Gå til innhold

Psykedeliker og Trinity

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvorfor har dere så imot begrepet "sårbarhet"? Har flere ganger sett dere har harselert med det. 

"Sårbarhet" er et vel ansett begrep i blant annet psykiatrien som et forklaringsmoment til psykiske lidelser, og det er lett å forstå hva som menes med det. Men jeg kan ikke helt skjønne hva som provoserer dere ved det? 

Anonymkode: 37e18...086

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/477295-psykedeliker-og-trinity/
Del på andre sider

Fortsetter under...

psykedeliker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

"Sårbarhet" er et vel ansett begrep i blant annet psykiatrien som et forklaringsmoment til psykiske lidelser

Riktig, men da refereres det til sårbarhet i den opprinnelige betydningen av ordet, altså i kvantitativ betydning. Problemet er at mange slenger det rundt seg i kvalitativ forstand, og det er noe helt annet. Denne snik-redefineringen av begrepet har foregått så lenge at begrepets betydning har blitt utvannet til et punkt der det knapt gir mening lengre i dagligtalen. En medvirkende grunn til dette er at enkelte fagfolk trodde det var en god idé å "snakke pasientenes språk" istedenfor fagspråket. Så er det også mange på pasientsiden som ønsker enkle (bort)forklaringer på sine vanskeligheter, og da er det lett å gripe til sårbarhetsbegrepet slik at man slipper å gå inn i dypere og mer spesifikke årsakssammenhenger.

Jeg har forøvrig ikke skrevet noe sted at jeg er provosert, så den påstanden får stå for din egen regning.

Endret av psykedeliker
Trinity80

Relevant spørsmål, kult at du er nysgjerrig. Jeg blir litt agitert av begrepet av ulike grunner. Først tror jeg at det er som @psykedeliker sier - begrepet har opprinnelig en annen mening enn det som den brukes til. Og substansen er derfor helt fraværende. Om du er sårbar for noe - hva vil det egentlig si? Hvor informativt er det?

Opprinnelig begrepet forteller noe om at man mangler motstandsdyktighet og robusthet ovenfor noe.

Slik brukt i dag så er det slengt om når det gjelder hva som helst, nærmest uten mening. Uten gi en løsning eller fortelle om riktig innfallsvinkel.

Jeg har svært lite sårbarhet i meg, mulig det er derfor jeg reagerer på begrepet? Er heller fan av begrep som gir noe konkret, mindre begrep som pasifiserer ett menneske. Innen psykologien sier man også at ‘sårbarhet er tegn på mot’ - noe som etter ordets betydning (det jeg skrev ovenfor) er direkte feiloppfatning. 

AnonymBruker

Det er for noen vanskelig når meningsinnholdet i et begrep er i endring. Men dette er en så naturlig del av språk og språkenes naturlige utvikling, at det blir nærmest pinlig å motsette seg disse prosessene. Viktigere er det å delta i utviklingen og finne ut av hvilke transformasjoner et ord går igjennom og hva som er det nåværende meningsinnholdet. Begrepet sårbarhet brukes mye i psykiatri og har nok kommet for å bli. Ulike fagforgreninger bruker veggteppet noe ulikt, dvs «sårbarhet» i barnevernkontekst peker på resiliens vs ikke-resiliens, mens begrepet brukt i medisinsk forstand har andre nyanser. Man kan være mer eller mindre sårbar for utvikling av bipolar lidelse feks. 

Å sette seg på bakbeina og mene at en selv har rett og alle andre feil og derfor går man i protest mot ulike begrep som brukes på en annen måte i dag enn for femti år siden - vel, det er dere som virker gammelmodige og ikke nybruk av begrep som virker vanskelig. 

«Sårbarhet» er relativt godt definert innen ulike fagdisipliner hvor begrepet anvendes faglig og ikke som en del av en dagligtale. Bare å lese seg opp. At ungdommen snakker om angst og sårbarhet om fenomen som definitivt ikke passer fagbetegnelsene for angst og sårbarhet, det er en annen situasjon. Også dette er naturlig og en del av en språkutvikling vi må følge med på enn hvor konservative vi er og hvor sterkt vi mener vi selv har definisjonsrett overfor ulike betegnelser og ord.   

