AnonymBruker Skrevet 13. januar Del Skrevet 13. januar Sant? Orfiril står det «MOT BIPOLAR LIDELSE», på Lamictal står det «MOT DEPRESJON» og på antipsykotika står det «MOT BIPOLAR LIDELSE». Sånn ser det ut på mine resepter. Jeg vet at antipsykotika feks har flere bruksområder enn bipolar lidelse men er det sånn at om en lege skriver ut Seroquel til en som får medisinen for å behandle psykose så skal det stå «MOT PSYKOSE»? At legene er pliktige til å skrive det individuelle behandlingsområdet med den aktuelle medisinen for den spesifikke pasienten? Lurer også på hvorfor vi kaller noen medisiner for det generiske navnet og noen ikke? Noen psykiatere sier Seroquel mens andre sier Kvetiapin. Alle sier Latuda og noen sier begge navnene på Zyprexa. Hva er reglene her? Anonymkode: 2b46e...592 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477616-teksten-med-store-bokstaver-p%C3%A5-medisinpakningen-det-er-det-legen-mener-er-grunnen-til-at-man-har-f%C3%A5tt-utskrevet-medisinen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar Del Skrevet 13. januar Beklager om spørsmålet var dårlig formulert. ingen som kan forklare skriften med store bokstaver skrevet av lege på medisinene? At den samme medisinen kan behandle psykose og bipolar lidelse og søvn og er det sånn at legen plikter å skrive den diagnosen eller tilstanden akkurat den pasienten skal behandles for med akkurat det samme medikamentet? Anonymkode: 2b46e...592 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477616-teksten-med-store-bokstaver-p%C3%A5-medisinpakningen-det-er-det-legen-mener-er-grunnen-til-at-man-har-f%C3%A5tt-utskrevet-medisinen/#findComment-4239743 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar Del Skrevet 13. januar Jeg har opplevd å få resept på seroquel som det står mot psykose på til tross for at jeg bare bruker den i lave doser for søvn. Har skjønt det slik at legen skriver psykose så jeg skal kunne få den på blå resept, for dersom grunnen egentlig er bare søvn så er det ikke mulig å få den på blå resept. Anonymkode: 7effa...ca4 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477616-teksten-med-store-bokstaver-p%C3%A5-medisinpakningen-det-er-det-legen-mener-er-grunnen-til-at-man-har-f%C3%A5tt-utskrevet-medisinen/#findComment-4239763 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar Del Skrevet 13. januar Det er nok meningen at det står hva den er mot akkurat for deg, men tror legen får opp noen valg å hake av og det kan sikkert gå litt fort i svingene noen ganger. Det generiske navnet er jo det opprinnelige navnet. Navnet på første legemidler med aktuelle virkestoff. Sikkert lett å bruke det av gammel vane siden det har vært alene på markedet noen år, i alle fall om en har praktisert noen år. Hva skal skal psykiateren si? Han kan ikke vite hvilket merke som er billigst og har blitt gitt ut fra apoteket til en hver tid. Kopipreparatene (ikke alle)heter ofte det samme som virketstoffet. Sånn er det for Seroquel/Quetiapine, kvetiapin er virkestoffet i Seroquel og Quetiapine, så det blir ikke feil å si det, kvetiapin om begge. Anonymkode: e1005...06c 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477616-teksten-med-store-bokstaver-p%C3%A5-medisinpakningen-det-er-det-legen-mener-er-grunnen-til-at-man-har-f%C3%A5tt-utskrevet-medisinen/#findComment-4239771 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 13. januar Del Skrevet 13. januar Det som du beskriver er en beskjed til pasienten om hva medisinen skal brukes mot. Det er dette som er hensikten. Så hender det at legen vil være "snill" på to måter: 1. Det skrives en "mildere" bruksanvisning fordi noen pasienter synes det er stigmatiserende med teksten. I stedet for "MOT SCHIZOFRENI" skrives f. eks. "MOT PSYKISKE PLAGER". 2. For å spare pasienten for penger skriver legen blå resept der det ikke skal gjøres. F.eks. er det ikke grunnlag for blå resept om det Seroquel mot søvnproblemer. Da skrives det "MOT PSYKOSE" for å legitimere blå resept. .................................... Det er ingen regler for hvilket navn legen bruker. Det generiske navnet er knyttet til stoffet, og ingen kan ta patent på det. Det er også det samme navnet over hele verden. Det skrives med liten bokstav. Handelsnavnet er knyttet til en bestemt produsent av stoffet som har enerett på akkurat det navnet. Handelsnavn skrives med stor bokstav. Eksempel: diazepam er et generisk navn. Valium, Vival og Stesolid er handelsnavn eid av firmaet som produserer medisinen. Leger er mest vant til å skrive handelsnavn, for de første årene har den første produsenten patent på stoffet. Da venner en seg til å skrive f.eks Zyprexa. Men så går patentet ut, og stoffet olanzapin kan produseres av ulike firma. I 2024 er leger oppfordret til å bruke generisk navn, men det er ingen plikt. