Gå til innhold

Hva kjennetegner en god behandler-relasjon?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

psykedeliker

For at pasient-behandler relasjonen skal fungere, må begge parter ta sine roller seriøst. For behandlerens del fremgår det i utdanningen hva det innebærer. For pasientens del innebærer det å oppfylle medvirkningsplikten, men det er i praksis ikke alltid så lett å vite hva det betyr i hvert enkelt tilfelle. Pasienter kan f.eks. ikke vite hva en behandler trenger av kontekstuell informasjon for å gjøre sine faglige vurderinger.

Trinity80
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Vi tar begge våre roller seriøst. Kjenner på at jeg ikke vet hva som forventes av meg og det gjør meg usikker. Ts

Anonymkode: 54990...5fc

Enig med @psykedeliker. Er man usikker i behandlingsrommet så bør det tas opp. Behandler kan også guide deg gjennom tankeprosessen og tiltak som gjør deg mer sikker. Man kan ha mer nytte av behandling hvis man har litt mål og mening. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi tar begge våre roller seriøst. Kjenner på at jeg ikke vet hva som forventes av meg og det gjør meg usikker. Ts

Tror det forventes at du spør om hva som forventes hvis du er usikker. Tror det er en del av terapien. 

Anonymkode: 4624f...fbf

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Tror det forventes at du spør om hva som forventes hvis du er usikker. Tror det er en del av terapien. 

Anonymkode: 4624f...fbf

Jeg skal spørre i neste time. Takk. Ts

Gjest Cybele

At behandler er profesjonell. Har hatt behandlere som snakker mye om seg selv og som visker ut grensene mellom profesjon og privat så mye at det blir for lite plass til behandlingen. At behandler er fordomsfri og ikke rykker til når du deler skamfulle aspekt ved livet og sykdom så du føler deg akseptert og tålt. At behandler er kunnskapsrik og ikke usikker på gode løsningsforslag men trygg i faget. Når man er veldig dårlig tåler iallfall jeg lite av «jammen kanskje, vi for se, usikker», behøver snarere «nå trenger du X, vi gjør Y» osv. Og at behandler er sensitiv og ganger opp sykdomstegn du kanskje ikke tør dele eller ikke ser selv så du for rask behandling for nye sykdomsperioder. Pasienten må ta behandlingen på alvor, jobbe på egenhånd mellom timene, være ærlig og tåle ubehaget det kan være å kjenne seg sårbar i behandlingsrelasjon. Pasient må ta medisiner som anvist om det er aktuelt og gjøre sitt beste for å bidra til en effektiv behandling og et godt samarbeid. 

Jeg vil påstå at gjensidig respekt og tillit er viktig. Behandler må tåle å høre vanskelige temaer blir tatt opp og pasienten må føle seg trygg på å få lov til det. Behandler bør så langt det lar seg gjøre å unngå å avbryte pasienten unødvendig (unødvendige avbrytelser har jeg opplevd mye på DPS) og det samme med pasienten. Begge må tåle tilbakemeldinger og spørsmål og ha en aktiv rolle i behandlingen. Det er også viktig at pasienten får god nok informasjon om hva behandlingen går ut på. 

Endret av aa-k-j

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...