Anonymkode: ceb6c...2be

Annonse

AnonymBruker
psykedeliker skrev (30 minutter siden):

Og hvordan vet akkurat DU hva som er naturlig eller ikke?

Alt språk er i konstant endring. Ord og begrep endrer meningsinnhold gjennom generasjoner. Noen er i rask endring og andre endres langsomt eller står stille. Å forsøke å stoppe en språkbevegelse er iallfall lite hensiktsmessig  

psykedeliker skrev (10 timer siden):

Riktig, men da refereres det til sårbarhet i den opprinnelige betydningen av ordet, altså i kvantitativ betydning. Problemet er at mange slenger det rundt seg i kvalitativ forstand, og det er noe helt annet. Denne snik-redefineringen av begrepet har foregått så lenge at begrepets betydning har blitt utvannet til et punkt der det knapt gir mening lengre i dagligtalen. En medvirkende grunn til dette er at enkelte fagfolk trodde det var en god idé å "snakke pasientenes språk" istedenfor fagspråket. Så er det også mange på pasientsiden som ønsker enkle (bort)forklaringer på sine vanskeligheter, og da er det lett å gripe til sårbarhetsbegrepet slik at man slipper å gå inn i dypere og mer spesifikke årsakssammenhenger.

Jeg har forøvrig ikke skrevet noe sted at jeg er provosert, så den påstanden får stå for din egen regning.

Hva mener du med en "kvantitativ betydning"? 

Austad og Thomassen påpeker at sårbarhet er en relasjonell term - man er sårbar i forhold til noe - i en spesifikk kontekst. Sårbarhet og fellesskap | Eksistensielle begreper i helse- og sosialfaglig praksis (idunn.no)

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alt språk er i konstant endring. Ord og begrep endrer meningsinnhold gjennom generasjoner. Noen er i rask endring og andre endres langsomt eller står stille. Å forsøke å stoppe en språkbevegelse er iallfall lite hensiktsmessig  

Støtter denne, men det er samtidig forståelig at vi protesterer på godt innarbeidet språk. Språk er mye identiteten vår. Om en ser tilbake i tid, tror jeg de fleste av oss ikke motsetter oss mye av de endringene som har foregått i språket enten muntlig eller skriftlig f.eks. siden 1930-1950-tallet. Jeg strever med å forstå innholdet i Svalbardtraktaten... ;) 

psykedeliker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fordi jeg er språkforsker

I så fall er det påfallende at du ikke klarer å unngå logiske feilslutninger og ad hominem - argumentasjon.

Det er riktig at språk er i endring, men det betyr ikke at man ukritisk skal godta hva som helst - spesielt når særinteressegrupper bruker språket for å fremme sine agendaer.

frosken skrev (4 timer siden):

Hva mener du med en "kvantitativ betydning"? 

Austad og Thomassen påpeker at sårbarhet er en relasjonell term - man er sårbar i forhold til noe - i en spesifikk kontekst.

Artikkelen bekrefter jo faktisk bare det jeg sier: "Mennesker er ikke sårbare, men de kan befinne seg i marginale eller sårbare livssituasjoner" - altså kvantitative situasjoner.

Forøvrig er det interessant at artikkelen refererer til fenomenologien, for også innenfor den er det flere retninger. Filosofen Hans Skjervheim var opptatt av at det ikke er riktig å skjerme Den Andre for legitim kritikk. I den sammenheng er det høyst relevant å problematisere bruken av sårbarhetsbegrepet.

Endret av psykedeliker
psykedeliker skrev (1 time siden):

Artikkelen bekrefter jo faktisk bare det jeg sier: "Mennesker er ikke sårbare, men de kan befinne seg i marginale eller sårbare livssituasjoner" - altså kvantitative situasjoner.