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477616-teksten-med-store-bokstaver-p%C3%A5-medisinpakningen-det-er-det-legen-mener-er-grunnen-til-at-man-har-f%C3%A5tt-utskrevet-medisinen/#findComment-4239788 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar kupton skrev (10 timer siden): Det som du beskriver er en beskjed til pasienten om hva medisinen skal brukes mot. Det er dette som er hensikten. Så hender det at legen vil være "snill" på to måter: 1. Det skrives en "mildere" bruksanvisning fordi noen pasienter synes det er stigmatiserende med teksten. I stedet for "MOT SCHIZOFRENI" skrives f. eks. "MOT PSYKISKE PLAGER". 2. For å spare pasienten for penger skriver legen blå resept der det ikke skal gjøres. F.eks. er det ikke grunnlag for blå resept om det Seroquel mot søvnproblemer. Da skrives det "MOT PSYKOSE" for å legitimere blå resept. .................................... Det er ingen regler for hvilket navn legen bruker. Det generiske navnet er knyttet til stoffet, og ingen kan ta patent på det. Det er også det samme navnet over hele verden. Det skrives med liten bokstav. Handelsnavnet er knyttet til en bestemt produsent av stoffet som har enerett på akkurat det navnet. Handelsnavn skrives med stor bokstav. Eksempel: diazepam er et generisk navn. Valium, Vival og Stesolid er handelsnavn eid av firmaet som produserer medisinen. Leger er mest vant til å skrive handelsnavn, for de første årene har den første produsenten patent på stoffet. Da venner en seg til å skrive f.eks Zyprexa. Men så går patentet ut, og stoffet olanzapin kan produseres av ulike firma. I 2024 er leger oppfordret til å bruke generisk navn, men det er ingen plikt. Takk så bra svart! Anonymkode: 2b46e...592 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477616-teksten-med-store-bokstaver-p%C3%A5-medisinpakningen-det-er-det-legen-mener-er-grunnen-til-at-man-har-f%C3%A5tt-utskrevet-medisinen/#findComment-4239870 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar kupton skrev (15 timer siden): Så hender det at legen vil være "snill" på to måter: 1. Det skrives en "mildere" bruksanvisning fordi noen pasienter synes det er stigmatiserende med teksten. I stedet for "MOT SCHIZOFRENI" skrives f. eks. "MOT PSYKISKE PLAGER". 2. For å spare pasienten for penger skriver legen blå resept der det ikke skal gjøres. F.eks. er det ikke grunnlag for blå resept om det Seroquel mot søvnproblemer. Da skrives det "MOT PSYKOSE" for å legitimere blå resept. Med en slik forskrivningspraksis, blir det ikke da skjevt i reseptregisteret og hvor mange som bruker hvilken medisin? Det kan trolig ettergås grundigere ved å se hvilken dose som er forskrevet, men det kreves mye manuelt arbeid om en ønsker å få korrekt statistikk. I legens ønske om å være snill mot pasienten, bryter han/hun tilliten som er gitt fra Helfo vedr. forskrivning av medisiner på blå resept. Jeg har selv tidligere hatt en lege som har forskrevet ulike medisiner på blå resept til høyre og venstre, men han jeg har nå er svært rettferdig - det skal forskrives til riktig indikasjon om blå resept er begrunnet. Det er helt OK synes jeg. Det er en god del som kan søkes om på individuelt vedtak på blå resept dersom det brukes mot søvn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477616-teksten-med-store-bokstaver-p%C3%A5-medisinpakningen-det-er-det-legen-mener-er-grunnen-til-at-man-har-f%C3%A5tt-utskrevet-medisinen/#findComment-4239885 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar Eva Sofie skrev (21 minutter siden): Med en slik forskrivningspraksis, blir det ikke da skjevt i reseptregisteret og hvor mange som bruker hvilken medisin? Det kan trolig ettergås grundigere ved å se hvilken dose som er forskrevet, men det kreves mye manuelt arbeid om en ønsker å få korrekt statistikk. I legens ønske om å være snill mot