bruk av Gonal F er at mange egg modnes - og risikoen for flerlingesvangerskap blir stor. Dette er forbundet med stor risiko. Derfor er oppfølging fra lege fryktelig viktig sånn at du kan avbryte behandlinga dersom det modnes for mange egg. Sånn tror jeg det henger sammen - men diskuter det for all del med legen din - og la oss få vite hvilke vurderinger legen gjør seg. Klem fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47727-stimulering-uten-ivf/#findComment-181754 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Margreth Skrevet 11. april 2002 Del Skrevet 11. april 2002 Hei piaz. Det er sikkert veldig lurt at du snakker med legen, slik kamelia sier. Jeg har hatt to ins forsøk på Ullevål, gikk på gonalf/puregon sprøyter i 3+/- uker. Jeg begynte på 50 ie og økte sakte og omsider til 75 ie på det ene forsøket og til 100 ie på det andre. Jeg fikk tre og en eggpose. Dersom jeg hadde fått flere enn tre eggposer, hadde forsøket blitt avbrutt. Dette skyldes fare for flerlingesvangerskap. Jeg vet ikke om du kan ha flere eggposer når du prøver selv dvs uten inseminasjon, men jeg vil tippe at det ikke skal være så mange flere poser i alle fall.. De kombinasjonskurene du snakker om har jeg bare hørt om i forbindesle med ivf, men det kan godt hende at du kan gjøre noe liknende uten... Gi oss gjerne tilbakemelding etter at du har snakket med legen! Lykke til videre! Klem fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47727-stimulering-uten-ivf/#findComment-181789 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.