Forøvrig er det interessant at artikkelen refererer til fenomenologien, for også innenfor den er det flere retninger. Filosofen Hans Skjervheim var opptatt av at det ikke er riktig å skjerme Den Andre for legitim kritikk. I den sammenheng er det høyst relevant å problematisere bruken av sårbarhetsbegrepet.

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du bruker begrepet kvantitativt her? 

Man kan godt problematisere bruken av begrepet, men jeg synes din begrunnelse  gir lite mening. 

psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Fordi jeg refererer til faktiske forhold og ikke subjektive opplevelser.

Begrepet kvantitativt brukes vel vanligvis i forbindelse med at noe kan måles i tall, og ikke slik du har brukt det i denne tråden.  Meningene dine hadde kanskje blitt tydeligere om du i stedet hadde benyttet begrepsparet objektiv - subjektiv - selv om disse begrepene som så mange andre, også kan diskuteres. 

Annonse

psykedeliker
frosken skrev (12 minutter siden):

Begrepet kvantitativt brukes vel vanligvis i forbindelse med at noe kan måles i tall, og ikke slik du har brukt det i denne tråden.

Det kan brukes om alle kvantitative observasjoner og saksforhold. F.eks. i museumsfaget brukes begrepene kvantitativ og kvalitativ metode.

psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Det kan brukes om alle kvantitative observasjoner og saksforhold. F.eks. i museumsfaget brukes begrepene kvantitativ og kvalitativ metode.

På hvilken måte mener du da at sårbarhet er et kvantitativt begrep? I hvilke sammenhenger mener du at sårbarhet kan tallfestes?

Trinity80
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er for noen vanskelig når meningsinnholdet i et begrep er i endring. Men dette er en så naturlig del av språk og språkenes naturlige utvikling, at det blir nærmest pinlig å motsette seg disse prosessene. Viktigere er det å delta i utviklingen og finne ut av hvilke transformasjoner et ord går igjennom og hva som er det nåværende meningsinnholdet. Begrepet sårbarhet brukes mye i psykiatri og har nok kommet for å bli. Ulike fagforgreninger bruker veggteppet noe ulikt, dvs «sårbarhet» i barnevernkontekst peker på resiliens vs ikke-resiliens, mens begrepet brukt i medisinsk forstand har andre nyanser. Man kan være mer eller mindre sårbar for utvikling av bipolar lidelse feks. 

Å sette seg på bakbeina og mene at en selv har rett og alle andre feil og derfor går man i protest mot ulike begrep som brukes på en annen måte i dag enn for femti år siden - vel, det er dere som virker gammelmodige og ikke nybruk av begrep som virker vanskelig. 

«Sårbarhet» er relativt godt definert innen ulike fagdisipliner hvor begrepet anvendes faglig og ikke som en del av en dagligtale. Bare å lese seg opp. At ungdommen snakker om angst og sårbarhet om fenomen som definitivt ikke passer fagbetegnelsene for angst og sårbarhet, det er en annen situasjon. Også dette er naturlig og en del av en språkutvikling vi må følge med på enn hvor konservative vi er og hvor sterkt vi mener vi selv har definisjonsrett overfor ulike betegnelser og ord.   

At sårbarhetsbegrepet har kommet i psykiatrien for å bli er bare synsing - i beste fall. De siste årene har vist veldig tydelig at faget i seg selv er i stor bevegelse, og derav begrepene. Nye begrep har kommet til, andre har blitt satt på hyllen.

Du skriver videre at endring i språk er en naturlig del av prosessen, så det gjelder definitivt også begrep som du påstår er kommet for å bli.

Jeg er personlig lite i mot begrepet sårbarhet, heller misbruken av den. La oss ta ett annet eksempel; Traume. Alt er nå traume, det å ikke rekke bussen er traumatisk. Yngre generasjonen har funnet inflasjon i ordbruk uten å heve ett øyenbryn over opprinnelig mening. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...