pasienten, bryter han/hun tilliten som er gitt fra Helfo vedr. forskrivning av medisiner på blå resept. Jeg har selv tidligere hatt en lege som har forskrevet ulike medisiner på blå resept til høyre og venstre, men han jeg har nå er svært rettferdig - det skal forskrives til riktig indikasjon om blå resept er begrunnet. Det er helt OK synes jeg. Det er en god del som kan søkes om på individuelt vedtak på blå resept dersom det brukes mot søvn. Tja. Å skrive ut en resept off label er så vanlig at alle leger gjør det. Det krever at de kan argumentere for utskrivningen hvis noe skjer med pasienten etter bruk av medikamentet som ikke er skrevet ut på indikasjon. Leger gjør dette for å gi pasienter best mulig behandling i mange tilfeller og en retningslinje som frarøvet dem muligheten vil være ille Anonymkode: 2b46e...592 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477616-teksten-med-store-bokstaver-p%C3%A5-medisinpakningen-det-er-det-legen-mener-er-grunnen-til-at-man-har-f%C3%A5tt-utskrevet-medisinen/#findComment-4239887 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar @Eva Sofie I prinsippet er jeg enig med deg. Regler skal følges, og for egen del prøver jeg å være nøye med dette. MEN - det finnes dessverre personer som har så lite penger at jeg regner med at de ikke henter ut medisinen om de ikke får den på blå resept. Kanskje betyr medisinutgiften at noen barn legger seg sultne om kvelden. Da får heller noen anklage meg for å bryte regelen. 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477616-teksten-med-store-bokstaver-p%C3%A5-medisinpakningen-det-er-det-legen-mener-er-grunnen-til-at-man-har-f%C3%A5tt-utskrevet-medisinen/#findComment-4239891 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Tja. Å skrive ut en resept off label er så vanlig at alle leger gjør det. Det krever at de kan argumentere for utskrivningen hvis noe skjer med pasienten etter bruk av medikamentet som ikke er skrevet ut på indikasjon. Leger gjør dette for å gi pasienter best mulig behandling i mange tilfeller og en retningslinje som frarøvet dem muligheten vil være ille Anonymkode: 2b46e...592 Men off label-forskrivning er ikke medberegnet i blå reseptordningen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477616-teksten-med-store-bokstaver-p%C3%A5-medisinpakningen-det-er-det-legen-mener-er-grunnen-til-at-man-har-f%C3%A5tt-utskrevet-medisinen/#findComment-4239893 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar Eva Sofie skrev (1 time siden): Med en slik forskrivningspraksis, blir det ikke da skjevt i reseptregisteret og hvor mange som bruker hvilken medisin? Det kan trolig ettergås grundigere ved å se hvilken dose som er forskrevet, men det kreves mye manuelt arbeid om en ønsker å få korrekt statistikk. I legens ønske om å være snill mot pasienten, bryter han/hun tilliten som er gitt fra Helfo vedr. forskrivning av medisiner på blå resept. Jeg har selv tidligere hatt en lege som har forskrevet ulike medisiner på blå resept til høyre og venstre, men han jeg har nå er svært rettferdig - det skal forskrives til riktig indikasjon om blå resept er begrunnet. Det er helt OK synes jeg. Det er en god del som kan søkes om på individuelt vedtak på blå resept dersom det brukes mot søvn. Nå er alle medisiner jeg har på blå resept skrevet bipolar lidelse på. Også seroquel jeg bruker for søvn. Men er jo pga bipolar lidelse jeg trenger den og at søvn er forebyggende medisin . Så at den kommer på blåresept ser jeg på som mer enn greit nok. I såfall fordi som trenger søvn for å ikke bli en større belastning for helsevesnet. Søvnproblemer er en del av lidelsen. Anonymkode: 29107...22d 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477616-teksten-med-store-bokstaver-p%C3%A5-medisinpakningen-det-er-det-legen-mener-er-grunnen-til-at-man-har-f%C3%A5tt-utskrevet-medisinen/#findComment-4239894 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar Eva Sofie skrev (4 minutter siden): Men off label-forskrivning er ikke medberegnet i blå reseptordningen. Hvis en med BP2 har grusomme depresjoner og alle AP gir virkning men for store bivirkninger. Legen tenker Latuda bør prøves men den er ikke på blå respekt for BP2. Den kan redde pasienten om det funker. Hva gjør legen da? Da har jeg nok misforstått blå resept og off label, beklager det. Anonymkode: 2b46e...592 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477616-teksten-med-store-bokstaver-p%C3%A5-medisinpakningen-det-er-det-legen-mener-er-grunnen-til-at-man-har-f%C3%A5tt-utskrevet-medisinen/#findComment-4239895 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå er alle medisiner jeg har på blå resept skrevet bipolar lidelse på. Også seroquel jeg bruker for søvn. Men er jo pga bipolar lidelse jeg trenger den og at søvn er forebyggende medisin . Så at den kommer på blåresept ser jeg på som mer enn greit nok. I såfall fordi som trenger søvn for å ikke bli en større belastning for helsevesnet. Søvnproblemer er en del av lidelsen. Anonymkode: 29107...22d I dette tilfellet er det helt innenfor regelverket. Den er både stemningsstabiliserende og gir nødvendig søvn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477616-teksten-med-store-bokstaver-p%C3%A5-medisinpakningen-det-er-det-legen-mener-er-grunnen-til-at-man-har-f%C3%A5tt-utskrevet-medisinen/#findComment-4239896 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar kupton skrev (1 minutt siden): I dette tilfellet er det helt innenfor regelverket. Den er både stemningsstabiliserende og gir nødvendig søvn. På min Seroquel står det «mot bipolar lidelse» og jeg tar bare for søvn. Anonymkode: 2b46e...592 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477616-teksten-med-store-bokstaver-p%C3%A5-medisinpakningen-det-er-det-legen-mener-er-grunnen-til-at-man-har-f%C3%A5tt-utskrevet-medisinen/#findComment-4239898 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): På min Seroquel står det «mot bipolar lidelse» og jeg tar bare for søvn. Anonymkode: 2b46e...592 1. Seroquel er godkjent mot bipolar lidelse. 2. Å få kontroll på søvn er helt vesentlig for å behandle BP. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477616-teksten-med-store-bokstaver-p%C3%A5-medisinpakningen-det-er-det-legen-mener-er-grunnen-til-at-man-har-f%C3%A5tt-utskrevet-medisinen/#findComment-4239900 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hvis en med BP2 har grusomme depresjoner og alle AP gir virkning men for store bivirkninger. Legen tenker Latuda bør prøves men den er ikke på blå respekt for BP2. Den kan redde pasienten om det funker. Hva gjør legen da? Da har jeg nok misforstått blå resept og off label, beklager det. Anonymkode: 2b46e...592 Hva ville du gjort her som lege @kupton? Tenkt at du ville skrive ut Latuda til en med bp2 fordi du tenkte det kan hjelpe sykdommen eller latt være fordi Latuda ikke er på indikasjon for bp2? Anonymkode: 2b46e...592 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477616-teksten-med-store-bokstaver-p%C3%A5-medisinpakningen-det-er-det-legen-mener-er-grunnen-til-at-man-har-f%C3%A5tt-utskrevet-medisinen/#findComment-4239903 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skogbrann Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hva ville du gjort her som lege @kupton? Tenkt at du ville skrive ut Latuda til en med bp2 fordi du tenkte det kan hjelpe sykdommen eller latt være fordi Latuda ikke er på indikasjon for bp2? Anonymkode: 2b46e...592 Den er godkjent mot bipolar lidelse i USA, både mot depresjoner og manier. Kan ikke se for meg at det skal være så vanskelig å få Latuda «off label» i Norge hvis «alt» annet er prøvd. Man kan jo alltids søke til legemiddelverket om godkjenningsfritak. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477616-teksten-med-store-bokstaver-p%C3%A5-medisinpakningen-det-er-det-legen-mener-er-grunnen-til-at-man-har-f%C3%A5tt-utskrevet-medisinen/#findComment-4239913 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 14. januar Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva ville du gjort her som lege @kupton? Tenkt at du ville skrive ut Latuda til en med bp2 fordi du tenkte det kan hjelpe sykdommen eller latt være fordi Latuda ikke er på indikasjon for bp2? Anonymkode: 2b46e...592 I prinsippet ville jeg ikke vært skeptisk til å prøve Latuda om alle mer nærliggende alternativ var prøvd uten tilstrekkelig effekt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/477616-teksten-med-store-bokstaver-p%C3%A5-medisinpakningen-det-er-det-legen-mener-er-grunnen-til-at-man-har-f%C3%A5tt-utskrevet-medisinen/#findComment-4239988 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.